به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، دونالد توسک گفت: اظهارات رئیس جمهوری آمریکا بسیار عجیب است. این نخستین بار در طول تاریخ است که یک دولت آمریکا خواهان یک اروپای متحد و قدرتمند نیست.

پیش از این نیز رئیس شورای اروپا، ترامپ را به تلاش برای برهم زدن نظم موجود پس از جنگ جهانی دوم متهم کرده بود.
رئیس جمهوری آمریکا که برای گرامیداشت سالگرد پایان جنگ جهانی اول به پاریس سفر کرده است، بالافاصله پس از ورود به فرانسه در توئیتی به «امانول مکرون» همتای فرانسوی خود تاخت و ایده او برای ساخت «ارتش اروپایی» را «توهین آمیز» خواند.
ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: 'مکرون به تازگی گفته که اروپا باید ارتشی بسازد تا جلوی آمریکا، روسیه و چین از خود محفاظت کند. این توهین‌آمیز است.' 
وی افزود: شاید بهتر باشد که اروپا ابتدا سهم عادلانه‌ای را در ناتو پرداخت کند که آمریکا به آن کمک مالی بسیاری کرده است. 
اظهارات ترامپ در خصوص مصاحبه مکرون با «رادیو اروپا یک» فرانسه است که در آن از لزوم تشکیل «ارتش واقعی در اروپا» گفته بود. 
رئیس جمهوری فرانسه گفته بود: ما به اروپایی نیاز داریم که به تنهایی و بدون وابستگی به آمریکا و به شکل مستقل تری بتواند از خود دفاع کند. 
در سال های گذشته، پیشنهادهایی درباره چگونگی همکاری دفاعی نزدیک تر بین دولت های اروپایی مطرح شده است. 
کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۳ و بر اساس سیاست دفاعی و امنیتی مشترک خود ۳۴ ماموریت مشترک را زیر پرچم اتحادیه اروپا انجام داده‌اند. 
این درشرایطی است که ترامپ همواره از اینکه اعضای ناتو سهم خود را از هزینه های دفاعی به درستی پرداخت نمی کنند، گلایه داشته است. 
کشورهای عضو پیمان ناتو در سال ۲۰۱۴ توافق کرده بودند که ظرف ۱۰ سال به تدریج بودجه نظامی خود را به ۲ درصد از تولید ناخالص ملی افزایش دهند. با این وجود تاکنون تنها برخی کشورها مانند انگلیس، یونان، ایسلند و لهستان مرز تعیین شده را پشت سر گذاشته اند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.