محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران، گفته است به نظر می‌رسد آقایان محسن هاشمی‌رفسنجانی، عباس آخوندی و سیدکامل تقوی‌نژاد شانس بیشتری دارند.

بر همین اساس می‌توان گفت محسن هاشمی‌رفسنجانی یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای تصدی پست شهرداری تهران است. محسن هاشمی هم سال‌ها سابقه مدیریت مستقیم در حوزه شهری و به‌خصوص حمل‌و‌نقل شهری -مترو- را دارد و هم از پیشینه سیاسی شناخته‌شده‌ای برخوردار است. بی‌تردید همین موارد نیز در رساندن او به فهرست پنج‌نفره کمک شایانی خواهد کرد؛ هرچند در این مسیر موانع سختی نیز پیش‌رو دارد. پاشنه آشیل هاشمی در این راه را می‌توان ریاست او بر شورای پنجم شهر تهران دانست؛ چراکه بخش عمده‌ای از نمایندگان شورای شهر تهران، مخالفت خود را با حضور هاشمی در شهرداری عنوان کرده‌اند و دلیلشان از‌دست‌رفتن یکپارچگی در شورای شهر است.

گزینه دیگری که چندین روز است بحث درباره بخت او برای رسیدن به سمت شهرداری بیشتر و بیشتر می‌شود، عباس آخوندی 61 ساله، وزیر سابق راه دولت روحانی است که همین چند روز پیش از سمت خود استعفا داد و از دولت کنار کشید.  آخوندی نظریاتی در زمینه موضوعات مرتبط با معماری و ساختار شهری دارد که با عنوان «توسعه شهری در اندیشه ایران‌شهری» تاکنون درباره آنها مقالات، سخنرانی‌ها و همایش‌هایی نیز برگزار کرده است.

 

گزینه دیگری که بر اساس شنیده‌ها شانس رسیدن به فهرست پنج‌نفره را دارد، سیدکامل تقوی‌نژاد، معاون کنونی وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور است که با بررسی رسانه‌ها و واکنش‌ها و تحلیل‌ها در حوزه اجرائی مرتبط با مدیریتش، به نظر می‌رسد عملکردی موفق در سازمان تحت امر خود داشته است. با‌این‌حال، بی‌ارتباطی حوزه تخصصی و اجرائی تقوی‌نژاد با مدیریت شهری را باید یکی از نقاط ضعف و موانع او در راه رسیدن به شهرداری تهران دانست. تقوی‌نژاد البته بین گزینه‌های دارای شانس، سن‌و‌سال جوان‌تری دارد و بین دیگر گزینه‌ها که همه اغلب سن بالایی دارند، این مزیت می‌تواند برای او مثبت باشد. او متولد  1343 است. 

 

دو گزینه دیگری که به نسبت شانس بیشتری برای رسیدن به فهرست پنج‌نفره دارند، از دل شهرداری می‌آیند؛ یکی پیروز حناچی و دیگری سمیع‌الله حسینی‌مکارم است. حناچی هم مانند تقوی‌نژاد متولد 43 است؛ اما برخلاف او، در زمینه مدیریت شهری و شهرسازی سال‌های سال تجربه و سابقه دارد. او همین الان هم معاون فنی شهرداری تهران است و پیش از این دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در دولت یازدهم بود. تخصص حناچی نیز مرتبط با حوزه کاری‌ اوست و دانش‌آموخته معماری از دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل دکترای تخصصی مرمت شهری و باززنده‌سازی شهرهای تاریخی است. 

حسینی‌مکارم نیز معاون امور مالی محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران، بود که پس از استعفای او به‌عنوان جانشین مدتی کوتاه سرپرست و سکان‌دار شهرداری تهران بود. شنیده‌ها حاکی از ‌آن است که مکارم برای ورود به شهرداری تلاش زیادی می‌کند و در حال لابی‌های گسترده است و شاید همین لابی‌ها بتواند به رسیدنش به فهرست نهایی کمک کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.