«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی امروز (سه‌شنبه) گفت، طرف‌های باقیمانده در توافق هسته‌ای ایران (برجام) احتمالا در نشست‌های آتی روی بندهای اقتصادی توافق هسته‌ای متمرکز خواهند شد.

بنا بر این گزارش، اولیانوف در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» تأکید کرد: «طرح‌ها برای اجرای موج دوم تحریم‌های آمریکا مدت‌ها مشخص بود و اتفاقات اخیر هیچ کس را شگفت‌زده نکرده است. کمیسیون [برجام] از این پس روی روش‌هایی برای اجرای بندهای اقتصادی برجام تا حد امکان با وجود تحریم‌های آمریکا متمرکز خواهد شد».

این دیپلمات روس در ادامه گفت، طرف‌های باقیمانده در توافق هسته‌ای ایران در نشست‌های خود توجه خاصی به اقدامات حفاظتی برای به حداقل رساندن آسیب‌‌های ناشی از تحریم های آمریکا برای برجام خواهند داشت.

اولیانوف همچنین افزود: «در کمیسیون مشترک برجام ما همواره درباره راه‌های حفاظتی برای دستیابی به این هدف و کاستن از اثرات منفی تحریم های آمریکا گفت‌وگو کرده‌ایم. کارگروه دائمی تحریم‌ها که در درون کمیسیون مشترک فعال است همواره گفت‌وگوهای کامل‌تری را با حضور کارشناسانی از وزراتخانه‌های خارجه، اقتصادی و مالی کشورهای عضو برگزار می‌کند».

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد: «این تلاش ادامه دارد و ادامه خواهد داشت. در حال حاضر اراده‌ای سیاسی برای حفظ این توافق وجود دارد و برای این هدف نیز ضروری است تا حداکثر میزان غرامت بابت نتایج منفی تصمیمی که آمریکایی‌ها اتخاذ کرده‌اند، در نظر گرفته شود».

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها و بارها بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای آنچنان که در متن این توافق آمده، تأکید کرده است و حتی در نشست‌های اخیر با مدیرکل آژانس نیز مشخص شده که وی همچنان بر پایبندی ایران به برجام تأکید دارد. وی در این رابطه گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ تردیدی درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ندارد».

برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، میان ایران و ۵ کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) به اضافه اتحادیه اروپا در ماه تیر سال ۹۴ شمسی (۲۰۱۵ میلادی) به امضای همه طرفین رسید. آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) به طور یکجانبه از برجام خارج شد اما طرف‌های اروپایی برجام مدعی ادامه اجرای تعهدات خود شده‌اند و از آن زمان تا کنون هنوز در تلاش هستند تا یک سازوکار مالی جدید برای ادامه تعاملات تجاری با ایران ارائه دهند؛ سازوکاری که با وجود وعده‌های مکرر برای نهایی شدن تا قبل از تاریخ 10 آبان‌ماه، روند آن همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

آمریکا در زمان خروج از برجام تهدید کرده بود که تحریم‌هایی را که به واسطه توافق هسته‌ای ایران لغو شده بودند مجددا وضع می‌کند. وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه در یک نشست خبری مشترک در زمینه بازگشت و آغاز دور دوم تحریم‌های این کشور علیه ایران مواضع دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را بیان کردند. آنها در این نشست ضمن اعلام رسمی هشت کشور معاف از تحریم‌های نفتی ایران مدعی شدند که 20 کشور واردات نفت خود را از ایران به صفر رسانده‌اند (جزئیات بیشتر).

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.