به گزارش تارنمای انگلیسی «ایندیپندنت» با اشاره به بخش هایی از این گزارش نوشت: «جان بولتون» مشاور امنیت ملی و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در گذشته علنا خواستار تغییر رژیم در ایران و بمباران این کشور شده بودند.

بولتون همواره از حامیان اقدام نظامی آمریکا و از مدافعان تجاوز به عراق بوده است. وی سابق بر این گفته بود: «برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب (هسته ای) این کشور را بمباران کنید. حقیقت ناخوشایند این است که تنها اقدام نظامی چون آنچه اسرائیل در حمله به رآکتور هسته ای اوسیراک صدام حسین در عراق به کار بست یا آنچه به تخریب رآکتور سوریه در سال ۲۰۰۷ (۸۶-۱۳۸۵) انجامید، در این باره کارساز خواهد بود.»

نایاک در گزارش خود هشدار داد که دولت ترامپ در تلاش است تهران را به خروج از توافق هسته ای تحریک کند. 

«اگر پمپئو و بولتون بتوانند ایران را به خروج از قیدو بندهای برجام تحریک کنند، ابزار لازم برای شبیه سازی آن چه در عراق روی داد و طراحی جنگی پیشگیرانه برای متوقف کردن جاه طلبی های هسته ای ادعایی ایران را به دست خواهند آورد. حتی اگر در این راه موفق نشوند، در نبود کانال های تنش زدایی، جرقه آغاز درگیری نظامی با ایران می تواند از هر جبهه ای فراهم شود.» 

«یک درگیری در آب های خلیج فارس، مانورهای آمریکا برای بیرون کردن ایران از سوریه یا انتقامجویی تهران از آن چه حمایت خارجی از اقدامات تروریستی در داخل مرزهای خود می داند، می تواند تمام آن چیزی باشد که جنگ طلبان در واشنگتن و ریاض نیاز دارند تا همه چیز را سریعا به یک جنگ فاجعه بار تبدیل کنند.»

نایاک در ادامه از کنگره آمریکا خواست تا در اسرع وقت در این باره اقدام کنند:«با توجه به ریسک از بین بردن کامل توافق هسته ای به دست ترامپ و دولتش و به راه انداختن جنگ با ایران، همین حالا باید عنان کاخ سفید به دست گرفته شده و از بروز جنگی مصیبت بار جلوگیری به عمل آورد. در این زمینه باید نشان داد که در واشنگتن اراده ای سیاسی برای بازگشتن به برجام وجود دارد.»

بنا بر این گزارش، مقام های ارشد دولت آمریکا که به طور یکجانبه از توافق هسته ای با ایران خارج شده است، به تمایل واشنگتن برای از بین بردن این توافق و فلج کردن اقتصاد ایران در جریان آن، اذعان کرده اند. 

ایندیپندنت ادامه داد:در گزارش شورای ملی ایرانیان آمریکا آمده است که با توجه به نتایج انتخابات میان دوره ای آمریکا که کنترل مجلس نمایندگان را به اختیار دمکرات ها درآورد، شانس تغییر در این سناریوی خشونت بار وجود دارد. برخی از نمایندگان جمهوریخواه نیز همچون دمکرات ها از رویکرد جنگ طلبانه برخی از مشاوران ترامپ نگران هستند. همکاری میان این دو حزب حاکم بر فضای سیاسی واشنگتن، می تواند راه را برای حفظ برجام و حتی بازگشت احتمالی آمریکا به آن هموار کند. 

به نوشته ایندیپندنت، نایاک سازمان مستقلی که مسائل مربوط به ایران و آمریکا را مورد مطالعه قرار می دهد، به مخاطبان خود یادآوری کرد که دیگر امضا کنندگان برجام یعنی انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه و چین همگام با سازمان ملل متحد بارها بر پایبندی تهران به تعهدات خود تاکید کرده اند.

به گفته این سازمان،موضع دولت ترامپ به ایجاد شکافی جدی میان آمریکا و متحدان غربی این کشور که اقدامات حقوقی و تجاری لازم را برای حمایت از شرکت های بین المللی در برابر تحریم های آمریکا در دستورکار خود قرار داده اند، انجامیده است.

به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضاکننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی،تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند. 

واشنگتن در تاریخ ۱۴ آبان دور دوم تحریم های اقتصادی که این بار صنعت نفت، گاز و نظام بانکی ایران را هدف قرار داده اند را نیز اعمال کرد.

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یکجانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر وهمراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.