قاسم محب علی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که تحریم‌های پیشین علیه ایران  پشتوانه شورای امنیت و قطعنامه‌های آن را داشت، گفت: در واقع تحریم‌های قبلی مجموعه‌ای از تحریم‌های بین‌المللی، اروپایی و آمریکایی بود اما تحریم‌هایی که اخیرا توسط رئیس جمهور آمریکا اعمال شده بیشتر در قالب اقدامات یک‌جانبه گرایی آمریکا علیه ایران محسوب می‌شود و طبیعتا فاقد پشتوانه بین‌المللی یا سازمان ملل است.

وی تصریح کرد: سطح تحریم‌هایی که آمریکا اعمال می‌کند بیشتر از تحریم‌هایی است که در دوره اوباما نسبت به ایران اعمال شده بود. چه از نظر تعداد اشخاص و یا شرکت‌هایی که مورد تحریم قرار گرفتند. اما با توجه به نقش و توانایی که آمریکا در تجارت و بازار بین‌الملل و نقل و انتقالات پولی و مالی دارد چندان اثر این تحریم‌ها کمتر از اثر تحریم‌های دوران اوباما نخواهد بود.

مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه افزود: البته اروپایی‌ها در تلاش هستند مکانیزمی را به وجود آورند تا در برابر تحریم‌های آمریکا پایداری کنند از سوی دیگر چین و برخی کشورهای دیگر به دنبال اخذ معافیت و کاهش سطح فشار آمریکا نسبت به ارتباط آنها با ایران هستند تا مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا نشوند.

این تحلیلگر مسائل منطقه همچنین بیان کرد: تحریم‌های آمریکا وجهه‌ حقوقی ندارد، اما به دلیل اینکه کشورها تجارت و معامله اصلی‌شان با آمریکا می‌باشد، سخت است که بین ایران و آمریکا، ایران را انتخاب کنند.

محب‌علی ادامه داد: از سوی دیگر چین، ژاپن، کره جنوبی، امارات و برخی کشورهایی که دارای تجارت خارجی بزرگی هستند، تلاش دارند تا سطح فشار این تحریم‌ها بر مبادلات تجاری آنها زیاد نباشد. البته در مورد روسیه شرایط فرق می‌کند زیرا عمده تجارت خارجی بزرگ روسیه با اروپا است و خیلی تاثیری از تحریم‌ها نمی‌پذیرد و اغلب تجارت آن  در قالب نظامی تعریف می‌شود.

وی با اشاره به برخی معافیت‌هایی که آمریکا  برای برخی از کشورها در اعمال کردن تحریم‌هایش در نظر گرفته است، گفت: آمریکایی‌ها ملاحظاتی را برای خود دارند که یکی از این ملاحظات بازار نفت است. در واقع بر اساس منافع خود عمل می‌کنند مانند معافیت‌هایی که در مورد چابهار  در نظر گرفتند.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه خاطرنشان کرد: بنابراین اینکه بگوییم آمریکا در چنین شرایطی در انزوا قرار گرفته، بیشتر انزوای آن سیاسی محسوب می‌شود تا اینکه اقتصادی باشد. زیرا عنوان انزوای اقتصادی برای آمریکا قابل بکارگیری نیست، این کشور بزرگترین بازار اقتصادی و تجاری دنیا را در اختیار دارد.

مدیر کل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور  خارجه در پایان اظهار کرد: باید توجه داشت حذف دلار از معاملات اقتصادی چندان کار ساده‌ای نیست. گرچه سیاست‌های ترامپ باعث شده کشورهای دیگر به ویژه اروپایی‌ها از آن فاصله بگیرند اما این بدان معنا نیست که اروپا از آمریکا فاصله گرفته و یا جدا شده زیرا فاصله‌ گرفتن از آمریکا برای اروپا از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی امکان پذیر نیست. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.