best-solar-powerbank-01

پاور بانک‌ خورشیدی جزو دستگاه‌های برق اضطراری محسوب می‌شود زیرا یک پاور بانک‌ خورشیدی خوب ما را از نگرانی بابت تخلیه شارژ و خاموشی دستگاه‌ها و تجهیزات الکترونیکی نجات می‌دهد. این شارژر همراه، همیشه و همه‌جا با ماست و شارژ تجهیزات الکترونیکی ما را فراهم می‌کند. از مزایای این دستگاه، قابلیت شارژ از طریق انرژی خورشید و همچنین از طریق کابل یو اس بی است.

پاور بانک خورشیدی

بطور کلی، پاور بانک دستگاهی مجهز به یک باتری لیتیوم یونی و یا در مدل‌های جدیدتر باتری‌ لیتیوم پلیمری برای ذخیره شارژ است، باتری‌های لیتیوم پلیمری نسبت به باتری‌های لیتیوم یونی سبک‌تر بوده و قابلیت حمل آسان‌تری دارند.

می‌توان پاور بانک‌ها را در چند دسته به شرح زیر طبقه‌بندی نمود؛ که پاور بانک خورشیدی نیز در این دسته بندی می‌گنجد.

1. پاور بانک‌هایی که تنها از طریق پورت USB به ذخیره شارژ در باتری خود می‌پردازند. این پاور بانک‌ها جزء اولین‌هایی بودند که وارد بازار شدند و هنوز هم بسیار پرکاربرد هستند.

2. پاور بانک‌های خورشیدی که قابلیت شارژ از طریق انرژی خورشید را دارند. به عبارت دیگر این پاور بانک‌ها علاوه بر قابلیت ذخیره شارژ از طریق USB، با قرار گرفتن در معرض تابش نور نیز شارژ می‌شوند. این نور می‌تواند نور خورشید یا هر نور دیگری مانند لامپ روشنایی باشد. اما تفاوتی که بین نور خورشید و نور لامپ وجود دارد این است که انرژی این نورهای مصنوعی نسبت به انرژی خورشید بسیار کمتر بوده و زمان شارژ شدن باتری پاوربانک افزایش یافته و وقت بیشتری را می‌گیرد.

3. پاور بانک‌های جدیدی که اخیرا به صورت قاب و محافظ برای برخی از مدل‌های گوشی‌ همراه وارد بازار شده‌اند.

4. پاور بانک‌ مودم دار که اخیرا وارد بازار شده‌ است، و از نظر هزینه و قابلیت حمل آسان بسیار سودمند می‌باشد.

best-solar-powerbank-02

نحوه عملکرد پاور بانک خورشیدی

همان‌گونه که گفته شد، پاور بانک خورشیدی یکی از انواع پاور بانک‌ است که هم از طریق انرژی خورشید و هم از طریق پورت USB توانایی ذخیره شارژ در باتری خود را دارد.

این دستگاه بر روی خود مجهز به پنل‌ خورشیدی می‌باشد. پنل‌ خورشیدی که به عنوان سلول‌ خورشیدی یا سلول‌ فتوولتاییک نیز شناخته می‌شود، انرژی خورشید را جذب کرده و به جریان الکتریکی تبدیل می‌کند.

فرآیند تبدیل انرژی خورشید به الکتریسیته در پنل‌ خورشیدی مربوط به قطعات نیمه هادی موجود در آن است. زمانی که نور به آن تابیده می‌شود، پنل‌ خورشیدی نور را جذب کرده و قطعه نیمه هادی موجود در آن الکترون‌های سست خود را آزاد می‌کند.

این الکترون‌های آزاد شده در جهت‌های کاتوره‌ای (نامنظم) در قطعه به گردش در می‌آیند. سپس توسط میدان موجود در پنل‌ خورشیدی، همگی در یک سو حرکت کرده و جریانی را ایجاد می‌کنند. این جریان توسط اتصالات الکترونیکی در باتری دستگاه ذخیره شده و در زمان لازم می‌تواند در اختیار دستگاه‌های دیگر قرار بگیرد.

بنابراین به سادگی با همراه داشتن یک پاور بانک خورشیدی خوب، در سفر و در گردش، دیگر لازم نیست نگران شارژ کردن خود پاوربانک باشیم. چرا که هر زمان شارژ آن تمام شود، می‌توانیم با قرار دادن پاور بانک خورشیدی در معرض تابش نور خورشید، آن را شارژ نموده و توسط آن تجهیزات الکترونیکی خود را نیز شارژ نماییم. این قابلیت در پاور بانک‌ خورشیدی، نسبت به پاور بانک‌هایی که تنها از طریق پورت USB شارژ می‌گردند، به آن برتری بخشیده و آن را مورد توجه کاربران بسیاری قرار داده‌ است.

 کاربرد پاور بانک خورشیدی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و با در نظر گرفتن اهمیت ویژه انرژی‌های پاک و تجدید پذیر، پاور بانک خورشیدی جایگاه ویژه‌ای در بحث پاور بانک یافته است. و دارای کاربردهای مختلف و متنوعی می‌باشد. که عبارتند از:

- شارژ کردن دستگاه‌هایی مانند موبایل، تبلت، لپ‌تاپ، انواع اسپیکر، چراغ‌های روشنایی و چراغ قوه.

- شارژ کردن انواع مودم‌ همراه؛ با توجه به اینکه امروزه اغلب کارهای ما از طریق اینترنت انجام می‌گیرد، و به طور مداوم به اتصال به اینترنت نیازمندیم، مودم‌های همراه به عنوان مثال انواع مودم LTE بسیار پرکاربرد شده‌اند. جهت فراهم نمودن برق مورد نیاز آنها می‌توان از پاور بانک خورشیدی بهره برد و همواره از برقراری اتصال به اینترنت مطمئن بود.

- شارژ کردن انواع دوربین مدار بسته بیسیم مانند دوربین شارژی و دوربین وای فای؛ امروزه از این نوع دوربین‌ها در مکان‌های مختلفی استفاده می‌شود از جمله جاهایی که دسترسی به برق شهری وجود ندارد و باتری داخلی دوربین هم کفاف استفاده‌ طولانی مدت را نمی‌دهد؛ به‌راحتی می‌توان با استفاده از پاور بانک و پاور بانک خورشیدی برق مورد نیاز این دستگاه‌ها را فراهم نمود.

 بهترین مارک پاور بانک خورشیدی

مارک‌های مختلفی از پاور بانک‌ خورشیدی وجود دارند که هر کدام دارای شکل ظاهری، سایز و ظرفیت‌ متفاوتی می‌باشند.

برندهای Goal Zero، Solio، Anker، Hiluckey،Voltaic، Joos Orange، Wooyhn،Feelle از جمله برندهای معروف انواع پاور بانک خورشیدی می‌باشند.

در زیر چند نمونه از بهترین نمونه‌های پاور بانک‌ خورشیدی که بر اساس آرای کاربران، رتبه بالایی در سایت آمازون به دست آورده‌اند، به همراه کاربردهایشان معرفی خواهند شد. این پاور بانک‌ها از نظر ظرفیت‌ و تعداد دفعات شارژ و سایر فاکتورها با هم تفاوت دارند.

- پاور بانک خورشیدی Hiluckey

پاور بانک خورشیدیHiluckey، ضد آب، مجهز به یک باتری لیتیوم پلیمری دارای ظرفیت 24000 میلی آمپر ساعتی بوده و می‌تواند برای شارژ کردن آیفون و سامسونگ 8 تا 10 مرتبه و برای شارژ آیپد 3 تا 4 مرتبه استفاده شود. از آنجا که این دستگاه سه سری پنل خورشیدی دارد، ذخیره شارژ در آن 3 تا 5 برابر سریع‌تر از سایر پاور بانک‌های خورشیدی انجام می‌شود. این پاوربانک دارای دو پورت USB با جریان خروجی 2.1 آمپر است و می‌تواند به طور همزمان دو دستگاه را شارژ نماید. همچنین مجهز به LED بوده و می‌توان در مواقع ضروری و به هنگام تاریکی از آنها استفاده کرد. قیمت این دستگاه در سایت آمازون 42.99 دلار است.

- پاور بانک خورشیدی FEELLE

پاور بانک خورشیدی FEELLE، دارای باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 25000 میلی آمپر ساعتی بوده و می‌تواند اکثر تلفن‌های همراه را بیشتر از 12 بار شارژ نماید. این پاوربانک به دلیل سایز کوچک و وزن سبکی که دارد قابل حمل بوده و می‌توان به راحتی در هر جایی آن را همراه خود داشت. این پاوربانک به دلیل 4 سری پنل خورشیدی که دارد می‌تواند 4 تا 5 مرتبه سریع‌تر از پاور بانک‌های خورشیدی که شارژ شدن آنها 25 الی 30 ساعت طول می‌کشد، به ذخیره‌ی شارژ بپردازد. همچنین دارای دو پورت USB بوده و می‌تواند به طور همزمان به شارژ دو دستگاه دیجیتالی بپردازد. جریان خروجی از این پورت‌ها 1 تا 2.1 آمپر است. قیمت این دستگاه در سایت آمازون 43.99 دلار است.

- پاور بانک خورشیدی WOOYHN

پاور بانک خورشیدیWOOYHN، دارای باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 24000 میلی آمپر ساعتی است. این پاوربانک دارای سه پورت USB بوده و می‌توانید شارژ آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. این پاور بانک روی دستگاه خود مجهز به پنل خورشیدی است و در مواقع اضطراری با قرار دادن آن در معرض تابش نور خورشید به ذخیره شارژ می‌پردازد و تا 200 میلی آمپر ساعت، شارژ در اختیار دستگاه شما قرار می‌دهد. قیمت این پاور بانک خورشیدی در سایت آمازون 39.99 دلار است.

برای آگاهی از قیمت و خرید انواع پاور بانک خورشیدی، می‌توانید به بخش خرید پاور بانک‌ خورشیدی در فروشگاه اینترنتی پاساک مراجعه نمایید.

 

منبع : ویرلن

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.