این روزنامه آمریکایی افزود: اقدام دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در صدور معافیت برای برخی خریداران نفت ایران باعث کاهش قیمت ها شده و عربستان سعودی را در مسیر تقابل با واشنگتن قرار داده است.

دولت ترامپ تهدید کرده بود که صادرات نفت ایران را به صفر می رساند که این امر باعث شد سایر تولیدکنندگان برای جبران کاهش نفت ایران، تولید خود را افزایش دهند اما آمریکا معافیت هایی برای هشت کشور خریدار نفت ایران صادر کرد، بدون آنکه جزئیات این معافیت ها را فاش کند.

به گفته منابع آگاه از معافیت ها، مقام های آمریکایی پیش بینی می کنند که فروش نفت خام ایران تا ماه آوریل ۴۰ درصد کاهش یافته و به نهصد هزار بشکه در روز برسد.

به نوشته وال استریت ژورنال، تغییر موضع دولت ترامپ باعث «تنش میان آمریکا و عربستان» شده است. مشاوران سعودی می گویند عربستان سعودی می خواهد تولید خود را کاهش دهد تا در راستای حمایت از اقتصاد خود بهای نفت را به حدود ۸۰ دلار در بشکه برساند. این درحالی است که ترامپ درباره هرگونه کاهش تولید نفت هشدار داده و خواستار کاهش قیمت ها شده است.

مقام های نفتی سعودی می گویند: درنظر دارند در نشست بعدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که ششم دسامبر (۱۵ آذر) برگزار می شود، از کاهش روزانه ۱.۴ میلیون بشکه ای تولید نفت این سازمان حمایت کنند اما مقام های اوپک می گویند به دلیل پنهانکاری آمریکا در مورد تحریم ایران، درخصوص برآورد کردن میزان نفتی که باید تولید کنند با مشکل مواجه هستند.

به گفته آنها، این ابهام باعث شد تا اتحاد اوپک-روسیه به منظور افزایش تولید نفت و ثبات عرضه و بهای آن شکل بگیرد.

دولت آمریکا اعلام نکرده است که هشت کشور برخوردار از معافیت ها تا چه میزان اجازه خرید نفت از ایران را دارند. خریداران نفت ایران نیز جزئیات میزان کاهش خرید خود را که در مورد آن توافق کرده اند، فاش نمی کنند.

«دارمندرا پردهان» وزیر نفت هند وقتی در مورد توافق کشورش با آمریکا از وی سوال شد، جواب داد: این محرمانه است.

مقام های آمریکایی می گویند: جزئیات توافق خود با خریداران نفت ایران را افشا نمی کنند زیرا بیم آن دارند برخی شکایت کنند که از آنها خواسته شده است که بیش از دیگران خرید خود را کاهش دهند. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: ما بحث های خصوصی دیپلماتیک با کشورهای دیگر در مورد حجم واردات نفت را فاش نمی کنیم.

به نوشته وال استریت ژورنال، مقام های سعودی می گویند: به دلیل عدم صداقت دولت ترامپ احساس می کنند که به آنها خیانت شده است و قصد دارند سیاست نفتی ای داشته باشند که مستقل تر از اهداف آمریکا باشد.

آنها می گویند ترامپ «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را وادار کرد تا در آستانه تحریم صنعت نفت ایران و به منظور جلوگیری از افزایش قیمت نفت ، تولید خود را به سطح بی سابقه ای افزایش دهد.

این مقام ها همچنین گفتند: ترامپ به سران سعودی گفته بود که هیچ معافیتی برای خریداران نفت ایران صادر نخواهد شد. ترامپ تهدید کرده بود که اگر سعودی ها برای جبران کاهش نفت ایران تولید خود را افزایش ندهند، از تدوین طرحی در کنگره برای اقدام علیه اعضای اوپک حمایت خواهد کرد.

با این حال، دولت ترامپ معافیت هایی صادر کرد؛ اقدامی که نگرانی های بازار در مورد کاهش عرضه نفت ایران را رفع کرد و موجب کاهش بهای نفت در هفته گذشته شد. یک مشاور سران سعودی گفت: آنها (رهبران عربستان) احساس می کنند که از آنان سوءاستفاده شده است.

بن سلمان درحالی توجه خود را به اقتصاد نفتی عربستان معطوف کرده که سران این کشور به دلیل قتل «جمال خاشقچی» با بزرگترین بحران طی سال های اخیر روبرو است. خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول و به دست عوامل دولت سعودی کشته شد.

در شرایطی که صندوق بین المللی پول گفته است عربستان باید بودجه خود را متوازن کند بهای نفت طی بیش از یک ماه گذشته به زیر ۸۸ دلار در بشکه کاهش یافته است. یک مشاور ارشد سعودی در حوزه انرژی اظهار داشت: عربستان تعهدات مالی بزرگی دارد که باید آنها را اجرا کند و کاهش قیمت نفت کارساز نخواهد بود. ۸۰ دلار در بشکه قیمت مطلوب عربستان برای نفت است.

«عادل حمایی ضیا» پژوهشگر «موسسه سلطنتی امور بین الملل» در لندن اظهار داشت: بحرانی که بر سر قتل خاشقچی ایجاد شده تلاش های بن سلمان را برای تقویت بخش های غیرنفتی اقتصاد عربستان تضعیف کرده است. در چنین وضعیتی، درآمدهای نفتی اهمیت بیشتری می باید.

وی که مشاور دولت سعودی بوده است، گفت : قتل خاشقچی «مجموعه ای از مشکلات» را برای عربستان ایجاد کرده است.

او اظهار داشت : عربستان شاید از اجرای اصلاحات اقتصادی که برای جلب سرمایه گذاران در نظر گرفته شده بود، صرف نظر کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.