رییس جنبش اسلامی اصلاح در حساب کاربری توئیتر خود نوشت : این گزارش که روزنامه واشنگتن پست جزییات آن را منتشر کرده است راه را برای نهادهای آمریکایی و حتی دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور برای شک کردن در نقش بن سلمان در این جنایت مسدود کرده است .

این مخالف سعودی افزود : همانطور که گزارش سازمان امنیت مرکزی آمریکا نشان می دهد محمد بن سلمان فردی بلند پرواز است و تصمیمات خود را بدون ذره ای فکر می گیرد.

سعد الفقیه که در لندن به سر می برد این پرسش را مطرح کرد که آیا بعد از انتشار گزارش سیا، غرب به همکاری با آل سعود ادامه خواهد داد یا مردم بن سلمان و آل سعود را با هم از قدرت خلع می کنند؟

جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (۱۰ مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. رژیم سعودی بعد از ۱۸ روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

ریاض در عین حال با متهم کردن شماری از نیروهای اطلاعاتی این کشور به دخالت در ترور خاشقچی تلاش کرد تا ولیعهد این کشور را از اتهام صدور دستور حذف این روزنامه نگار مخالف برهاند. 

ناظران امور منطقه با بر شمردن استدلال های متعدد، بن سلمان ولیعهد سعودی را متهم به دست داشتن در قتل خاشقچی می کنند و معتقدند که نام بردن از افراد دیگر به عنوان قربانی این جنایت، تنها با هدف مبرا کردن ولیعهد جوان از اتهام قتل است.

در جدیدترین تحول روزنامه واشنگتن پست خبر داد، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این نتیجه رسیده که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دستور ترور «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود را صادر کرده است.

مقام های آگاه می گویند این ارزیابی سیا معتبرترین برآوردی است که بن سلمان رابه قتل خاشقچی مرتبط کرده و تلاشهای دولت دونالدترامپ رئیس جمهوری آمریکابرای حفظ روابط با عربستان را پیچیده می کند.

ارزیابی سیا در تناقض با ادعاهای دولت عربستان قرار دارد که مدعی است بن سلمان دخالتی در قتل خاشقچی ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.