مونا مشهدی رجبی در خبرآنلاین نوشت: از طرف دیگر اقتصاد ایران هم  تحول بزرگی در بازار سهام یا تغییرات منفی در بازار ارز را شاهد نبود.از طرف دیگر اروپایی ها که در سالهای اخیر از حامیان سیاستهای امریکا در تحریم ایران بودند، این بار به مخالفت با امریکا پرداختند و تاکید کردند که سیاست کنونی  امریکا بر خلاف اصول تایید شده در دنیا است و اروپا برای اینکه ایران در توافق هسته ای بماند و از مزایای ان برخودار شود تلاش می کند. تاکید مقامات اروپایی برای  ایجاد ناتوی اروپایی برای مقابله با تهدید کشورهای چین و روسیه و حتی امریکا هم تصویر روشن تری از وضعیت  امریکا در عرصه بین الملل نشان داد.

 به همین دلیل بود که بیزینس اینسایدر در گزارش خود از عدم موفقیت ترامپ در تحقق هدف خود مبنی بر تحمیل فشار  حداکثری به اقتصاد ایران سخن گفت و در  بخش دیگری از گزارش خود نوشت که تهدیدهای اخیر جان بولتون مبنی بر پیش رو بودن موج سخت تری از تحریم های اقتصادی علیه ایران به دلیل شکست امریکا در دور اول و دوم  تحریم های  اقتصادی بعد از خارج شدن امریکا از توافق هسته‌ای بوده است.

خبری که اخیرا در رسانه های غربی به عنوان تلاش ایران و جهان برای دور زدن تحریم های نفتی منتشر شد، این است که  ایران روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت به  کشورهایی می فروشد که نامشان مشخص نیست. پنهان ماندن نام خریداران نفتی ایران از این جهت است که امریکا نتواند به آنها فشار وارد کند ، ایران این ۷۰۰ هزار بشکه نفت را از تاریخ ۱۱ نوامبر سال جاری تا کنون به قیمت ۶۴.۹۷ دلار فروخت که تقریبا ۹ درصد کمتر از نرخ  مصوب نفت ایران  در بازار جهانی است. بیزینس اینسایدر این سیاست را موفقیتی بزرگ برای ایران در دور زدن تحریم های نفتی می داند و می نویسد:  از این پس ما شاهد افزایش فروش نفت ایران خواهیم بود زیرا هم خریداران مشخص نیستند و تحت فشار تحریم های امریکا قرار نمی گیرند و هم ایران می تواند درآمد خود را بیشتر کند.

 از طرف دیگر عربستان هم اعلام کرد برای ممانعت از کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار اقدام به کاهش میزان عرضه نفت می کند . این در حالیست که پیشتر عربستان  به امریکا قول داده بود برای جبران کمبود نفت ایران  در بازار بعد از اجرایی شدن تحریم های نفتی، میزان تولید و صادراتش را افزایش دهد.این سیاست عربستان بدون شک زمینه را برای افزایش قیمت نفت فراهم می کند  که منافع زیادی برای ایران دارد و درآمد کشور را از محل فروش نفت بیشتر خواهد کرد.

ایران همچنین توانست به همکاری بانکی با سویفت برای تجارتهای بشر دوستانه ادامه دهد  و از طرف دیگر تعاملات تجاری دو کشور افغانستان و عراق هم با ایران آزاد اعلام شده است . همه اینها  ایران را در  دور زدن تحریم های امریکا آزادتر کرده است زیرا بسترهای بیشتری برای استفاده در مسیر کاهش فشار اقتصادی تحریم علیه ایران وجود دارد.

 بیزینس اینسایدر در انتهای گزارش تاکید کرد ایران از تحریم های قبلی درس گرفته است و هم اکنون ابزارهای بیشتری در مقابل تحریم ها دارد. با وجود  اینکه امریکا این دور از تحریم ها را شدیدترین تحریم ها معرفی کرده است ولی نمی توان در مورد بزرگی تاثیر واقعی آن روی اقتصاد ایران  نظری قطعی ارایه داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.