صبح امروز سید محمد بطحایی در یادواره ۳۶هزار شهید دانش‌آموز و سالگرد شهادت حسین فهمیده در دبیرستان شهدای هفتم تیر منطقه شش تهران، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز و فرهنگی در هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: نام شهید فهمیده همواره در اوج قله پرفروغ انقلاب قرار دارد.

وی افزود: برگزاری چنین یادواره‌هایی تکریم کسانی است که همه داشته‌هایمان و آرامش امروز خود را مدیون آن‌ها هستیم درحالی‌که در منطقه‌ای ناامن و پرتنش قرار داریم، لذا فلسفه برگزاری چنین یادواره‌ها و جشنواره‌هایی همین ایثارگری‌ها و ازخودگذشتگی‌های شهداست.

وزیر آموزش‌وپرورش تکریم شهدا را از وظایف اصلی جامعه برشمرد و تصریح کرد: فرهنگ شهادت و ایثارگری سرمایه ارزشمندی است جدای از آموزه‌های دینی وظیفه هر جامعه‌ای است که قدر چنین سرمایه‌هایی را بداند.

وی ادامه داد: اشاعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگی که شهدا از خودشان برای ما به ارمغان گذاشته‌اند باید همواره در طول زندگی ادامه داشته باشد بنابراین نباید تنها به برگزاری یادواره شهدا سالی یک‌بار بسنده کرد بلکه باید همواره منش شهدا را الگوی خود قرار دهیم و قدردان این تمدن غنی باشیم.

عضو کابینه تدبیر و امید با طرح این سؤال که شهدا چگونه زندگی کردند؟ خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ شهادت پابرجاست به خاطر انجام ایثارگری‌هاست لذا این دو واژه در کنار هم مفهوم پیدا می‌کنند، نمی‌شود شهادت را بدون ایثارگری تصور کرد.

وی با اشاره به آنچه در کتاب‌های درسی درباره فرهنگ ایثار و شهادت آمده است، افزود: خیلی بیشتر از آنچه در کتاب‌ها به آن پرداخته‌شده باید به زندگی شهدا پرداخته شود؛ کارهای خوبی انجام‌شده اما کافی نیست نباید به این مقدار بسنده کنیم، بهره‌مندی از فرهنگ شهدا در زندگی، عاقبت‌به‌خیری را برای ما به ارمغان می‌آورد.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: امسال تلاش کردیم این مراسم را در سراسر کشور برگزار شود اما این موضوع نباید به‌تدریج از فروغ و عظمت این برنامه بکاهد.

وی ادامه داد: هرسال باید تکریم شهدا باعظمت‌تر از سال قبل برگزار شود و این سرمایه ارزشمند بدون استفاده بماند امیدوارم در سال آینده با تلاش بیشتری انجام شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، مدیرکل دفتر شاهد و ایثارگران در این مراسم از برگزاری یادواره شهید فهمیده و ۳۶هزار دانش‌آموز شهید در سراسر کشور خبر داد و اظهار کرد: شهدای دانش‌آموز گوی سبقت را از معلمانشان ربودند و به آنچه، در مدرسه آموخته بودند عمل کردند.

وی افزود؛ مطالعه زندگی‌نامه شهدا در مدارس را به‌عنوان یک فرآیند دنبال خواهیم کرد.

شایان‌ذکر است؛ تجلیل از خانواده شهید فهمیده و تعدادی از خانواده‌های شهدا با حضور وزیر و همچنین اجرای سرود همگانی از دیگر برنامه‌های این مراسم معنوی بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.