رای الیوم در مطلبی با اشاره به تنش در روابط میان ترکیه و فرانسه آورده است: روابط فرانسه و ترکیه به دنبال درگیری شدید لفظی و خارج از عرف دیپلماتیک میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ژان لودریان وزیر خارجه فرانسه به دنبال جنایت قتل جمال خاشقجی، در بحران به سر می برد.

این رسانه می نویسد: ادبیات لودریان بسیاری را شگفت زده کرد و آن هنگامی بود که خارج از عرف دیپلماتیک رئیس جمهور ترکیه را به بازی سیاسی در زمینه قتل خاشقجی متهم کرد و آنرا غیرقابل خواند و تکذیب کرد که کشورش اطلاعاتی در این باره از ترکیه دریافت کرده باشد؛ در حالی که اردوغان قبلا اعلام کرده بود که فایل های صوتی را در اختیار ریاض، پاریس، لندن و واشنگتن قرار داده است.

رای الیوم نوشت: طبیعی است که این اظهارات وزیر خارجه فرانسه که اردوغان را به شکل غیر مستقیم دروغگو شمرده با واکنش و خشم اردوغان روبرو شود و مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه پاسخ دهد: «فرانسه از حد خود فراتر رفته و باید نحوه سخن گفتن با رئیس جمهور یک کشور را بیاموزد. متهم کردن رئیس جمهور ما بی شرمی بزرگ است». اوغلو تاکید کرد که ترکیه فایل صوتی را در ۲۴ اکتبر گذشته به فرانسوی ها داده است.

این رسانه در تحلیل منکر شدن دریافت فایل از سوی فرانسوی ها آورده است: این به دو دلیل می تواند باشد؛ نخست، مشکل ارتباطاتی و عدم هماهنگی میان دستگاههای اطلاعاتی و وزارت خارجه و دیگر موسسات فرانسوی.

دوم، دولت فرانسه قصد سرپوش گذاشتن بر جنایت قتل خاشقجی و بستن آنرا دارد و اینکه از خشم عربستان پرهیز می کند و در راستای کسب دوستی به طمع قراردادهای تسلیحاتی و سرمایه گذاری های چند میلیارد دلاری حرکت می کند و این بعید نیست.

رای الیوم آورده است: ما احتمال دوم را ترجیح می دهیم یعنی تمایل دولت فرانسه برای بستن پرونده قتل خاشقجی و دوستی با دولت سعودی به طمع میلیاردها و این اقدامی وقیح و زشت است به ویژه که فرانسه همواره خود را مادر آزادی و مدافع سرسخت حقوق بشر و ارزش های عدالت جویانه می داند و از آن دم می زند.

این رسانه می افزاید: جاستین ترودو نخست وزیر کانادا روز دوشنبه اعلام کرد که دولتش به طور کامل در جریان فایل های صوتی که ترکیه داده قرار گرفته است؛ یا سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اعلام کرد که دستگاه های اطلاعاتی ترکیه و آلمان به رایزنی درباره پرونده خاشقجی ادامه می دهند و جینا هاسپل رئیس اطلاعات آمریکا نیز اعلام کرد که فایل ها را دریافت کرده است و محتوای آنرا به ترامپ داده است؛ با این همه آیا عاقلانه است که کانادا که دورتر است فایل ها را دریافت کرده باشد و فرانسوی ها دریافت نکرده باشند؟!

رای الیوم نوشت: وزیر خارجه فرانسه با انکار خود به دنبال مغازله با ریاض و کسب دوستی برای به دست آوردن بخش بزرگی از کیک درآمدهای نفتی است. بیشتر کشورهای غربی اگر نگوییم همه آنها معمولا قراردادهای تجاری را بر موضوعات حقوق بشری و آزادی متاسفانه ترجیح می دهند. ما نمی دانیم که روند بحران چگونه پیش خواهد رفت و میزان تاثیر آن بر روابط فرانسه و ترکیه چگونه خواهد بود اما می دانیم که اردوغان به راحتی از این اهانت به شخص وی نخواهد گذشت و بر عذرخواهی فرانسه اصرار خواهد کرد و تا زمان این عذرخواهی اختلافات میان دو کشور باقی خواهد ماند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.