نیویورک تایمز در این سرمقاله که در شماره روز دوشنبه آن منتشر شد ؛ می نویسد: ابهامات حول و حوش ماجرای قتل &#۳۹; جمال خاشقچی&#۳۹; روزنامه نگار سعودی فراوان است اما در یک چیز هیچ ابهامی وجود ندارد و آن؛ بیرحمی و قساوت قلب حاکمان سعودی و غیرقابل اعتماد بودن آنهاست.تجلی این بیرحمی و غیرقابل اعتماد بودن؛ جنگ بیرحمانه یمن است که بدست پادشاهی سعودی راه افتاده است.

آمریکا و انگلیس و سایر کشورهایی که هرکدام سهمی در توانمند شدن عربستان در جنگ یمن دارند؛ این وظیفه مهم بر دوششان است که از ریاض بخواهند هرچه سریعتر این کشتار را تمام کند.

شاهزاده &#۳۹; محمد بن سلمان&#۳۹; حاکم بالفعل عربستان، چهره حقیقی خود را در دروغ هایی که پشت سر هم راجع به سرنوشت غم انگیز روزنامه نگار منتقد کشورش می بافد، به همگان نشان داد.این آدم کش های شاهزاده بودند که خاشقچی را خفه کردند و بعد هم تمام اندامهای پیکرش را قطعه قطعه کردند.

درست در بحبوحه خشم جهانی که علیه عربستان و قتل خاشقچی به راه افتاده بود؛ &#۳۹;نیویورک تایمز&#۳۹; یک سری اخبار و گزارش ها و تصاویر دلخراشی از کشتاری که در یمن جریان دارد را منتشر کرد. این جنگ؛ کار شاهزاده بن سلمان است که این کشور را زیر بمباران بیرحمانه و مرگبار هوایی اش قرار داده است. این ابزار و ادوات جنگی را، آمریکا تحویل آل سعود می دهد. 

در واقع؛ بلای نبرد بی انتهای فرقه ای - قبیله ای خاورمیانه؛ دامن فقیرترین کشور شبه جزیره عربی را هم گرفته است و این کشور را به یک کابوس بشری تبدیل کرده است.

چشمان از حدقه بیرون زده دخترکی که هیچ نقشی در راه افتادن این جنگ ندارد و فقط قربانی یک جنگ ابدی و لایتناهی شده ؛ حقیقتا دل هر بیننده ای را به درد می آورد.

امل حسین دختر ۷ ساله تنها دقایقی بعد از اینکه این عکس از او گرفته شد؛ از دنیا رفت. خیلی از بقیه کودکان یمنی هم بر همین منوال جان می بازند.

و اما؛ بالاخره دولت ترامپ متوجه شد که این جنگ ؛ چقدر هولناک است و چقدر غیرقابل توجیه است. این جنگ؛ جنگی است که آمریکا هم غیر مستقیم درگیر آن است؛ با تهیه مهمات و ادوات جنگی؛ نشانه گیری و سوخت رسانی به ائتلافی که عربستان آن را رهبری می کند.

هفته گذشته جیم متیس وزیر دفاع آمریکا تمام طرفین درگیر در جنگ را تشویق کرد که دست از کشتار بکشند و یک مهلت ۳۰ روزه را معین کنند و طی آن، گفت و گوها را برای همکاری با مذاکرات صلح که سازمان ملل آن را چیده است؛ شروع کنند.

مایک پمپئو&#۳۹;وزیر خارجه آمریکا هم در بیانیه ای از &#۳۹; حوثی&#۳۹; ها خواست که پرتاب موشک به عربستان را قطع کند و ائتلاف به رهبری سعودی هم بمباران مناطق پرجمعیت را متوقف کند.

اما خیلی دیر است؛ برای هر دو تقاضا.

این درخواست را باید خیلی پیشتر از اینها؛ آن هم رئیس جمهور ترامپ می کرد و فقط هم به تقاضا کردن اکتفا نمی کرد؛ بلکه خیلی محکم هشدار می داد؛ اگر عربستان کماکان بمباران غیرمسئولانه و چشم بسته خود بدون در نظر گرفتن نظامی و غیر نظامی را ادامه بدهد؛ پریز حمایتهای نظامی اش از سعودی را از برق خواهد کشید.

اما یک چنین تهدید محکمی در کار نیست و سعودی هم الآن خوب بهانه ای بدست آورده است تا در یک معامله، هرچیزی که دلش می خواهد را طلب کند. 

ائتلاف سعودی فرودگاه صنعا را له کرد. یک عملیات تهاجمی را علیه حوثی ها در بندر حدیده آغاز کرد. حدیده، دروازه حیاتی برای ارسال از غذا و تدارکات است. اما حوثی ها که کنترل صنعا و بخشهای وسیعی از شمال یمن را در دست دارند؛ سفت و سخت شهر را حفظ کردند و ائتلاف سعودی هم به هدفش برای تصرف شهر نرسید.

جنگ یمن ؛ با حمایت لجستیکی و اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و فرانسه انجام شد.این کارزار پیش رفت. اما دیگر یک ستیزه نبود، بلکه به یک جنگ بیرحمانه تمام عیار تبدیل شد.

عربستان تحت زمامداری شاهزاده محمد؛ سخت می کوشد تا حوثی ها را به تسلیم وا دارد. این زور بازو با تنبیه کردن های گوناگون اعم از؛ بمباران؛ محاصره؛ قطع حقوق و دستمزدها، و سایر اقدامات تنبیهی از جمله جیره بندی مواد غذایی به کشور انجام گرفت. منتها تمام این تنبیهات فقط کشور یمن را به سمت فروپاشی و قحطی و گرسنگی سوق داده است.

تا به این لحظه دست کم ۱۰ هزار یمنی از بین رفته اند و تقریبا نیمی از جمعیت ۲۸ میلیون نفری یمن در خطر قحطی و گرسنگی قرار دارند.

آمار تلفات غیرنظامیان بی وقفه بالا می رود. عربستان از خود سلب مسئولیت می کند و فقط در معدود موارد خاص به مسئولیت خود در این حملات اعتراف می کند و می گوید که در موردشان تحقیق می کند. یکی از دردناک ترین این حملات؛ حمله به یک دستگاه اتوبوس حامل کودکان دانش آموز بود که ۵۱ تن را به خاک وخون کشید که فقط ۴۰ تنشان کودک بودند. 

ترامپ در مصاحبه ای در روز یکشنبه این هفته، این حمله را نمایش وحشت  ائتلاف سعودی خواند و گفت که اینها نمی دانند از سلاحی که در دستشان است چطور استفاده کنند.

اما گویا آن چیزی که بیش از هر چیز برای رئیس جمهور ترامپ ارجحیت دارد؛ قراردادهای مجلل فروش سلاح به عربستان است و همچنین، حفظ رابطه صمیمانه با شاهزاده محمد است. گویا ترامپ هیچ خیال ندارد، مهاری بر این زیاده طلبی ها و دروغ بافی های شاهزاده بزند.

حتی پمپئو و متیس هم اشاره ای به ای واقعیت داشته اند که؛ تداوم این حمام خونی که در یمن به راه افتاده است؛ نه به نفع منافع آمریکاست و نه به سود منافع سعودی.

بلکه برعکس؛ این آمریکاست که طبق اعلام عفو بین الملل در معرض این خطر قرار دارد که شریک جرم جنایات جنگی شناخته شود.

متیس و پمپئو؛ گام های اولیه را برداشته اند. گام بعدی باید درخواست توقف فوری بمباران باشد و همزمان درخواست شود که مذاکرات آغاز گردد و کمک های امدادی بسیار گسترده و در سطح جهانی به یمن سرازیر شود. آمریکا؛ حتما باید در راس این اهتمام جهانی حضور داشته باشد.

اگر شاهزاده زیر بار نرفت؛ پریز ارسال کمکهای نظامی باید بلافاصله از برق کشیده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.