فریدون حسنوند در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ درباره معافیت هشت کشور از تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، گفت: از همان روزهای نخست که آمریکا تصمیم به خروج از برجام داشت، دولت و مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی و تدابیر لازم در حوزه تحریم‌های اعمالی مد نظر قرار دادند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ به عنوان مثال در بحث فروش نفت و  وصول ارز حاصل از فروشش و یا حتی موارد دیگری که احساس می‌کردیم شاید در خروج از برجام و تحریم اعمالی مد نظر دولت مردان آمریکا قرار گیرد ساز و کار ارائه دادیم.

وی با اشاره به ساز و کار اتخاذ شده برای مقابله با تحریم‌ها در دولت و مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی و  دولت جلسات مشترکی برای مقابله با تحریم ها با یکدیگر داشتند،‌ اعضای دولت و مجلس در این زمینه به استان‌های مختلف کشور از جمله هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سایر مناطق که در بحث نفت سهم عمده‌ای دارند، سفر کردند. 

نماینده مردم اندیمشک ادامه داد: اعضای دولت و نمایندگان حتی در برخی از استان‌ها ۴۸ ساعت در  آن‌جا می‌ماندند تا بتوانند باتوجه به شرایط موجود راهکارها را پیش‌بینی و مد نظر قرار دهند.

وی تاکید کرد: از همان ابتدا هم معتقد بودیم قبل از اعمال تحریم یک جنگ رسانه‌ای و روانی توسط آمریکا در حال صورت گرفتن است.

حسنوند خاطرنشان کرد: بعضی از رسانه‌های داخلی ما در این جنگ که در واقع یک هجمه سنگین رسانه‌ای قبل از اعمال تحریم‌ها بود، منفعل عمل کردند. مشاهده می‌شد قبل از این‌که تحریم‌ها از سوی ایالات متحده عنوان شود، عده‌ای دست خود را به علامت تسلیم بالا بردند که درست نبود.

وی با بیان‌ این‌که از همان وهله نخست می‌دانستیم تحریم‌‌ها در این مرحله خیلی نمی‌تواند کارساز باشد، عنوان کرد: اعضای اوپک به همراه برخی از کشورهای غیرعضو مانند نیجریه و لیبی شرایط مناسبی برای تولید و تنظیم بازار نداشتند و نمی‌توانستند نیازها را برطرف کنند.

رئیس کمیسیون انرژی با اشاره به این‌که تنها چند کشور با سیاست‌های آمریکا در تولید نفت همراهی می‌کنند، گفت: بعضی از کشورها عربستان که اعلام کردند که ما نفت مورد نیاز بازارهای جهانی را تامین می‌کنیم اما باید گفت اساسا چنین چیزی ممکن نیست زیرا همین چند وقت اخیر هم عربستان ذخایر مخازن خود را به بازار تزریق کرد و عملا دیگر چیزی برای ارائه ندارد.

وی تاکید کرد: عربستان برای این‌که بتواند در بازارهای جهانی نفت حرف اول را بزند، حداقل ۵ سال به زمان نیاز دارد تا بتواند با سیاست‌های آمریکا در حوزه تولید و تنظیم بازار همراهی کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازار اروپا ادامه داد: اعلام نیاز در بازار اروپا و همچنین خود آمریکا شرایطی را به وجود آورد که ایالات متحده را مجبور به تسلیم کرد.

وی تاکید کرد: فشار اقتصادی در حوزه قیمت سوخت در آمریکا و اروپا به شدت خودش را نشان داد. چندین برابر شدن قیمت آن هم به طور روزانه ضربه سختی به ایالات متحده زد؛ از سوی دیگر سرد شدن هوا در راه بود که خود سوخت بیشتری را می‌طلبید بنابراین باید آمریکا راه حلی را ارائه می‌داد.

حسنوند ادامه داد: به هرحال در زمستان سوخت و انرژی بیشتری لازم است که بازار توان تامین آن را ندارد بنابراین قیمت انرژی در سطح جهانی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به روز سیزده آبان و اعمال تحریم‌های جدید از سوی ایالات متحده، گفت: قبل از سیزده آبان آمریکا سر و صدای زیادی بر پا کرد مبنی بر اینکه فروش نفت ایران را به صفر خواهد رساند، سوال می‌کنم امروز فروش نفت ما به صفر رسیده است؟ خیر چنین چیزی محقق نشد و این یعنی پیروزی آن تدابیری که اندیشیده بودیم.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به خاطر وجود تحریم‌ها همه چیز را نمی‌توان بر زبان آورد، گفت: برخی از مسائل را به طور علنی نگفته‌ایم و نگذاشته‌ایم که خریداران نفت ما مورد شناسایی قرار گیرند که مورد تحریم و محرومیت واقع شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود امروز نفت ایران را در برابر غذا و دارو خریداری می‌کنند، این اخبار چه میزان صحت دارد و اینکه آیا این مطلب در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار گرفته است یا خیر، گفت:‌ ما چیزی به عنوان نفت در مقابل غذا نداریم و این یک حرف بیهوده‌ای است که ایران نفت خود را در برابر غذا می‌دهد .

رئیس کمیسیون انرژی ادامه داد: فقط کشور عراق است که این‌گونه نفت خود را داد و ستد می‌کند آن هم به دلیل این‌که دولت مستقر نداشت و این‌گونه بود که پول فروش نفت این کشور به صندوق سازمان بین الملل می‌رفت و آن‌ها هم به ازای آن غذا و دارو به عراق می‌دادند.

وی تاکید کرد:‌ جمهوری اسلامی و ساختار نظام کاملا متفاوت است،‌ قطعا نه ما همچین اجازه‌ای را می‌دهیم و نه شرایط کشور این‌گونه است که به ازای نفت بخواهیم مواد غذایی و دارو وارد کشور کنیم.

حسنوند گفت: امروز ما شرایط بغرنجی نداریم از سوی دیگری هم طبیعی است شما وقتی بخواهید نیازهای خود را در کشور برطرف کنید، باید پول نفت را بدهید اما این که می‌گویند ما تحت فشار بین‌المللی قرار داریم و دیگران در مقابل خرید نفت‌مان ملزم به دادن غذا، دارو و سایر موارد هستند اصلا چنین چیزی نیست این حرف کاملا بیهوده است .

وی تاکید کرد: مطرح کردن نفت در برابر غذا در ایران یک جنگ روانی است دیگران می‌خواهند القا کنند که ما در شرایط سخت و محاصره قرار داریم در حالیکه اصلا این‌گونه نیست بسیاری از کشورها آمادگی خرید نفت‌مان را دارند و واردات اقلام مورد نیاز مانند گذشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.