مقام‌های آمریکایی بانک «سوسیته ژنرال» که یکی از بزرگترین بانک‌های اروپا است و مقر مرکزی آن در پاریس قرار دارد را به اتهام نقض تحریم‌های کوبا، ایران و کشورهای دیگر ۱.۳ میلیارد دلار جریمه کرده‌اند. 

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد این جریمه، دومین رقم هنگفتی است که به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا برای یک موسسه مالی در نظر گرفته شده است. واشنگتن در سال ۲۰۱۵ بانک بی‌ان‌پی پاریبا فرانسه را با رقم ۸.۹ میلیارد دلار جریه کرد.

 

«جئوفری برمن»، دادستان آمریکایی در منطقه جنوبی نیویورک گفت: «امروز سوسیته ژنرال به نقض ارادی قوانین تحریم‌های آمریکا و مخفی‌سازی طولانی‌مدت این تخلفات اعتراف کرده است. این تخلفات باعث انتقال میلیاردها دلار وجوه غیرقانونی به نظام مالی آمریکا شد.»

وی اضافه کرد: «بانک‌های دیگر بایستی توجه کنند: اجرای قوانین تحریم‌های آمریکا جزو اولویت‌های عمده این سازمان و سایر سازمان‌های شریک ما است و خواهد بود.»

طبق گزارش رویترز، این بانک بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳، چندین میلیارد دلار مبادلات مالی مربوط به طرف‌هایی که مشمول تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سودان، کوبا و لیبی بوده‌اند را تسهیل کرده است. 

این جریمه توسط بانک مرکزی آمریکا، وزارت دادگستری این کشور و دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری در نظر گرفته شده است.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.