نفتالی بنت، وزیر آموزش رژیم صهیونیستی و رهبر حزب "خانه یهود"در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با ایلیت شاکید، وزیر دادگستری این رژیم که در مقر کنست (پارلمان اسرائیل) برگزار شد، با اشاره به اینکه از تصمیم خود برای خروج از کابینه صرف نظر کرده، گفت: اکنون توپ در زمین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر است. اگر نخست وزیر در مورد اهدافش جدی است، من اینجا می‌گویم، ما تمامی خواسته‌های سیاسی‌مان را حذف می‌کنیم.

بنت خاطرنشان کرد، او و حزبش طی هفته‌های آینده عملکرد دولت نتانیاهو را تحت نظارت خواهند داشت.

وزیر آموزش اسرائیل در ادامه گفت، دولت اسرائیل در بحران اعتماد امنیتی است و مشکل ما با دشمنان نیست بلکه با خودمان است. دشمنان ما برای ما جدید نیستند. وضعیت اکنون خطرناک‌تر از آن زمانی نیست که نتانیاهو می‌خواست به دلایل سیاسی و مشارکت، دولتش را ساقط کند.

وی افزود: سال‌ها اتفاقات بدی در داخل افتاده است و دولت نتوانسته موفق عمل کند. بعد از شلیک ۵۳۰ راکت از سوی حماس به سمت شهرک‌های اسرائیلی چطور یکباره به خود بگوییم همه چیز بر وفق مراد است و جلوی حماس گرفته شده است.

وزیر آموزش اسرائیل تاکید کرد: حماس و حزب الله لبنان هر روز با جرات‌تر می‌شوند زیرا معتقدند ما از مقابله با آنها می‌ترسیم. باید بگویم در دوره قبل کشتی امن اسرائیل به بیراهه رفت و خطرناک‌ترین مساله این است که فکر کردیم هیچ راه حلی برای "تروریسم" و موشک‌ها وجود ندارد اما باید کاری برای انجام دادن باشد اگر اسرائیل پیروزی را می‌خواهد باید کاری انجام دهد.

رئیس حزب خانه یهود تاکید کرد: اسرائیل در دوره گذشته پیروز نشد و من آن را در جنگ دوم لبنان دیدم زمانی نیروهای ما روحیه نداشتند و نوعی ناامیدی و سردرگمی در طرف اسرائیلی وجود داشت.

این وزیر اسرائیلی اظهار داشت: وزیر جنگ مستعفی اسرائیل در بهانه آوردن شکست خورد و میدان را خالی کرد.

نتانیاهو نیز در جلسه کمیته خارجه و امنیت کنست اظهار داشت: اسرائیل وارد جنگی بی‌پایان شده و در این مرحله حساس امنیتی براندازی دولت اقدامی بی‌مسؤولانه است.

تزیپی لیونی رهبر مخالفان رژیم صهیونیستی نیز در برابر کمیته روابط خارجه و جنگ در کنست اظهار داشت: رویکرد نتانیاهو ما را به واقعیتی سوق داد که چالش‌ها بزرگتر از گذشته هستند. امیدوارم حزب خانه یهود در نهایت نشست از دولت خارج شود.

بنت چند روز قبل تهدید کرده بود، در صورتی که به عنوان وزیر جنگ منصوب نشود، حزبش را از کابینه خارج کرده و باعث انحلال کابینه می‌شود.

نتانیاهو نیز این خواسته بنت را نپذیرفته بود.

در صورتی که حزب "خانه یهود" خروج خود از کابینه را اعلام می‌کرد، کابینه نتانیاهو سقوط کرده و برگزاری انتخابات زودهنگام ضرورت می‌یافت. بنت در راس حزب خانه یهود هشت کرسی در پارلمان دارد. حزب او حزب افراطی با رویکرد دینی - سیاسی است و ایده شهرک‌سازی‌ها و حفظ ماهیت دینی و یهودی اسرائیل را مطرح کرده است. حزب او همچنین با تشکیل کشور فلسطین کاملا مخالف است.

شاکید نیز در ابتدای جلسه امروز گفت که دولت فعلی دیگر راست‌گرا نیست و تنها مساله‌ای که ادامه فعالیت این کابینه تا نوامبر سال آتی را توجیه می‌کند، انتصاب بنت طی جهشی کیفی در سمت وزیر جنگ برای بازگرداندن قدرت بازدارندگی اسرائیل است که با استعفای لیبرمن تضعیف شد.

وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی صبح امروز (دوشنبه) در مصاحبه‌ای رادیویی خواستار برگزاری انتخابات عمومی در اسرع وقت جهت تشکیل کابینه‌ای جدید به ریاست نتانیاهو شد که در آن "خانه یهود" قدرتمندترین حزب آن باشد.

اما نتانیاهو از کابینه خود دفاع کرده و بر مخالفت شدید خود با برگزاری انتخابات زودهنگام تاکید کرد.

او پست وزارت جنگ را حفظ کرده و با درخواست "خانه یهود" برای انتصاب بنت در این وزارتخانه مخالفت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.