آسوشیتدپرس گزارش داد، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پس از چند ماه تحقیق مصمم شد که دارویی به نام "ورسد" (Versed) که آرامبخش است و اغلب برای کاهش اضطراب تجویز می‌شود ارزش امتحان کردن دارد. اما در نهایت، سیا از تصمیم تاییدیه استفاده آن توسط وکلای دولت منصرف شد.

این برنامه تحقیقاتی تحت عنوان "پروژه دارویی" در یک گزارشی فاش شد که زمانی محرمانه بود و به درخواست اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در اختیار این سازمان قرار گرفت. این گزارش ۹۰ صفحه‌ای سیا در واقع گوشه‌ای از کشمکش داخلی پرسنل پزشکی شاغل در مراکز بازداشت این آژانس و برنامه بازجویی خشن را نشان می‌دهد که چگونه آنها اخلاق حرفه‌ای خودشان را با این رویکرد که با پیشگیری از حملات آتی جان انسان‌های بسیاری را نجات می‌دهند، هماهنگ می‌کردند.

درور لادین، از وکلای اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا می‌گوید: این سند بخشی از قضیه که چطور سیا بر خلاف قانون زندانیان را شکنجه می‌کرد، مشخص می‌کند.    

براساس این گزارش، بین ۲۰۰۲ و ۲۰۰۷ پزشکان، روانپزشکان، دستیاران پزشکان و پزشکان مستقیما درگیر این برنامه شکنجه و بازجویی شدند. آنها ۹۷ زندانی را در تاسیسات مخفی سیا در خارج مورد ارزیابی و نظارت قرار دادند و در بیش از ۱۰۰ پرواز همراه بازداشتی‌ها بودند. براساس این گزارش، سیا از ترس برخی پزشکان که نگرانی‌هایی درباره رعایت اخلاقیات داشتند، در نهایت تصمیم گرفت تا برای تایید بازجویی‌های دارو-محور به وزارت دادگستری مراجعه نکند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.