چاووش اوغلو که به ژاپن سفر کرده ، در مصاحبه با خبرنگاران در مرکز مطبوعات ملی ژاپن با بی نتیجه خواندن تحریم آمریکا علیه ایران، گفت و گوی معنادار را موثرتر از تحریم‌ دانست و این امر را موضع اصولی ترکیه اعلام کرد.

وی همچنین تلاش برای منزوی کردن ایران را کاری غیرعاقلانه و خطرناک دانست و تاکید کرد: دستیابی به سازش عاقلانه تر از تحریم است و معتقدیم که این تحریم های یکجانبه کشورهای همسایه و بیشتر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

چاووش اوغلو با بیان این که ترکیه همسایه ایران است و از این همسایه خود نفت و گاز خریداری می کند، اضافه کرد: برای هر کشوری، از جمله ژاپن و ترکیه آسان نیست که منابع تامین انرژی خود را به سرعت تغییر دهند.

به گزارش ایرنا، مقامات رسمی ترکیه نیز همچون کارشناسان و تحلیل گران این کشور پس از خروج آمریکا از برجام و تهدید به تحریم نفتی ایران اعلام کرده اند که آنکارا، تصمیم واشنگتن را در این زمینه اجرا نخواهد کرد.

چند روز پیش رخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه اعلام کرد که به رغم تحریم آمریکا علیه تهران، در ۹ ماه سال جاری روابط تجاری ایران و ترکیه افزایش یافته و به رقم ۷.۴ میلیارد دلار رسیده است.

وی همچنین درباره تاثیر تحریم های آمریکا در تجارت ترکیه با ایران و معافیت آنکارا در اعمال تحریم ها علیه تهران نیز گفت: ما در منطقه خاورمیانه زندگی می کنیم و با کشورهای ایران، سوریه و عراق همسایه هستیم و به همین دلیل باید به تداوم همکاری های تجاری دو جانبه و چندجانبه با یکدیگر بپردازیم.

اواخر سپتامبر سال جاری (شهریور) چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار سه جانبه با همتایان ایرانی و روسی خود در جمع خبرنگاران به موضوع تحریم های واشنگتن علیه تهران پرداخت و گفت: ترکیه بدون توجه به تحریم یکجانبه آمریکا، به تجارت خود با ایران ادامه خواهد داد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز حدود یک ماه پیش در نخستین نشست مجلس ترکیه پس از تعطیلات تابستانی گفت: تحریم آمریکا علیه ایران و تلاش برای منزوی کردن آن را صحیح نمی دانیم.

وی افزود: اعمال تحریم در خصوص مسایلی که ممکن است توسط نهادهای بین المللی براحتی حل و فصل شود، به معنای مجازات کشورهای دیگر بوده و هر گونه تلاش در این زمینه نادرست است.

اردوغان تحریم های آمریکا علیه ایران را بی اثر خواند و بیان کرد: به رغم تصور آمریکایی ها، تهران در دوره گذشته تحریم ها از هم نپاشید.

اردوغان تأکید کرد: ترکیه انرژی خود را از ایران تأمین می کند و اگر نیاز خود را از جمهوری اسلامی تأمین نکنیم، چه کسی در فصل زمستان کشور ما را گرم خواهد کرد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه امسال خروج این کشور از برجام را اعلام کرد، اما بلافاصله کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ گاه به هدف خود دست نخواهد یافت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.