«حسام‌الدین آشنا» رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری روز شنبه در صفحه توئیتر خود، به طرح پرسش‌هایی درخصوص قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد آل سعود و ارتباط احتمالی آن با افشاگری‌های روزنامه گاردین درخصوص منبع مالی یک شبکه معاند فارسی زبان پرداخت.

تقویت احتمال قتل خاشقچی در ارتباط با «ایران اینترنشنال»

به گزارش ایران، حسام الدین آشنا با اشاره به اظهارات اخیر «لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی که پیش از قتل خاشقچی، از حامیان عربستان سعودی بود، نوشت: آیا گراهام متن بازجویی سعودی‌ها از جمال خاشقچی را دیده است؟

وی درخصوص افشاگری‌های روزنامه گاردین درخصوص منبع مالی شبکه ضدانقلاب «ایران‌اینترنشنال» نوشت: آیا منبع گاردین در گزارش منبع مالی ایران اینترنشنال، جمال خاشقچی بود؟ آیا خاشقچی به این خاطر به قتل رسیده که منبع مالی ایران‌اینترنشنال را به گاردین لو داده است؟

آشنا با طرح پرسشی دیگر ادامه داد: چرا فایل صوتی بازجویی منتشر نمی‌شود؟

روزنامه گاردین پیش از این در گزارشی که در همان روز قتل خاشقچی منتشر شد، افشا کرده بود که بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال را دولت عربستان سعودی تامین می‌کند.

آشنا در همین رابطه در توئیت دیگری یادآور شد: سعود القحطانی که طبق گزارش رویترز، کسی بود که در روز قتل خاشقچی از او بازجویی کرده و آمر قتلش بود، طبق گزارش دوم گاردین، پدرخوانده‌ ایران‌اینترنشنال است.

 

گاردین در گزارش دومی که هفته گذشته در همین ارتباط منتشر کرد، از قحطانی به عنوان نماینده تام‌الاختیار «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی یاد کرده بود که در تامین بودجه این رسانه دست داشته است.

در همین رابطه، «حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در انگلیس هم روز شنبه نوشت: همزمانی اعلام سعودی به عنوان منبع مالی شبکه‌ ایران اینترنشنال از سوی گاردین به نقل از «یک فرد مطلع سعودی»، با قتل خاشقچی، این سناریو را تقویت کرده است که منبع گاردین، خاشقچی بوده است.

وی ادامه داد: روشنگری گاردین پیرامون نقش خاشقچی در این پرونده، حالا هم وظیفه اخلاقی و حرفه‌ای و هم خواسته جهانی است.

خاشقچی که از دوم اکتبر (10 مهر) پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول ناپدید شد، از منتقدان سیاست های هیأت حاکمه سعودی در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، بمباران مردم یمن و برخورد حکومت با رسانه ها و فعالان مدنی بود.

رسانه‌ها پیش از این گزارش داده بودند که کار بازجویی از خاشقچی در کنسولگری سعودی، با نظارت شخصی القحطانی انجام شده است.

 

صابر گل عنبری در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین دربارۀ این پرسش که آیا واقعا قتل خاشقچی به گزارش گاردین ربط دارد یا خیر؟ گفت:

دیروز آقایان حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور و علی علیزاده با انتشار مطالبی در کانال تلگرامی خود درباره علت ترور جمال خاشقچی، این برداشت را به خواننده القاء می‌کنند که این حادثه با گزارشی مرتبط است که روزنامه انگلیسی گاردین در همان روز منتشر  و دولت عربستان را متهم به تامین اعتبار مالی شبکه ایران اینترنشنال کرد. تقارن زمانی ترور با انتشار این گزارش مستمسکی شده است که علت این حادثه تلخ را در انتشار این گزارش جویا شوند و خاشقچی را همان منبع مطلعی معرفی کنند که این اطلاعات را در اختیار گاردین قرار داده است.

آقای علیزاده در بخشی از مطلب خود در این باره چنین آورده است:

جمال خاشقچی روز دوم اکتبر ساعت سیزده و پانزده دقیقه به وقت محلی وارد کنسولگری سعودی در ترکیه می شود.

کمتر از دو ساعت بعد، یعنی ساعت پانزده و هفت دقیقه به وقت استانبول، روزنامه بریتانیایی گاردین در مقاله‌ای افشا میکند که تلویزیون ایران اینترنشنال متعلق به خانواده سلطنتی سعودی است و با بودجه‌ای نزدیک به دویست و پنجاه میلیون دلار اداره میشود.

همچنین آقای آشنا در بند ۳ نوشته کوتاه خود این پرسش را مطرح می‌کند: آیا خاشقچی به این خاطر به قتل رسیده که منبع مالی ایران‌ اینترنشنال را به گاردین لو داده است؟

گل عنبری اما با رد کردن این مساله می گوید به دلایل مختلف گمانه فوق الذکر درست به نظر نمی‌رسد به این ترتیب که :

۱ـ جمال خاشقچی 5 روز قبل از چاپ گزارش گاردین در 28 سپتامبر به کنسولگری کشورش در استانبول مراجعه می‌کند و به او گفته می‌شود در دوم اکتبر مراجعه کند. بامداد همین روز هم یعنی 12 ساعت قبل از چاپ‌ گاردین، 15 نفر مامور ترور به ترکیه رسیده و به کنسولگری رفته و پس از مراجعه خاشقچی، او را به طرز فجیعی به قتل می‌رسانند.

دولت عربستان هم در روایت سوم خود تایید کرده که قتل با برنامه‌ریزی قبلی اتفاق افتاده است. به این معنا که قبل از دوم اکتبر و انتشار گزارش گاردین درباره ایران اینترنشنال، تصمیم قتل گرفته شده و هیچ ارتباطی هم به این گزارش نداشته است.

۲ـ در کمتر از دو ساعت از ورود خاشقچی به کنسولگری به ساعت پانزده و هشت دقیقه تیم ترور از کنسولگری خارج می‌شوند. به این معنا که قبل از چاب روزنامه گاردین بازجویی و قتل خاشچقی پایان یافته و تیم ترور هم قبل از چاپ گاردین کنسولگری را ترک می‌کند.

بنابراین این احتمال وارده در نوشته آقای علیزاده مبنی بر بازجویی سعود قطحانی از خاشچقی درباره گزارش گاردین سالبه به انتفاء موضوع است.

۳ـ در حجم انبوه اطلاعات درزیافته منابع امنیتی و قضایی ترکیه کوچک‌ترین اشاره‌ای به روزنامه گاردین نشده است.

۴ـ روزنامه گاردین در 31 اکتبر اطلاعات مفصل‌تری از ارتباط شبکه ایران اینترنشنال با دولت عربستان منتشر کرده که در گزارش اولیه خود در دوم اکتبر نیامده بود. این نشان می‌دهد که "منبع آگاه" این گزارش هنوز در قید حیات است و اگر جمال خاشقچی بود، دلیلی نداشت در همان روز دوم اکتبر منتشر نشود.

۵ـ گزارش نخست گاردین هم به دنبال شکایت سفارت ایران در لندن به آفکام به علت مصاحبه یکی از مخالفان با شبکه ایران اینترنشنال و به عهده گرفتن مسئولیت حمله تروریستی اهواز بوده است. گاردین در این گزارش خود آورده است که آفکام در حال بررسی این مساله است. در کنار آن هم به ارتباط این شبکه با عربستان می‌پردازد. بنابراین انتشار گزارش روندی طبیعی داشته و با چاشنی اطلاعاتی درباره ارتباط شبکه با عربستان همراه بوده است. حتی گاردین در گزارش خود در دوم اکتبر این افشاگری را تیتر گزارش خود نمی‌کند؛ بلکه عنوان گزارش خود را تحقیق نهاد نظارتی انگلیسی "آفکام" قرار داده است. تیتر گزارش گاردین: Ofcom examining TV network over interview praising attack in Iran

۶ـ سعود قحطانی یکسال قبل از انتشار گزارش گاردین در آگوست 2017 در توئیتی مخالفان را به حذف فیزیکی تهدید کرد؛ حتی اگر زیر پرده کعبه هم باشند، چه رسد به کنسولگری.

۷ـ ریاض که آشکارا در نشست‌های سالیانه اپوزیسیون مسلح در پاریس شرکت می‌کند، چرا باید از افشای چنین اطلاعاتی که قبلا هم نقل محافل رسانه‌ای و غیره بود، آنقدر عصبانی شود که بخواهد خاشقچی را به خاطر آن بکشد و قحطانی هم درباره آن بازجویی کند. تازه رسانه‌های نزدیک به ریاض هم از گزارش گاردین استقبال و آن را تاکیدی بر گفته بن سلمان مبنی بر کشاندن جنگ به داخل ایران دانسته و پَر و بال هم دادند.

۸- شاید گفته شود که عربستان قبل از چاپ آن روز گاردین در جریان درز یافتن اطلاعات بوده، اگر چنین است و انتشار این گزارش آنقدر موجب عصبانیت ریاض شده که افشاگر را می‌کشد؛ چرا قبل از انتشار هیچ تلاشی نکرده تا خاشقچی را وادار به پس‌گرفتن اطلاعاتش کند؟

حال آیا می‌توان ترور را به درز اطلاعاتی در گاردین درباره شبکه ایران‌اینترنشنال حتی اگر هم خود منبع خاشقچی باشد، ربط داد؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.