«برایان هوک» مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، در یک کنفرانس خبری به تحریم نفت‌کش‌های ایرانی اشاره کرد گفت: ۸۰ درصد از منابع مالی حاصل از صادرات آنها (ایرانیان) از طریق فروش نفت است. آمریکا شرکت ملی نفت‌کش ایران و حتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده و هیچ کشور خارجی هم (از نظر آمریکا) حق ندارد نفت ایران را جابجا یا بیمه کند.

هوک افزود: «این نفت‌کش‌ها دیگر نمی‌توانند تحت پوشش بیمه‌های بین‌المللی قرار بگیرند و به احتمال قوی از بیمه‌های ایرانی استفاده خواهند کرد. کشتی‌های ایرانی، حالا دیگر خطری برای هر بندر و کانال از سوئز گرفته تا تنگه مالاکا هستند. احتمال بروز حادثه برای آنها زیاد است و اگر حادثه‌ای رخ دهد، شرکت‌های بیمه‌گر ایرانی نخواهند توانست خسارت را پرداخت کنند.»

این مقام آمریکایی مدعی شد: در صورت برخورد کشتی‌های ایرانی با هر مانعی، خطر نشت نفت در دریا وجود خواهد داشت و چندین نسل از شهروندان کشور میزبان نفت‌کش صدمه‌دیده ایرانی، با تبعات زیست‌محیطی ناشی از این حادثه، دست و پنجه نرم خواهند کرد.

وی در پایان تاکید کرد: میزان خرید نفت 8 کشور معاف شده از تحریم های آمریکا از ایران محرمانه است ولی کشورهای مشمول معافیت موقت، تنها در صورت کاهش چشمگیر خرید نفت از ایران می‌توانند از این معافیت‌ها استفاده کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.