«ولادیمیر پوتین» امروز یکشنبه برای شرکت در مراسم یکصدمین سالگرد پایان جنگ اول جهانی به پاریس رفت و این مطلب را در گفت وگو با راشا تودی رسانه روسی مورد علاقه خود اعلام کرد.
پوتین با بیان اینکه موضع روسیه و فرانسه در این باره مطابقت دارد، گفت: البته مکرون ایده جدیدی نداده بلکه آن را احیا کرده است چرا که پیشتر ژاک شیراک رئیس جمهوری وقت فرانسه هم چنین طرحی را مطرح کرده بود.
رئیس جمهوری روسیه گفت: اتحادیه اروپا یک تشکل اقتصادی قوی است و کشورهای عضو آن حق دارند که بخواهند در عرصه دفاعی و امنیتی مستقل و خودکفا باشند. 

** گفت وگو با آمریکا در خصوص پیمان موشکی ضروری است
پوتین در بخش دیگری از گفت وگوی مشروح خود بر ضرورت برقراری گفت وگوها بین روسیه و آمریکا درخصوص قرارداد منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد تاکید کرد.
وی با بیان اینکه روسیه برای گفت وگو درخصوص این قرارداد آماده است، افزود: ما نبودیم که از قرارداد موشکی با آمریکا خارج شدیم بلکه این ایالات متحده است که از آن خارج می شود. 
پوتین با بیان اینکه برای برقراری گفت وگو در این خصوص مصمم هستیم، اظهار کرد: مهمتر این که نه در سطح عالی بلکه در سطح کارشناسان دو کشور گفت وگو صورت گیرد، امیدوارم مذاکرات احیا شود.
رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت که هنوز نتوانسته است با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در فرانسه گفت وگو کند. 
وی افزود: مراسم رسمی در پاریس به گونه ای برنامه ریزی شده بود که گفت وگو غیرممکن بود و رهبران کشورها برنامه های این مراسم را تماشا می کردند. 
رئیس جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که بتواند در ضیافت کاخ الیزه با ترامپ گفت وگو کند. 
پوتین گفت: در هر حال به درخواست طرف فرانسوی هیچ دیداری در پاریس برنامه ریزی نشد تا برنامه مراسم به هم نخورد.
وی افزود که دیدارش با ترامپ ممکن است در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ کشور صنعتی (جی۲۰) در آرژانتین صورت گیرد که قرار است روزهای سی ام نوامبر و اول ماه دسامبر (۹ و ۱۰ آذر) برگزار شود.
پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 ( 1366) بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد. 
براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد. 
این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود، از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است. 
تا سال ۱۹۹۱ (۱۳۷۰) حدود دو هزار و ۷۰۰ موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند. 

**روسیه در نزدیکی مرزهای کشورهای عضو ناتو رزمایش برگزار نمی کند 
رئیس جمهوری روسیه در ادامه مصاحبه گفت: روسیه در نزدیکی مرزهای کشورهای عضو ناتو رزمایش برگزار نمی کند.
وی افزود: ارتش روسیه آخرین رزمایش خود را در شرق این کشور و هزار کیلومتر دورتر از مرز کشورهای عضو ناتو برگزار کرد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.