مولود چاووش اوغلو در گفت و گو با روزنامه ژاپن تایمز که امروز چهارشنبه منتشر شد اقدامات آمریکا برای به انزوا کشاندن ایران را نیز بی نتیجه و البته بسیار خطرناک توصیف کرد.

وی تاکید کرد پیدا کردن منابع عرضه انرژی به غیر از ایران برای ترکیه و ژاپن کار بسیار دشواری است و نمی توان فشارهای آمریکا را قابل قبول دانست و از خواسته های آن کشور اطاعت کرد.

وی افزود: تحریم هر نتیجه ای هم داشته باشد برای ما قابل قبول نیست و اصلا به آن اعتنا نمی کنیم.

مقام ارشد وزارت خارجه ترکیه در سفرش به ژاپن افزود که اگر قرار باشد کار درستی صورت گیرد آن کار گفت و گوهای فراگیر و با معنا است.

همزمان ابراهیم کالین سخنگوی رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز گفت: ما چطور امکان دارد که منافع کشور خود را قربانی مطامع و خواسته های آمریکا بکنیم.

وی افزود ما نمی توانیم به تحریم های آمریکا پایبند باشیم و اجازه بدهیم مردم ترکیه قربانی خواسته های آن کشور شوند زیرا ترکیه به نفت و گاز نیاز دارد.

این سخنگو تاکید کرد که ترکیه همچنان به رایزنی هایش ادامه می دهد و معافیت ها را نیز زیر نظر دارد و گفت و گو می کند تا درخواست ها و تقاضاهایش روی میز مذاکرات مورد موافقت قرار گیرد.

در همین حال &#۳۹;رجب طیب اردوغان&#۳۹; رییس جمهوری ترکیه تحریم های آمریکا را در یک سخنرانی شدید الحن محکوم کرد و گفت که کشورش هرگز به آنها پایبند نخواهد بود و ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز وارداتی را به دلیل تحریم ها متوقف نمی کند تا مردمش در سرمای زمستان منجمد شوند.

&#۳۹;دونالد ترامپ&#۳۹; رییس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه امسال خروج این کشور از برجام را اعلام کرد، اما بلافاصله کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ گاه به هدف خود دست نخواهد یافت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.