رییس پارلمان بخش خصوصی در این نشست گفت: به مسوولان دولتی تاکید کرده‌ام اگر قرار باشد دولت درباره موضوعی مانند انرژی تصمیم بگیرد، حضور رییس یا نایب ‌رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران در جلسه حضوری با دولت کفایت می‌کند اما اگر قرار باشد در حوزه‌ای مانند صادرات تصمیم‌گیری شود، نباید به انتخاب خود، نمایندگان تشکل‌های مختلف را به جلسات دعوت کنند، بلکه پارلمان بخش خصوصی با دعوت از نمایندگان تشکل‌های صادراتی، نتیجه نهایی را به دولت اعلام می کند.
«غلامحسین شافعی» افزود: پارلمان بخش خصوصی به راه‌های مختلف تلاش کرده است نظر و پیشنهاد خود را در بخش‌های مختلف به گوش مسوولان برساند اما متاسفانه شاهدیم در برخی موارد اعتنایی از سوی مسوولان صورت نمی‌گیرد. با این‌ همه، هفته گذشته ضرورت مشورت با بخش خصوصی با دعوت بانک مرکزی و وزارت صنعت از پارلمان بخش خصوصی محرز شد.
وی از کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران خواست از هرگونه تشتت آرا پرهیز کنند و درباره واردات بدون انتقال ارز برای قطعات واحدهای صنعتی، بیان کرد: قرار بود ۵۰۰ میلیون دلار برای این موضوع از طرف دولت تخصیص یابد که هنوز اتفاقی نیفتاده و اتاق ایران پیگیر حل این مساله است.

** مشکلات پیمان‌سپاری ارزی 
نایب‌ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز گفت: نمونه بی‌توجهی به نظر بخش خصوصی را در تصمیم اخیر این بانک در مورد پیمان‌سپاری ارزی دیدیم که با دعوت بانک مرکزی و مشورت با پارلمان بخش خصوصی تلاش شد اثر این بخشنامه اصلاح و تعدیل شود.
«محمدرضا انصاری» همکاری با بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی و اروپایی را یکی از مهمترین راه‌های کمرنگ‌تر کردن اثر ناشی از تحریم‌ها دانست.

** پیشنهاد تشکیل کارگروه تخصصی ضدتحریم 
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بخش انرژی بویژه در حوزه های تولید و فروش از مهمترین بخش‌هایی است که به دلیل تحریم‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا بشدت آسیب دیده است.
«علی شمس اردکانی» با اشاره به دیدار اخیر کمیسیونر انرژی اروپا با اعضای هیات رییسه اتاق ایران و همچنین وزیران نفت و نیرو تاکید کرد در این دوران همکاری بنگاه های کوچک و متوسط ایرانی و اروپایی باید بیش از قبل مورد توجه قرار بگیرد.
شمس اردکانی همچنین پیشنهاد کرد کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران کارگروه تخصصی ضد تحریم تشکیل دهند تا مسوولیت شناسایی و شیوه همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط در حوزه‌های مختلف را بر عهده بگیرد.

**تعریف بنگاه های کوچک و متوسط 
«محسن حاجی‌بابا» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تاکید کرد روند فعلی نقل‌ و انتقال مالی در کشور، فضای کسب‌وکار کشور را فلج می کند.
وی اضافه کرد: باید از ایجاد فضای ترس در داخل کشور اجتناب ورزید؛ زیرا هرگونه برخورد امنیتی در فضای اقتصادی کشور از جمله صرافی‌ها، روی کار همه شرکت‌ها تاثیر منفی به‌جای خواهد گذاشت.
به گفته وی، هنوز تعریف روشنی از بنگاه‌های کوچک و متوسط در داخل کشور وجود ندارد. 
حاجی‌بابا گفت: باید قوانین و همچنین آمار و ارقام مرتبط با بنگاه‌های کوچک و متوسط در داخل کشور بروشنی مشخص شود.

** پرهیز از صدور بخشنامه‌های متعدد و ایجاد تحریم‌های داخلی
نایب‌ رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد اکنون مسائل کشتیرانی و همچنین چند برابر شدن کرایه حمل بار مهمترین مشکل فعالان معدنی است. 
«حسن حسینقلی» تاکید کرد نباید با صدور بخشنامه‌های متعدد و ایجاد تحریم‌های داخلی، حلقه فشار تحریم‌های خارجی را تنگ‌تر کرد.

** مشورت با بخش خصوصی پیش از نهایی کردن بخشنامه‌ها
«کیوان کاشفی» عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، نیز پیشنهاد کرد با ارسال نامه‌ای از طرف رییس اتاق به رییس‌کل بانک مرکزی، بر این نکته تاکید شود که پیش از نهایی شدن هر بخشنامه‌ای، نظر بخش خصوصی گرفته و بر اساس آن تصمیم‌گیری شود.
«آرش نجفی» نایب ‌رییس کمیسیون انرژی و صنایع پالایشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، نیز تاکید کرد دولت باید به نظر کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران توجه کند: برای نمونه در مورد افزایش قیمت بنزین بارها کمیسیون انرژی اتاق ایران به دولت پیشنهادهایی کرده است اما متاسفانه به این موضوع توجهی نمی شود.

** کوتاه کردن دوره ثبت سفارش 
رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اعلام کرد: کمبود نهاده‌‎های کشاورزی یکی از مهمترین معضلات فعالان صنعت کشاورزی است.
«غلامعلی فارغی» هشدار داد به سبب تاخیر در جابجایی پول و با توجه به اینکه در سه‌ماهه دوم سال هیچ نقل و انتقالی صورت نگرفته است، ممکن است در مواد غذایی کمبود اتفاق بیفتد.
وی با تاکید بر این نکته که نباید با سخت‌گیری بیجا برای فعالان اقتصادی مشکل ایجاد کرد، پیشنهاد کرد دوره ثبت سفارش به روال قبلی خود که یک هفته بود، بازگردد.
شیوه قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تاخیر در اصلاح پایه قیمت صادراتی از دیگر موضوعات مورد اشاره فارغی بود.

** لزوم رفع مشکل نقل ‌وانتقال مالی صنعت دارو
«حسن شکوهی» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوایران نیز مشکلات صنعت داروسازی و بدهی دولت ‌به ‌شرکت‌های تولیدکننده و پخش را سبب بروز چالش در زنجیره تامین دارو دانشت.
وی تاکید کرد با تداوم روند فعلی صنعت داروسازی زمین‌گیر می شود. 
شکوهی یادآوری کرد دارو تحریم نیست اما نقل ‌و انتقال مالی و پرداخت‌های بین‌المللی به دلیل اعمال تحریم‌ها با مشکلات فراوانی روبرو شده است.

**رشد و توسعه گردشگری در دوران تحریم‌ها 
«احمد اصغری قاجاری» رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز گفت: رشد گردشگری و نگاه مثبتی که به‌واسطه نوسان نرخ ارز در این صنعت ایجاد شده است، باید به‌عنوان یک فرصت برای ارزآوری در دوران تحریم‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.