به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتایج تحقیقات جدید موسسه ایفوپ یک روز بعد از اعتراضات سراسری «جلیقه زردها» در این کشور به دلیل افزایش بهای سوخت در مجله «ژورنال دو دیمانش» فرانسه منتشر شد. 

تحلیلگران می گویند این اعتراضات ناامیدی گسترده از رئیس جمهوری 40 ساله فرانسه را نشان می دهد.

این نتایج نشان داد که میزان محبوبیت مکرون در ماه نوامبر نسبت به ماه قبل از آن 4 درصد کاهش داشته است و فقط 4 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که از عملکرد مکرون «کاملا راضی» هستند. 21 درصد از آنها گفته اند که از عملکرد رئیس جمهور شان «تقریبا» راضی هستند. 

این نتایج نشان داد 32 درصد گفته اند که از عملکرد مکرون «کاملا ناراضی» هستند و 39 درصد عنوان کردند که از عملکرد او «بسیار ناراضی» هستند. 

این نظرسنجی در بازه زمانی 9 تا 17 نوامبر (18 تا 26 آبان) از بین هزار و 957 نفر از مردم انجام شده است.

خبرگزاری فرانسه نوشت: این نتایج گرایشات بلندمدت در بین رای دهندگان فرانسوی در مخالفت سریع با روسای جمهورشان را بعد از انتخابات نشان می دهد؛ موضوعی که در خصوص روسای جمهوری سلف مکرون از جمله «فرانسوا اولاند» و «نیکولاس سارکوزی» نیز رخ داد. 

با وجود این که محبوبیت مکرون کاهش یافت است اما درمقایسه با اولاند رئیس جمهوری سلفش درجایگاه بهتری قرار دارد. وقتی اولاند در همین دوره از ریاست جمهوری مکرون بسر می برد، محبوبیتش نزد افکار عمومی 20 درصد بود. سارکوزی اما در همین بازه زمانی 44 درصد محبوبیت داشت.

تقریبا 283 هزار نفر روز شنبه در اعتراضاتی که مکرون را هدف قرار می داد، شرکت کردند. این بانکدار سرمایه گذاری سابق از طریق مجموعه اصلاحاتش با هدف تقویت رشد اقتصادی خشم عمومی را برانگیخته است. جنبش موسوم به «جلیقه زردها» حمایت بیشتری نسبت به سایر گروه های اعتراضی به مکرون کسب کرده است. 

به گزارش ایرنا، تظاهرات و گردهمایی هزاران معترض به افزایش بهای سوخت در فرانسه که از روز شنبه شروع شده تاکنون دست کم یک کشته و 40 مجروح بر جای گذاشته است.

این افراد که نام خود را «جلیقه زردها» گذاشته اند، به ویژه در ورودی بزرگراه‌‌ها، عوارضی‌ها و میادین اصلی حضور دارند. از مهم ترین محورهایی که عبور و مرور در آن مختل شده، بزرگراه پاریس - بروکسل است.

بر اساس مصوبه جدید دولت فرانسه، از ابتدای سال آینده میلادی (2019)، مالیات بر اساس یورو بر هر لیتر گازوئیل 6.5 سنت و هر لیتر بنزین 2.9 سنت افزایش خواهد یافت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.