خبرگزاری فرانسه گزارش داد، بانوان اول آمریکا اغلب قدرت دارند و گوش رئیس‌جمهوری هستند اما به ندرت خودشان را مستقیما درگیر می‌کنند و هرگز عملکردشان علنی نیست. بنابراین درخواست روز سه‌شنبه ملانیا ترامپ برای برکناره‌گیری خانم ماریا ریکاردل، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا شوکی به کاخ سفید بود. استایل رهبری کلی دونالد ترامپ بر پایه اینکه خودش که در کانون توجه باشد، قرار دارد.

ناگهان تمرکز واشنگتن روی همسر دونالد ترامپ و بیانیه‌ای که در آن گفته است ریکاردل "دیگر لیاقت و افتخار خدمت در کاخ سفید را ندارد" متمرکز شد. او باید چه می‌کرد؟ کمتر از ۲۴ ساعت بعد پاسخ مشخص شد: ریکاردل کاخ سفید را برای گرفتن پستی شغلی در جای دیگر ترک می‌کند. ان‌بی‌سی نیوز گزارش داد: "بی‌سابقه است." فاکس نیوز محبوب ترامپ گزارش داد: "شگفت‌آور است."

ریکاردل شخص کوچکی نبود. او معاون جان بولتون، مشاور قدرتمند امنیت ملی آمریکا بود. اما به چه گناهی با او برخورد شد؟ ظاهرا او ماه اکتبر با کارمند ملانیا ترامپ در سفر به تور آفریقایی بر سر صندلی اختصاص داده شده بحث کرده بود و همچنین به عنوان منبع اخبار بد علیه ملانیا مورد سرزنش قرار گرفت.

کیت اندرسون براور، نویسنده کتاب "زن اول: ملاحت و قدرت بانوان اول مدرن آمریکا" می‌گوید این "غیر عادی نیست" که یک بانوی اول روی کارمندان یک رئیس‌جمهوری نفوذ داشته باشد. او همچنین زمانی را به یاد می‌آورد که نانسی ریگان باعث اخراج رئیس دفتر رونالد ریگان شد اما این کار در پشت صحنه صورت گرفت.

براور می‌گوید: این کاملا بی‌سابقه است که یک بانوی اول با صدور بیانیه‌ای از شوهرش بخواهد که کسی را اخراج کند. شوکه کننده است.

زمانبندی اقدام ملانیا ترامپ هم اهمیت داشت. بولتون یکی از اعضای قدرتمند حلقه داخلی ترامپ است که ظاهرا در مقام دفاع از معاونش برآمد. بنابراین ملانیا ترامپ صبر کرد تا بولتون راهی سفری به آسیا شود.  

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش داد، این نشان می‌دهد که بیش از یک ترامپ می‌تواند واژگانی کمتر فکر شده به کار ببرد. بیانیه ملانیا ترامپ تنش‌هایی را درون کاخ سفید ایجاد کرد و نگاهی تازه به ماهیت بانوی اول آمریکا به وجود آورد. مهمتر از همه، این اتفاق نشان داد که بانوی اول رمزآلود برای قدرت‌نمایی آماده است.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.