محبت جمالی‌نیا درباره اقدامات انجام شده برای زلزله‌زدگان طی یکسال‌ گذشته گفت: در برخی از روستاها با توجه به اقداماتی که صورت گرفته، قطعا در آینده شاهد توسعه‌یافتگی خواهیم بود مانند روستای تپانی که یک بخش دیگر به آن نیز اضافه شده و مردم توانسته‌اند؛ زمین‌ها و خانه‌هایشان را گسترش دهند. او درباره اقدامات سلبریتی‌ها در مناطق زلزله‌زده در طول یکسال گذشته خاطرنشان کرد: به تمام هنرپیشه‌ها، ورزشکاران و چهره‌های شناخته شده اجتماعی که به عنوان سلبریتی مطرح هستند، اعلام کردیم تمایل داریم با آنها درخصوص بازسازی مناطق زلزله‌زده همکاری داشته باشیم، اما با توجه به اعلام آمادگی ما برای همکاری‌های مشترک، تمایلی از سوی این افراد برای کمک در روند اجرایی بازسازی مناطق زلزله‌زده تاکنون دیده نشده است. فرماندار سرپل‌ذهاب با اشاره به حضور برخی افراد سرشناس و شاخص اجتماعی در مناطق زلزله‌زده تصریح کرد: در حال حاضر خانم کلباسی در برخی روستاها مانند دماغ سفید، مله‌کبود علیا و سفلی و ...اقداماتی را انجام داده‌اند. همچنین قرار است؛ آقای علی دایی نیز در روستاهایی مانند تپانی اقداماتی را انجام دهد. همچنین آقای زیباکلام نیز در برخی از روستاها قرار است، کمک‌هایی در خصوص تامین مصالح ساختمانی برای انجام ساخت و ساز منطقه داشته باشد.

استفاده سلبریتی‌ها از تسهیلات بانکی زلزله‌زدگان برای بازسازی مسکن

جمالی‌نیا با بیان اینکه از اقدامات دیگر افراد شاخص مطلع نیستیم، یادآور شد: تمام سلبریتی‌هایی که در منطقه در حال انجام ساخت‌وساز مسکن برای زلزله‌زدگان هستند، از محل تسهیلات بانکی زلزله‌زدگان نیز استفاده می‌کنند. او با اشاره به اینکه قراردادهایی بین خیر و مالک وجود دارد که هیچکس جز آنها دخل و تصرف و نقشی در آنها ندارند، گفت: مالک می‌تواند با تسهیلاتی که دولت به آنها داده، اقدام به ساخت واحد ۸۰ متری کند و در صورتی هم که تمایل به واحد بزرگتر باشد، می‌تواند با کمک خیرین و سلبریتی‌ها واحدهای بزرگتری برای خود آماده کند. تا جایی که ما اطلاع داریم، اکثر سلبریتی‌هایی که در منطقه اقدام به ساخت و ساز مسکن برای زلزله‌زدگان می‌کنند از تسهیلات اعتباری که دولت در اختیار زلزله‌زدگان قرار داده است نیز استفاده‌ کرده‌اند.

اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای در حین بازسازی

او ادامه داد: هر کسی که تمایل به بازسازی واحد مسکونی داشته در این مدت یک‌ساله اقدام به تشکیل پرونده کرده است و به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی شده است. بنیاد مسکن نیز در همان ماه‌‌های اولیه پس از زلزله ارزیابی میزان آسیب را در مناطق زلزله‌زده انجام داده است. در حوزه روستایی بیش از ۹۵ درصد اقدامات انجام شده‌است و روند ساخت‌وساز در حال اتمام است. فرماندار سرپل‌ذهاب در خصوص بازسازی شهر سرپل‌ذهاب نیز گفت: خروجی شهر سرپل‌ذهاب پیش از زلزله تا مسیر قره‌بلاغ همیشه جزو نقاط بسیار آسیب‌پذیر بود و هر روز شاهد تصادفات بسیاری در این منطقه بودیم، اما بعد از زلزله این محدوده تعریض و دو بانده شده است و در حین بازسازی نقاط حادثه‌خیز را نیز برطرف کردیم.

 ۱۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه تاسیسات روستایی

جمالی‌نیا با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در این مدت انجام شده است، تصریح کرد: پیمانکاران در حوزه روستایی از محل ماده ۱۲ که برای کمک به زلزله‌زدگان در نظر گرفته شده، اقداماتی را در خصوص بازسازی، بهسازی و تعویض تاسیسات آب روستایی انجام می‌دهند و بیش از ۱۱ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. معتقدم درخصوص تاسیسات آب‌رسانی در روستاها انقلابی رخ داده‌است. او با بیان اینکه برای زیرساخت‌های عمرانی در شهرستان اعتبارات خاصی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در شهرستان سرپل ذهاب ۶۷۰۰ واحد پس از زلزله آسیب‌دیده بودند که برای آنها پروانه ساخت صادر شد، اما در حال حاضر شهرداری اعلام کرده، برای ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد پروانه ساخت صادر کرده است؛ یعنی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ واحد به حوزه ابنیه ما اضافه شده‌است.

افزایش تراکم ساختمانی در روند بازسازی

فرماندار سرپل‌ذهاب با اشاره به رشد ساختمان‌سازی پس از زلزله در این منطقه ادامه داد: پس از زلزله ساختمان‌ها از یک طبقه به دو طبقه و بیشتر افزایش پیدا کرده و میانگین تراکم در حال حاضر سه طبقه است. همچنین روند بازسازی چه در حوزه شهری و چه در حوزه روستایی روند رو به رشدی داشته است. جمالی‌نیا با اشاره به افزایش تورم در کشور خاطرنشان کرد: تورم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نابسامانی اقتصادی اگرچه در روند ساخت و ساز تاثیرگذار بوده‌است، اما خوشبختانه افرادی که تا پایان خرداد ماه کار ساخت و ساز مسکن‌شان به پایان رسید، با این مشکلات مواجه نشدند و بعد از پایان خرداد ماه تورم در قیمت مصالح ساختمانی تاثیر گذاشت، البته دولت اقداماتی را در راستای تسریع ساخت و ساز به مردم انجام داده‌است. او با بیان اینکه دولت تا پایان بازسازی در کنار مردم قرار دارد، خاطرنشان کرد: بیش از ده هزار و ۸۵۰ واحد تعمیری در داخل شهر که قابل سکونت نبودند، پایان کار تعمیرات دریافت کرده‌اند و مستاجران و مالکان به داخل منازل بازگشته‌اند، اما افرادی که همچنان در داخل شهر در کانکس زندگی می‌کنند، مستاجران واحدهای تخریبی هستند که دولت برای آنها نیز تدابیری اندیشیده‌است تا در صورت دارا بودن شرایط لازم، بتوانند صاحبخانه شوند و از محل اعتبارات در نظر گرفته شده برای زلزله زدگان  برای این افراد نیز با مشارکت خودشان خانه‌ای ساخته و به آنها واگذار شود.

افتتاح بیمارستان ۵۵ تخت‌خوابی در آذرماه

فرماندار سرپل‌ذهاب همچنین درباره بیمارستان‌های سرپل‌ذهاب گفت: فاز اول بیمارستان ۵۵ تختخوابی شهدا در سرپل‌ذهاب که در زمان زلزله تخریب شده بود، در اوایل آذرماه با حضور وزیر بهداشت و استاندار کرمانشاه افتتاح خواهد شد. همچنین بازسازی بیمارستان ۸۰۵ تختخوابی که کاملا تخریب شده بود، در حال انجام است. او در خصوص مدارس نیز گفت: در سرپل‌ذهاب اگرچه دانش‌آموزان به صورت دو شیفت مدرسه می‌روند، اما مدارس کانکسی در شهر نداریم. بیش از ۵۷ باب مدرسه توسط اداره‌کل نوسازی مدارس و خیرین منطقه در حال بازسازی است. همچنین دو مجتمع فرهنگی و ورزشی نیز برای مدارس در حال ساخت است و در سال تحصیلی آینده قطعا تمام مدارس در حوزه شهری و روستایی بازسازی شده خواهد بود. او تصریح کرد: در روستاها کانکس به عنوان یک سازه پیش‌ساخته به عنوان مدرسه استفاده می‌شود، اما در سال آینده در تمام روستاها مشکل مدرسه برطرف خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.