یکی از کارهای تقریباً ثابت امروزه بیل گیتس موسس و مالک شرکت نرم‌افزاری مایکروسافت مطالعه کتاب و پیشنهاد آنها به مخاطبانش است. گیتس هر چند ماه کتاب‌هایی که دوست دارد را در وبلاگ شخصی‌اش به طرفدارانش معرفی می‌کند. در آخرین پست وبلاگ نابغه نرم‌افزاری چهار کتاب معرفی شده است که گیتس می‌گوید خواندن آنها او را به وضعیت دنیا خوش‌بین کرده است. وی می‌گوید این کتاب‌ها به من کمک کردند به گونه‌ای بهتر به دنیای اطرافم نگاه کنم. این چهار کتاب به بیل گیتس کمک کردند تا در نوع تفکر خود درباره دنیا بازنگری کند:
 
انرژی و تمدن: یک تاریخچه نوشته واکلاو اسمیل 
در حالی که بسیاری از مردم آمریکا منتظر کتاب بعدی جنگ ستارگان هستند، گیتس در وبلاگش نوشته که منتظر است ببیند کتاب بعدی اسمیل عنوانش چیست. به نوشته گیتس در کتاب انرژی و تمدن استاد دانشگاه آمریکایی به تاریخ پیدایش تمدن در زمین از دوره غارنشینی تا کنون پرداخته است. البته به قول گیتس خواندن و فهمیدن اکثر مطالب این کتاب آنقدرها هم ساده نیست ولی هر کسی می‌تواند از تاریخ پیدایش تمدن انسانی لذت ببرد. کتاب اسمیل مصرف انرژی و رشد اقتصاد را با هم در ارتباط می‌بیند و از سوخت‌های فسیلی تا تولید انرژی و ذخیره آن همگی به طور جذاب در آن توضیح داده شده است.

 


 روشنفکری اکنون: در مورد منطق، علمی، انسانیت و پیشرفت نوشته استیون پینکر 
این کتاب نگاه جامعی به روند پیشرفت در تاریخ دنیاست. پینکر در جایگاه استاد دانشگاه هاروارد و صاحب کرسی روانشناسی این دانشگاه اطلاعاتی درباره سلامت، امنیت، صلح، دانش و شادی در دنیای کنونی ارائه کرده است که نوعی تاریخچه زمین است. بیل گیتس می‌نویسد چیزی که این کتاب من را به خود جذب کرد ارائه و نمایش روند و چگونگی تغییر دنیا به سمتی بهتر است. بعضی از نکات جالب کتاب این مسئله را می‌گوید که چه چیزی باعث شده در دنیای امروزی نسبت به گذشته مردم کمتر با یک گلوله کشته شوند یا اینکه چه عاملی باعث شده مردم در دنیای کنونی کمتر نسبت به گذشته وقت خود را به شستن لباس‌های خودشان صرف کنند.

 واقعیت نوشته هانس روزلینگ، اولا روزلینگ، آنا روزلینگ 
در این کتاب به طور کلی درباره این موضوع بحث می شود که چرا انسان‌ها هنوز درباره مشکلات موجود اطراف خود اشتباه فکر و عمل می‌کنند. به گفته گیتس چیز جالبی که در این کتاب وجود دارد این است که نویسندگان آن اعتقاد دارند دنیا را نباید به دو گروه ثروتمند و فقیر تقسیم کرد چون بالاخره همیشه سطح درآمد انسان‌ها با هم متفاوت است.
 


انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر نوشته یووال هرری 
این کتاب تاریخ انسان را از زمان باستان در عصر سنگ تا قرن بیست و یکم مرور می‌کند. وی تاریخ را به چهار بخش تقسیم می‌کند: انقلاب شناختی، انقلاب کشاورزی، وحدت انسان‌ها و انقلاب علمی. بحث اصلی هراری این است که انسان‌های هوشمند به این دلیل بر جهان حاکم شده‌اند که تنها حیوانی هستند که می‌توانند در تعداد بالا با انعطاف بالایی همکاری کنند. او استدلال می‌کند که انسانهای ماقبل تاریخ ممکن است مرتکب یک نسل‌کشی عظیم شده باشند که منجر به انقراض گونه‌های دیگر انسان مانند نئاندرتال‌ها شده‌ باشد.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.