یونهاپ روز سه شنبه اعلام کرد این تیم پایان هفته گذشته به ایران سفر کرد و در جریان آن مقام های این کشور جزییات مذاکراتی را که با آمریکا برای معافیت از این تحریم ها داشته اند برای مسئولان ایرانی در تهران تشریح کردند.

این گزارش خاطر نشان می کند که این سفر و دیداری که مقام های کره جنوبی با همتایان ایرانی خود داشتند حاکی است که سئول می خواهد از روابط خوبی که با تهران دارد به بهترین وجه حراست کند و اجازه ندهد تحریم ها این مناسبات را مختل کند.
ریاست هیات را یون کانگ هیون معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی در امور اقتصادی برعهده داشت و در تهران با عباس عراقچی همتای خود و معاون وزیر امورخارجه ایران در امور سیاسی دیدار و گفت و گو کرده است.
بنا به این گزارش دو طرف درباره مسایل ذی ربط و تحولاتی که در ارتباط با برجام رخ داده است به طور مشروح گفت و گو کردند گزارش همچنین می افزاید ایران از کره جنوبی برای تلاش هایی که کرده است، تقدیر کرد.
گزارش ادامه می دهد کره جنوبی به رغم مناسبات نزدیکی که با آمریکا دارد تصمیم گرفته است با نرمش پذیری لازم به بهترین شکل مناسبات و روابط تجاری با ایران را ادامه دهد.
یونهاپ نوشت که کره جنوبی مجاز است تا به خرید نفت فوق سبک از ایران که از محصولات بسیار مهم تولیدی کشورمان است، ادامه دهد و از آن برای تولیدات مختلف پتروشیمی استفاده کند.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه گذشته خروج واشنگتن از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند. 
هدف اصلی تحریم های نفتی آمریکا، کاهش صادرات نفت ایران تا حداکثر ممکن بود، اما معافیت هایی که به بزرگ ترین مشتریان نفت ایران یعنی چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، یونان، تایوان و ترکیه اعطاء شد، آنها را بسوی خرید بیشتر نفت از ایران سوق خواهد داد.
این هشت کشور در سال گذشته (۲۰۱۷) بیش از ۸۰ درصد نفت صادراتی ایران را به میزان ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز خریداری کرده اند.
تصمیم واشنگتن (برای اعطای معافیت ها) نشان دهنده ناتوانی آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.