به گزارش خبرگزاری آناتولی، دادگاه منطقه بیکوز استان استانبول، ضراب را به اتهام بازسازی غیرقانونی یک ویلای تاریخی ـ شخصی و همچنین نقض قانون حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی ترکیه به سه سال حبس محکوم کرد.

بنا به اعلام این رسانه، دادگاه به علت حضور نیافتن ضراب و وکیلش در جلسه محاکمه، حکم دستگیری و بازداشت او را صادر کرد.

به گزارش آناتولی، این دادگاه دادخواست خود را پیش از این به محل بازداشت وی در آمریکا ارسال کرده بود.

آناتولی همچنین اعلام کرد که قاضی دادگاه پس از انتشار گزارشی مبنی بر آزادی ضراب در آمریکا، از وزارت دادگستری، وزارت امور خارجه و کنسولگری ترکیه در نیویورک خواست تا در این زمینه تحقیقات لازم را انجام دهند.

ضراب دو سال به اتهام دور زدن تحریم های ایالات متحده علیه ایران در آمریکا بازداشت شد و برخی رسانه های ترکیه از جمله حریت و سی.ان.ان.ترک اعلام کردند که وی از حبس آزاد شده است.

بنا به ادعای رسانه های ترکیه، دولت آمریکا به علت همکاری ضراب در پرونده مربوط به مدیران هالک بانک ترکیه در نیویورک او را از زندان آزاد کرده و حتی به او حق شهروندی داده است.

رسانه های ترکیه مدعی هستند که ضراب با دادستان نیویورک معامله کرده و در قبال گرفتن تخفیف مجازات و آزادی، به عنوان شاهد علیه مقامات دولتی از جمله رجب طیب اردوغان رییس جمهوری و معاون هالک بانک ترکیه در دادگاه شهادت داده است.

ضراب که از اردیبهشت ماه سال 1395 در آمریکا به اتهام مشارکت در دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران دستگیر شده بود، زمستان گذشته در دادگاه حاضر شد و علیه مقامات ترکیه شهادت داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.