النشره گزارش داد، عمر البشیر، رئیس جمهور سودان به دنبال اعلام رسمی آغاز دومین مرحله از مذاکرات سودان و آمریکا با هدف حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم، از سیاست‌های آمریکا و غرب در منطقه به شدت انتقاد کرد.

سفارت آمریکا روز سه شنبه تاکید کرد که واشنگتن برای حذف نام سودان از این لیست به شرط پایبندی این کشور به طرح ۵+۱ جدی است.

البشیر در سخنرانی خود در شهر کوستی گفت، سودان در اتخاذ تصمیمات خود به احدی تکیه ندارد. او از سیاست‌های آمریکا انتقاد کرده و از آنها خواست در امور داخلی کشورش مداخله نکنند. وی افزود: سودان با وجود شرایطی که دارد از آوارگان و پناهجویان کشورهای منطقه استقبال می‌کند.

آمریکا در سال ۲۰۱۷ تحریم اقتصادی و تجاری را که از سال ۱۹۹۷ اعمال کرده بود برداشت. دلیل این اقدام آمریکا پذیرفتن شرط‌های پنج گانه شامل همکاری سودان در مبارزه با تروریسم بود اما نام این کشور همچنان در لیست کشورهای حامی تروریسم آمریکا باقی ماند. مذاکرات سودان-آمریکا با هدف حذف نام سودان از این لیست از روز شنبه ضمن شروط جدید آمریکا موسوم به طرح ۵+۱ آغاز شده است.

استفان کوتسیس کاردار سفارت آمریکا در خارطوم در نشست خبری گفت: مرحله دوم از مذاکرات آغاز شده و در صورتی که خارطوم به شروط دولت آمریکا پایبند باشد، واشنگتن در حذف نام این کشور از لیست حامیان تروریسم کوتاهی نخواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.