روزنامه‌ نیویورک تایمز در گزارشی نوشت:" مقامات سابق و فعلی آمریکایی گفته‌اند دولت ترامپ علاوه بر پایان دادن به سوخت رسانی به هواپیماهای عربستانی شریک در جنگ یمن، اعمال برخی تحریم‌ها علیه ریاض  را برای روزهای آتی در دست انجام دارد.

این اقدامات ظاهرا به گونه‌ای در پاسخ به خشم جهانی از بابت مرگ خاشقجی و کشته شدن هزاران غیر نظامی به دست ائتلاف عربستان در جنگ یمن تنظیم شده‌اند، اما در واقع از مجازات مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان خودداری کرده و  مانع اقدام سر سختانه‌تر کنگره علیه عربستان خواهد شد.

طبق گفته برخی از مقامات سابق و فعلی دولت ترامپ به زودی تحریم‌های اقتصادی علیه مقامات عربستانی مرتبط با قتل خاشقجی اعلام خواهد کرد. آنها گفتند که  مقامات کاخ سفید و وزارتخانه‌های امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا درباره اعمال این تحریم ها بر طبق قانون مگنیتسکی بحث کرده‌اند. این قانون به قوه مجریه اجازه می‌دهد که مقامات خارجی دخیل در سوء استفاده‌های حقوق بشری را مجازات کنند و انتظار می‌رود که طی چند روز آینده این تحریم ها علیه عربستان اعلام شود.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا چند هفته‌ پیش به همراه مایک پامپئو، وزیر امور خارجه این کشور از همه طرف‌ها در جنگ یمن خواستند تا به خصومت‌ها پایان داده و در مذاکراتی به رهبری سازمان ملل شرکت کنند، اما عربستانی‌ها حملات هوایی خود را کاهش ندادند و به گفته مقامات سابق باعث خشم دولت ترامپ شدند. بروس ریدل ، کارشناس عربستان در موسسه بروکینگز می‌گوید: عربستانی‌ها اقدام به تشدید جنگ در یمن کرده‌اند. این نوعی مخالفت علنی با وزرای خارجه و دفاع آمریکا از سوی عربستان است. دولت تا به حال چیزی در مورد آن نگفته است، اما پایان دادن به سوخت رسانی هوایی پاسخ آنها خواهد بود.

از سوی دیگر ارتش آمریکا در حال بررسی یکسری تدابیر دیگر برای مقابله با افراط‌گری‌ها و اقدامات غلط ارتش عربستان در جنگ یمن از جمله وادار کردن ریاض به سخت گیری هر چه‌ بیشتر در قوانین ورود به درگیری و  ارتقای هدفگیری است. مشکل ارتش عربستان این است که  بعد از شلیک موشک‌ از سمت یمن علیه شهرهای عربستان، رهبران ریاض به سرعت به سمت تلافی‌جویی می‌روند. مقامات آمریکایی امیدوارند ارتش عربستان را متقاعد کنند انضباط و احتیاط هر چه‌ بیشتری به خرج دهد.

برخی مقامات دولتی می گویند پایان دادن به سوخت رسانی هواپیماهای عربستانی از سوی آمریکا ارتباط مستقیمی با  قتل خاشقجی نداشته است، اما چند مقام سابق و فعلی دیگر نیز گفته‌اند که فشارهای آمریکا به عربستان برای کاهش آتش جنگ یمن بعید است که به جز برای موردی مثل مرگ خاشقجی این قدر قدرتمند بوده باشد.

آمریکا اواخر اکتبر اعلام کرد که ۲۱ عربستانی را در فهرست سیاه ویزا قرار داده یا ویزایشان را لغو می‌کند. هنوز مشخص نیست که تحریم‌هایی که قرار است اعلام شوند تا چه میزان با این فهرست ویزا علیه این  ۲۱ نفر تلاقی خواهند داشت یا خیر.

مساله تحریم ها علیه عربستان در یک نشست داخلی در وزارت خزانه داری آمریکا در روز پنجشنبه‌ مطرح شده است و یک کارمند وزارتخانه که در اتاق نشست حضور داشته، گفت‌: استیون منوچین، وزیر خزانه دار آمریکا در این نشست از بابت وحشتناک بودن قتل خاشقجی اظهار تاسف کرده و گفته که در هفته‌ آینده احتمالا اقداماتی در این زمینه  اتخاذ خواهد شد. یک سخنگوی این وزارتخانه تایید کرد که  این موضوع در این نشست داخلی مورد بحث قرار گرفته است، اما این مساله که منوچین چنین قولی داده باشد را رد کرد."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.