کم خوابی و بی خوابی به هر دلیلی که باشد، به طرز فوق العاده‌ای به سلامتی، فعالیت، ایمنی شما آسیب می‌رساند، متخصصان نداشتن خواب کافی را در برخی موارد  یکی از دلایل سرطان را  عنوان می‌کنند.

افزایش وزن یکی از عوارض کم خوابی

به نظر می رسد  افرادی که کم خواب هستند عدم تعادل هورمون دارند، که با افزایش اشتها، گرایش بیشتر به غذاهای کالری بالا، پاسخ بیشتر به رفتارهای افراطی و عدم توانایی کاهش کنترل انگیزه ها، خود ترکیبی بسیار خطرناک مرتبط با اضافه وزن است. درست است که وقتی بیدار شدید کالری بیشتری مصرف می کنید اما تقریبا برای از بین بردن بسیاری از کالری‌های اضافی که در هنگام خستگی جذب می‌کنید، کافی نیست.

اثرات مخرب کم خوابی بر بدن

دیابت

زمانی که بدن شما می خواهد شما را به خواب با اختلالات متابولیسم خود دعوت کند، به نوبه خود افزایش خطر را برای مقاومت به انسولین (اغلب به نام "پیش از دیابت") و دیابت نوع 2 افزایش می دهد؛ یک مطالعه در نوجوانان، نتیجه گیری کرد:"تلاش برای افزایش مدت خواب، ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد." و چهار تحقیق بزرگ در میان بزرگسالان، اگر چه نه یک رابطه علت و معلولی بین از دست دادن خواب منظم و خطر ابتلا به دیابت، بلکه پس از کنترل عادات دیگر که ممکن است مرتبط باشند نیز، یک رابطه قوی پیدا کردند.

ناتوانی

 مطالعات نشان داده است که یک شب بی خوابی، موجب افزایش 20 تا 32 درصدی تعداد اشتباهات انجام شده توسط جراحان شده است، همچنین افرادی که ورزشکار هستند و نیاز به تیراندازی دقیق، قایقرانی، دوچرخه سواری و غیره دارند، اشتباهاتی بیشتر را پس از مدت طولانی بیداری، مرتکب می شوند.

مشکلات حافظه

اختلالات خواب در سالمندان، می تواند منجر به تغییرات ساختاری در مغز شود ،اختلالاتی که با اختلال حافظه در دراز مدت مرتبط و کم خوابی در افراد بزرگسال نیز، مشاهده شده است محققان دریافته اند افرادی که بیشتر می خوابند، کمتر فراموش می کنند، خواب ضعیف و کمبود آن به سطوحی بالاتر از β-آمیلوئید، نیز یک نشانگر زیستی برای آلزایمر، مرتبط است.

چه مقدار خواب برایمان کافی است؟

محققان به صورت تخصصی روی مسئله میزان خواب کافی کار کرده‌اند و به صورت تفکیک شده به ما می گویند که در هر سنی چه مقدار خواب برایمان کافی است. نوزادان و کودکانی که تازه راه رفتن را شروع کرده‌اند به بیشترین مقدار خواب نیاز دارند ( تقریبا 12 تا 17 ساعت در طول روز ) و افراد بالغ بین سنین 18 تا 65 سالگی حدودا هر شب به 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند.

خواب مانند تنفس کردن، نیاز بنیادین انسان است. انسان نمی‌تواند بدون خواب مدت زیادی زنده بماند زیرا بیخوابی‌ها و کم خوابی‌های مزمن می‌تواند منجر به بیش از 700 تغییر ژنتیکی در بدن فرد شده و تاثیر واقعا نابود کننده‌ای بر سلامتی می‌گذارد. آنهایی که به اندازه کافی نخوابیده و استراحت نمی‌کنند نسبت به افرادی که به طور منظم خواب کافی دارند، آمار مرگ و میرشان بیشتر است. مطالعه‌ای در سال 2007 نشان داد هم کم خوابی و هم زیاد خوابیدن می‌تواند موجب افزایش احتمال مرگ شود، زیرا بر سلامت قلبی و عروقی و ... اثر می‌گذارد. پس اگر آرزو دارید عمر طولانی داشته باشید به خواب‌تان اهمیت بدهید.

اثرات بی خوابی برای بدن+اینفوگرافی

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.