نشریه ژاپن تودی نوشت، «سنکاکو» مجمع‌الجزایری فاقد سکنه در دریای چین شرقی است. این جزایر در اختیار ژاپن هستند، اما چین و تایوان مدعی مالکیت آن با نام چینی &#۳۹;دیائو&#۳۹; شده‌اند .جزایر سِنکاکو به خطوط بین‌المللی کشتی‌رانی نزدیک هستند و از لحاظ ذخایر و حقوق ماهی‌گیری و داشتن منابع بالقوه نفت و گاز از اهمیت فراوانی برخوردارند.

به گفته منابع آگاه دولت ژاپن، این کشور و ایالات متحده فعلا در حال بحث در مورد نحوه واکنش در حوادث اضطراری در اطراف جزایر خالی از سکنه در دریای چین شرقی هستند و قصد دارند تا بهار سال آینده انجام این طرح را به اتمام برسانند.

&#۳۹;دونالد ترامپ&#۳۹; رئیس جمهوری ایالات متحده می گوید، تعهد واشنگتن در دفاع از ژاپن تحت ماده ۵ قانون امنیتی دو کشور به جزایر &#۳۹;سنکاکو&#۳۹; گسترش می یابد. بر طبق این ماده از قانون امنیتی این دو کشور، ایالات متحده ملزم به کمک در حفاظت از قلمرو تحت اداره دولت ژاپن در حملات مسلحانه است.

اما دولت ایالات متحده بارها اعلام کرده است که در مورد حق حاکمیت جزایر تحت اداره ژاپن که چین نیز بر آن ادعای ارضی دارد، هیچ موضعی نخواهد داشت.

به نوشته نشریه ژاپن تودی ، توکیو امیدوار است با تهیه طرحی مشترک با آمریکا برای مقابله با حملات احتمالی چین ، ایالات متحده نقش بیشتری در مورد مسئله حاکمیت ارضی منطقه ایفا کند.

به گفته منابع آگاه دولت، این طرح شامل مقابله اضطرای با ماهیگیران مسلح چینی که وارد این جزیره می شوند و چگونگی پاسخ گویی به چنین تهدیداتی است. تمرکز این مذاکرات بین دولت ها این است که چگونه قابلیت های حمله نظامی ارتش ایالات متحده و ژاپن را ترکیب کرد.

&#۳۹;بونجی اوهارا&#۳۹; سفیر سابق نیروی دریایی سفارت ژاپن در پکن که اکنون عضو ارشد بنیاد صلح &#۳۹;ساساکاوا&#۳۹; ( اتاق فکر ژاپن) است، می گوید: با توجه به اینکه سازمان های نظامی همیشه باید بدترین شرایط ممکن را در نظر بگیرند، کاملا طبیعی است که دو کشور بر روی این نوع برنامه ها علیه چین همکاری داشته باشند.

مذاکرات بین ژاپن و ایالات متحده به طور عمده در چارچوب جدیدی که بر گفته از دستورالعمل های سال ۲۰۱۵ می باشد، صورت گرفته است و &#۳۹;مکانیسم برنامه ریزی دو جانبه&#۳۹; نام دارد. این دو کشور در حال حاضر برنامه های عملیاتی مشترکی در رویدارهای اضطراری شبه جزیره کره دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.