شامگاه ۱۶ آبان به وقت تهران، دونالد ترامپ طبق روال همیشگی خود خبر عزل و نصب یکی از اعضای کابینه اش را توییت کرد. این بار نوبت &#۳۹;جف سشنز&#۳۹; بود تا از دولت آمریکا خارج شده و نخستین اخراجی پس از انتخابات میاندوره ای باشد.

سشنز، سناتور جمهوریخواه ایالت آلاباما، در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ از جمله معدود حامیان ترامپ در کنگره بود و رئیس جمهوری آینده آمریکا همیشه در همایش ها و مصاحبه های انتخاباتی خود با افتخار به این نکته اشاره می کرد. با این وجود زمانی که سشنز مسئولیت وزارت دادگستری را برعهده گرفت و بررسی پرونده دخالت احتمالی روسیه در امور داخلی آمریکا از سوی رابرت مولر رئیس پیشین اف بی آی ادامه یافت، روابط این دو اندک اندک تیره و تار شد. 

ترامپ پس از بازجویی تیم مولر از نزدیکان و مسئولان ستاد انتخاباتی اش، بارها به بهانه طولانی شدن روند بررسی این پرونده گلایه کرد و به دنبال آن بود تا هرچه زودتر مختومه شود و چون سنشنز در این زمینه اقدامی انجام نداد، به سمت اخراج وی حرکت کرد. 

سشنز نشان داد که گوش شنوایی برای گلایه های مستقیم و غیرمستقیم رئیس خود نداشته و تن به خواسته های او نداده و ترجیح می دهد تا این پرونده روال طبیعی خود را طی کند. این سماجت سشنز لحن انتقادهای ترامپ را تندتر کرد و بالا گرفتن تنش میان این دو موجب شد تا زمزمه های برکناری سشنز از گوشه و کنار شنیده شود.

استیون ارلانگر تحلیلگر و خبرنگار ارشد روزنامه نیویورک تایمز دو هفته پیش از برکناری سشنز به سی ان ان گفت: ترامپ خود را برای اخراج سشنز آماده می کند و احتمالا این موضوع می تواند پس از برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره انجام شود. سشنز اعلام کرده بود که اجازه سیاسی کاری در وزارت خانه تحت امر خود را نمی دهد و ترامپ هم این موضع را نشانه عدم وفاداری دانست و با انتشار توئیتی به سشنز تاخت.

برخی از رسانه ها همزمانی این برکناری با اعلام نتایج انتخابات میاندوره ای را اتفاقی ندانسته و معتقدند که ترامپ پیشدستی کرده تا با بستن پرونده مولر جلوی استیضاح احتمالی خود را بگیرد. جسته و گریخته نیز شنیده می شود که این پرونده مراحل پایانی خود را طی کرده و تیم مولر در حال تنظیم گزارش نهایی هستند.

جالب اینجاست که معاون سشنز اوایل آبان و پس از افشای پیشنهادش برای ضبط مکالمات ترامپ و استفاده از آن برای عزل وی، از مقام خود استعفا داد.

طرح راد روزنستاین این بوده که با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از طریق ضبط مخفیانه مکالمات کاخ سفید و با همکاری برخی از اعضای کابینه ترامپ، از متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا برای عزل وی از مقام ریاست جمهوری استفاده شود.

نانسی پلوسی نماینده دمکرات سان فرانسیسکو که احتمال دارد رئیس مجلس جدید شود، بنا را به همکاری با ترامپ گذاشته است ولی برخی از دمکرات های نزدیک به جریان چپ همچنان بر طبل استیضاح ترامپ می کوبند و برخی از مخالفان چپ گرای ترامپ نیز در تظاهراتی خواهان باقی ماندن سشنز در پست خود شدند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که کابینه آمریکا تغییرات بیشتری خواهد داشت و حتی احتمال دارد که با وجود تکذیب، جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا نیز تغییر کند. شبکه اقتصادی سی ان بی سی نیز مدعی شده که ترامپ به دنبال آن است که پیش از پایان سال جاری میلادی، ویلبر راس وزیر بازرگانی را نیز عزل کند.

رکس تیلرسون وزیر وقت امور خارجه، جیمز کومی رئیس وقت اف بی آی، اچ آر مک مستر و مایک فلین مشاوران وقت امنیت ملی، تام پرایس وزیر وقت بهداشت و خدمات انسانی و دیوید شالکین وزیر وقت امور کهنه سربازان از جمله مقام های ارشدی هستند که به دلایل گوناگون از کابینه دو ساله ترامپ کنار گذاشته شده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.