شعبانی در پاسخ این سوال شبکه تلویزیونی سی ان ان که &#۳۹;از لحاظ تاریخی ایران با نمونه‌های زیادی از این نوع فشار‌ها و تحریم‌ها مواجه بود که در برابر آن‌ها تاب آورده و مقاومت کرد آیا این استراتژی این بار هم جواب می‌دهد، بخصوص آنکه اکنون آمریکا از فشار‌های چند جانبه دیگر کشور‌ها علیه تهران برخوردار نیست؟ &#۳۹; که وی گفت: برخلاف گذشته و در دوره باراک اوباما، اکنون کشور‌های روسیه، چین، اتحادیه اروپا و هند به آمریکا می‌گویند که دراین تحریم همراه نخواهیم شد و آنچه که آمریکا می‌خواهد را انجام نمی‌دهند. در نتیجه آمریکا قادر نیست فشار‌هایی که در سال ۲۰۱۲ علیه ایران وجود داشت را برگرداند.

وی در پاسخ این سوال که &#۳۹; با توجه به سابقه روابط ایران و آمریکا و تنش‌های پیشین، مسایل جدید تا چه حدی جدی خواهد بود؟ &#۳۹; گفت: ما چهل سال است که شاهد اعمال تحریم و فشار آمریکا علیه ایران بوده ایم و این چیز تازه‌ای نیست. استراتژی ایرانی‌ها در حال حاضر صبر تا خروج ترامپ (از کاخ سفید) است، استراتژی آن‌ها تعامل با دیگر امضا کنندگان این توافق است که آن را مانند آمریکا ترک نکرده اند. هشت امضا کننده و تنها یکی از آن‌ها این توافق را ترک کرده است، بنابراین آن‌ها می‌گویند که ما در میز مذاکره با دیگر امضا کنندگان این توافق هستیم و منتظر می‌مانیم تا آمریکا به همین مذاکره باز گردد.

این رسانه آمریکایی درادامه با بیان اینکه &#۳۹; مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که تحریم‌ها حکومت و نه مردم ایران را هدف قرار داده، اما اگر واقع گرایانه به موضوع نگاه کنیم، این مردم ایران هستند که تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار می‌گیرند&#۳۹; نظر وی را در این زمینه جویا شد.

شعبانی در پاسخ گفت: صحبت‌های زیادی است که تحریم‌ها تهران را وادار به بازگشت به میز مذاکره کند، اما باید بدانید درآمد حاصل از نفت یک سوم بودجه ایران را در بر می‌گیرد و علاوه بر آن ایران بیش از یکصد میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد، در نتیجه ایران برای مواجهه با این توفان وضعیت خوبی دارد و تصور می‌کنم بیش از آنچه آمریکا انتظار دارد ایرانی‌ها تاب آورند و درنتیجه آنطوری که ترامپ انتظار آنرا دارد، تغییری در سیاست رخ نخواهد داد.

وی در باره تحریم‌های بانکی نیز گفت: قرار است مکانیزیمی بین ایران و اروپا بوجود آید که بانک‌ها بطور مستقیم انتقال پولی انجام ندهند و از مکانیزم خاصی دراین زمینه استفاده شود که برای آمریکا تحریم چنین مکانیزمی دشوار باشد.

شبکه سی ان ان با اشاره به نظرات خبرنگارش فردریک پلتن در تهران که می‌گوید &#۳۹;برخی اختلاف نظر‌ها بین میانه رو‌ها و محافظه کاران در جامعه وجود دارد، &#۳۹; از دبیر المانیتور پرسید که نظرش در مورد رویکرد جناح‌های داخلی درباره مذاکره با آمریکا چگونه است که وی گفت: در تحریم‌های قبلی، موقعیتی وجود داشت که میانه رو‌ها و اصلاح طلبان بیشتری می‌گفتند که با آمریکا مذاکره کنیم و این گزینه را بیازماییم، اما این گزینه امتحان نشد، توافق بدست آمد و درنهایت آمریکا پیمان شکنی کرد. در نتیجه تندرو‌های داخلی ایران در موضع قوی تری قرار گرفتند و می‌گفتند که آمریکا خلف وعده کرده و نباید به آن اعتماد می‌کردیم. اکنون برای میانه رو‌ها بسیار دشوار است که بگویند بگذارید بار دیگر با آمریکا مذاکره کنیم. این توافق پس از ۱۲ سال مذاکره بدست آمد و هم اکنون توسط آمریکا نقض شده است، بنابراین برای میانه رو‌ها بسیار دشوار است که با آمریکا برای انجام مذاکره بر سر یک میز بنشینند و تندرو‌ها می‌گویند که ما درست می‌گفتیم درنتیجه من فکر می‌کنم که تعامل با آمریکا نسبت به قبل بسیار دشوارتر شده است.

سی ان ان پرسید در پایان پرسید که &#۳۹;چه کسی در دستگاه ترامپ صدای نافذتری در زمینه سیاست (تند) علیه ایران دارد؟ &#۳۹; که شعبانی گفت: من فکر می‌کنم جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ تاثیر به سزایی در زمینه سیاست ایران بر روی رئیس جمهوری دارد و همینطور مایک پمپئو. تنها کسی که نسبت به ایران نرمش دارد جیمز متیس وزیر دفاع کنونی آمریکا است که در دوره باراک اوباما نسبت به ایران تندرو بود و اکنون نسبت به این موضوع چرخش کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.