«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران بعد از دیدار با «جرمی هانت»، وزیر امور خارجه انگلیس گفته ایران نه تنها در برابر تحریم‌های آمریکا دوام خواهد آورد، بلکه پیشرفت هم خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از خارج کردن ایران از توافق هسته‌ای برجام، تحریم‌هایی که به موجب این توافق رفع شده بودند را در دو نوبت بازگرداند. دومین بسته این تحریم‌ها که بخش‌های بانکی، صادرات نفت و کشتی‌رانی را هدف گرفته‌اند از ۱۴ آبان‌ماه اجرایی شد.

به نوشته روزنامه گاردین، ظریف بعد از دیدار با جرمی هانت در تهران، درباره تحریم‌های آمریکا گفت: «ما به فشار و مقاومت در برابر فشار عادت داریم. تحریم‌ها همیشه لطمه می‌زنند و به مردم عادی آسیب می‌رسانند، ولی به ندرت می‌توانند باعث تغییر سیاست‌ها شوند و این مشکلی بوده که تحریم‌های آمریکا همیشه با آنها مواجه بوده است.»

وزیر خارجه ایران همچنین تأکید کرد تحریم‌ها، نمی‌توانند سیاستمداران را پای میز مذاکره بیاورند، بلکه عزم آنها برای مقاومت را تقویت می‌کنند. 

ظریف گفت: «ما مطمئناً دوام می‌آوریم. نه تنها دوام می‌آوریم، پیشرفت می‌کنیم. تلاش کرده‌ایم اثر تحریم‌ها بر مردم را کاهش دهد، ولی مردم عادی و اقتصاد ایران لطمه خواهد دید.»

وی همچنین به گاردین گفت که صنعت نفت ایران بازار خود را پیدا خواهد کرد. ظریف تصریح کرد: «همیشه برای نفت ایران بازار وجود دارد، بستگی به شرایط و قیمت دارد. معتقدم ایران همیشه نفت خواهد فروخت.»

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش از اینکه اقدامات کشورهای اروپایی برای کمک به تجارت با ایران به کندی پیش می‌رود انتقاد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.