به گزارش پایگاه خبری معا فلسطین، عریقات که در همایشی در مغرب صحبت می کرد، افزود: اقدامات رئیس جمهوری آمریکا علیه مردم فلسطین از جمله به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، حمایت و جانبداری از رژیم صهیونیستی و توقف تعهدات آمریکا در قبال آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی) باعث شده است تا دولت ترامپ از هرگونه نقش در روند صلح کنار رود.

وی به توافقات و تعهدات بین المللی که دونالد ترامپ آن ها را نقض کرده اشاره کرد و گفت: اقداماتی از جمله بیرون آمدن از توافق زیست محیطی پاریس، توافق تجاری نفتا با کانادا و مکزیک، توافق تجاری جنوب شرق آسیا و لغو توافق هسته ای با ایران، همه این ها نشان دهنده تلاش برای تغییر اصول و قواعد روابط بین المللی است که ترامپ انجام داده است.

دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین اضافه کرد که کشورهای عربی نیز مانند کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان خواهند فهمید در مسائلی چون امنیت دیگر نمی توان به دولت ترامپ تکیه کرد.

عریقات هفته گذشته در کنفرانس امنیتی اردن گفته بود: هیچ کشور عربی با طرح موسوم به «معامله قرن» موافقت نخواهد کرد. 

از آذرماه ۹۶ که ترامپ شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی و دستور انتقال سفارت کشورش از تل آویو به قدس اشغالی را صادر کرد، زمزمه هایی درباره طرحی هماهنگ میان آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه با نام معامله قرن برای یکسره کردن مساله فلسطین شنیده شد.

براساس طرح معامله قرن، دولت فلسطین با مرزهای موقت شامل نیمی از کرانه باختری و نوار غزه بدون قدس اشغالی می شود که بررسی مساله پناهندگان را نیز در برمی گیرد. 

صهیونیست ها سالهاست که برای قدس طرح های درازمدتی در دست اجرا دارند؛ مهمترین طرح صهیونیست ها در این راستا، ایجاد قدس بزرگ است. 

اشغالگران قدس در طرح (توطئه) قدس بزرگ قصد جداکردن محله های فلسطینی نشین مثل شعفاط، کفر عقب و ابودیس و در مقابل آن الحاق شهرک های صهیونیست نشینی چون «آریئِل» را به قدس دارند و تلاش می کنند یک قدس بزرگ به وجود آورند که خالی از فلسطینیان باشد. صهیونیست ها برای ایجاد قدس بزرگ، توافقاتی چون اسلو و قطعنامه های سازمان ملل را زیرپا گذاشته و از خط سبز که مرز سرزمین های اشغالی و کرانه باختری محسوب می شود، نیز ده ها کیلومتر فراتر رفته اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.