«علی بغیری» عضو هیأت علمی گروه روابط بین الملل در این نشست که با عنوان «اف.ای.تی.اف چالش ها، فرصت ها، ساختار و فرآیند ها» برگزار شد، گفت که ایران نباید نگران مسائل امنیتی در خصوص پیوستن به اف ای تی اف باشد.

اف‌ای‌تی‌اف یا گروه ویژه اقدامات مالی فقط و فقط یک سازمان غیردولتی است که سیاست‌ها و استانداردهای مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم را وضع کرده و ارتقا می‌دهد. این سازمان در سال ١٩٨٩ تاسیس شده و مقر آن در پاریس است.

هم اکنون ١٩٨ کشور جهان به صورت مستقیم یا از طریق گروه‌های نه گانه منطقه‌ای در اف‌ای‌تی‌اف عضویت دارند. از این بین ۳۷ کشور صاحب اقتصادهای بزرگ و توسعه یافته عضو سازمان اصلی هستند.

وی افزود: درزمان حاضر جمهوری اسلامی ایران عضو انجمن ها و سازمان هایی است که به مراتب ازFATF امنیتی تر هستند.

این استاد دانشگاه گفت: ملحق شدن به هر کنوانسیون یا معاهده بین المللی به طور طبیعی بخشی از آزادی های کشور را محدود می کند ولی اولین موضوعی که برای ما اهمیت دارد، خارج شدن از لیست سیاه است .

وی افزود: ایران از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ به غیر از یک سال همواره در لیست سیاه بوده است این در حالی است که ما استاندارد ها و بستر هایی که در مقابله با پول شویی عملیاتی کردیم بسیار جلوتر از برخی کشورهایی است که هم اکنون از لیست سیاه خارج شده اند. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به منافع ملحق شدن ایران به کنوانسیون منع تامین مالی تروریسم پرداخت.

بغیری، خارج شدن از لیست سیاه ، افزایش شفافیت مالی کشور، امکان تبادلات مالی و اقتصادی تجاری با کشورها از جمله چین و روسیه ، کاهش ارزش دلار و بهبود ویترین خارجی ایران را از منافع پیوستن ایران به اف ای تی اف دانست.

محسن زنگنه عضو هیات علمی گروه اقتصاد اسلامی نیز در این نشست با پیوستن ایران به اف ای تی اف مخالفت کرد و گفت: قراردادها و تفاهم نامه های بین المللی را باید با در نظر گرفتن جوانب فرهنگی و سیاسی مورد ارزیابی قرار داد.

این نشست روز گذشته در محل ساختمان مرکزی دانشگاه اهل بیت و به همت معاونت آموزشی و پژوهشی و با حضور دانشجویان از کشور های مختلف و اساتید دانشگاه برگزار شد.

به گفته وی، جریانات قوی و استعماری در پس پرده هر نهاد بین المللی و کنوانسیون یا معاهده فراملیتی، اهداف و منافع خویش را دنبال می کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که پیوستن به FATF ، در وهله اول به نفع خودمان است زیرا این موسسه بدنبال اصلاح ساختار و نظام مالی کشور است، گفت: این یک اشتباه راهبردی است که گمان کنیم آمریکا و کشورهای توسعه یافته، نگران پولشویی در نظام مالی ما هستند و بدنبال اصلاح قوانین کشورهای ثالث هستند.

این استاد دانشگاه گفت: چرا آمریکایی که می داند ما به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده ایم یک جانبه از برجام خارج می شود و دسترسی بانک مرکزی ایران به سوئیفت که یک سیستم بین المللی بانکی است، بر خلاف تعهدات، قطع می شودد؟

زنگنه ، عدم تعریف واحد از تروریسم و امکان تغییر مصادیق توسط شورای امنیت و سازمان ملل، ایجاد حفره هایی جهت دسترسی به اطلاعات مالی و بانکی ، ایجاد بهانه برای ایجاد محدویت های مالی در آینده، عدم وجود تضمین های لازم اجرایی و ساختار حاکم بر شیوه عمل FATF و نحوه رای گیری را از جمله موارد منفی این معاهده دانست.

وی همچنین امکان اعمال نفوذ ریاست و اعضا در تصمیم گیری ها و عدم تضمین برای خروج از لیست سیاه ، عدم ارتباط منطقی بین تعاملات تجاری ایران با کشورهای جهان از جمله چین و روسیه با پذیرش این کنوانسیون از سوی ایران ، تهدیدات موجود بر روح کنوانسیون از طریق اقدامات یکجانبه آمریکا ، از موارد مبهم برای پیوستن به این کنوانسیون، توصیف کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.