عکاظ گزارش داد، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در واکنش به بازگشت تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: سیاست های خصمانه ایران تا حد زیادی مسئول بازگشت تحریم های آمریکا علیه تهران است.

  دولت آمریکا روز جمعه اعلام کرد: تمامی تحریم‌ها علیه ایران که به موجب توافق هسته‌ای برجام رفع شده بودند، بازگشته‌اند.این تحریم‌ها بخش‌های کشتیرانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند و دومین بسته تحریم‌هایی هستند که بعد از خروج آمریکا از برجام، باز می‌گردند. 

 مایک پمپئو ، وزیر خارجه آمریکا نیز  اعلام کرد: برای ۸ کشور معافیت از تحریم‌های نفتی ایران به صورت موقت در نظر گرفته شده است.

همچنین استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: دولت این کشور قصد دارد ارتباط ایران را با سامانه سوئیفت قطع کند، مگر اینکه مبادلاتش فقط در ارتباط با خریدهای بشردوستانه باشد.

وی که در یک نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه آمریکا شرکت کرده بود، گفت: در صورتی که کشورهای اروپایی از طریق کانال ویژه ارتباط مالی مبادله‌ای با طرف‌های ایران انجام دهند، خزانه‌داری آمریکا از تمامی اختیارات خود برای مقابله با آنها استفاده خواهد کرد. خزانه‌داری آمریکا قصد دارد روز دوشنبه نام ۷۰۰ فرد و شرکت را به فهرست تحریم‌ها علیه ایران اضافه کند. ۳۰۰ مورد از این تحریم‌ها جدید هستند. ۴۰۰ مورد دیگر نفرات و شرکت‌هایی هستند که تحریم‌ها علیه آنها ذیل برجام رفع شده بود و مجددا به فهرست تحریم‌ها باز می‌گردند.

وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: رژیم ترامپ در ادامه قانون‌شکنی‌ها و قلدرمآبی‌های آشکار خود روز گذشته پایان دوره به اصطلاح تنفس شش ماهه برای اجرایی شدن کامل تحریم‌هایی که این رژیم در روز هشتم ماه می با خروج غیرقانونی از برجام مجددا علیه کشورمان وضع کرده بود را اعلام نمود. این اقدام اگرچه به لحاظ عینی و عملی نسبت به دوره شش ماهه اخیر تبعات منفی اندکی برای اقتصاد ایران به دنبال خواهد داشت، اما برای رژیم حاکم بر آمریکا یک سقوط اخلاقی و سیاسی بزرگ محسوب می‌شود. این اقدام به تنهایی نقض برجام، نقض قطعنامه شورای امنیت، نقض دستور دیوان بین‌المللی دادگستری، تقابل با اراده صریح اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان و بی‌توجهی به اصول انسانی، حقوقی و اخلاقی است.

همچنین این اقدام بار دیگر به همه اعضای جامعه جهانی به ویژه به کشورهای «متحد» و «شریک» آمریکا نشان داد که این دولت نه فقط وقعی به قواعد و هنجارهای بین‌المللی نمی‌نهد بلکه سایر کشورهای قانونمند را به دلیل پایبندی به تعهدات و قواعد بین‌المللی مجازت می‌کند و این شامل کشورهای دوست و متحد آمریکا نیز می‌شود. کشورهایی که از قضا لبه تیز تحریم‌های اخیر متوجه شرکت‌ها و بانک‌های آنها است. آمریکا همچنین نشان داد که حتی یک دولت بزرگ و قدرتمند به لحاظ نظامی و اقتصادی، می‌تواند فاقد استقلال سیاسی باشد و در طراحی و اجرای سیاست خارجی خود نقش مجری خواسته‌های برخی رژیم‌های خارجی را ایفا کند.

معلوم نیست در عالم سیاست داخلی آمریکا چه می‌گذرد که دولتمردان این کشور هیچ یک از تجربیات نادرست اسلاف خود را نمی‌آموزند و گویی هر رییس‌جمهور این کشور خود بایستی تمام سیاست‌های غلط قبلی را دوباره تکرار کند تا به همان نتایج نامطلوب برسد و ناکارآمدی رویکردهای غلط را به چشم خود تجربه کند.  وزیر امور خارجه رژیم ترامپ در سخنان خود در روز جمعه از عبارت «حداکثر فشار» بر ایران سخن گفت و در عین ابراز خوشحالی چندباره از تاثیرگذاری این فشارها بر اقتصاد ایران و بر زندگی مردم ایران، با غیرحرفه‌ای‌ترین و کودکانه‌ترین عبارت‌ها تلاش کرد این فشار حداکثری را متوجه مردم ایران نداند.

ایشان ظاهرا غافل است که روسای جمهور قبلی آمریکا نیز هر کدام به نوبه خود سیاست فشار بر ایران و بر مردم صبور و مقاوم ایران را دنبال کرده بودند، آن هم با درجاتی به مراتب فراتر از آنچه وی «حداکثر فشار» نام نهاده است. گذشتگان آقای ترامپ در چهاردهه اخیر از هیچ فشار و رفتار غیرانسانی در قبال ایران و ایرانیان دریغ نکرده‌اند که اکنون ابزار فشار بیشتری برای آقای ترامپ و اطرافیانش باقی مانده باشد. از حمله مستقیم نظامی به هواپیمای مسافری و سکوهای نفتی ایران گرفته تا حمایت کامل از پست‌ترین دشمنان ایران از جمله صدام حسین، منافقین و سایر گروه‌های تروریستی، تجزیه‌طلب و نژادپرست، از تحریم‌های به اصطلاح «فلج کننده» تا ترور دانشمندان هسته‌ای همه و همه در کارنامه روسای جمهور مختلف آمریکا به چشم می‌خورد. این فشارها و دشمنی‌ها تا امروز اگرچه موجب وارد آمدن رنج بسیار بر مردم بی‌گناه، کودکان، بیماران و اقشار آسیب‌پذیر ایران شده است، اما نتوانسته حتی ذره‌ای در اراده این مردم برای تداوم مسیر استقلال و ایستادگی در برابر فشار اجنبی خلل ایجاد کند.

جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن اعمال غیرقانونی تحریم های آمریکا، از بیانیه مشترک خانم موگرینی، وزرای خارجه و وزرای خزانه داری سه کشور اروپایی و نیز بیانیه‌ها و مواضع دولت‌های روسیه و چین در قبال اقدام غیرقانونی آمریکا و تعهد آنها به حفظ کانالهای مالی با ایران و تداوم صادرات نفت و گاز کشورمان استقبال کرده و آن را گامی صحیح در مسیری درست می‌داند. پیشرفت‌های حاصله در زمینه اجرایی کردن تعهدات سیاسی این کشورها برای تامین منافع اقتصادی ایران مورد توجه جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

بدون تردید تداوم حیات برجام در گروی عملیاتی شدن و موفقیت این تدابیر می باشد. امروز ایران به عنوان یک بازیگر قدرتمند و مسئولیت‌پذیر در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی در تعامل و همکاری با سایر دولت‌های معتقد به چندجانبه‌گرایی، با تکیه بر اصل احترام متقابل، به دنبال آینده‌ای بهتر برای مردم ایران، منطقه غرب آسیا و جهان در کلیت آن است.

 قویا اطمینان دارد که جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشورهای دوست قادر است با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و توان بین‌المللی خویش این چالش را نیز با خرد و تدبیر پشت سر بگذارد و اجازه ندهد رژیم ترامپ که سیاست خارجی آمریکا را از هرگونه اصول تهی کرده است به اهداف نامشروع خود نایل آید.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر توجه همگان را به خطراتی که این رژیم قانون گریز برای انسانیت، آینده نسل های بشر و زیست انسانی بر روی کره زمین به همراه آورده است جلب کرده و اعتقاد دارد بایستی دولتهای متعهد و مسئولیت پذیر در جهان همکاری در جهت مهار تهدیدهای این رژیم را در دستورکار خویش قرار دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.