محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه نشست هیأت وزیران که پیش از ظهر امروز برگزار شد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی پیرامون احتمال انتخابش به عنوان سخنگوی دولت، اظهار داشت: قطعاً من نمی‌توانم این کار را کنم چون ما اعتقاد داریم که سخنگو این طور نباید باشد که صرفاً چیزی را که می‌پرسند بدون مطالعه قبلی پاسخ دهد. 

وی افزود: ما هم برای سؤال خبرنگاران و رسانه‌ها ارزش قائل هستیم و هم برای مردم عزیزمان که باید اطلاعات پخته، به موقع و دقیق به دستشان برسد. سخنگو حتماً باید از یکی از اعضای دولت باشد که بتواند برای این کار وقت بگذارد. 

واعظی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون اظهارنظر اخیر محمدجواد ظریف پیرامون وجود پولشویی در کشور اظهار داشت: کسانی که نوار صحبت‌های ظریف را شنیده‌اند، صحبت‌های ایشان هیچ نقصی ندارد و موضع ایشان کاملاً درست است و این موضع آقای ظریف نیست بلکه موضع دولت است. به این معنا که دولت به دنبال شفافیت و مبارزه با فساد است و آنچه که آقای ظریف مطرح کرد بحث مبارزه با فساد و پولشویی است.

وی با اشاره به مصداق‌هایی از پولشویی که برای دولت اهمیت دارد گفت: ما همواره با اینکه مواد مخدر وارد کشور شود مخالفیم و مواد مخدر به خاطر پولش وارد کشور می‌شود چرا ما با قاچاق مخالف هستیم به خاطر پولش است. چرا ما با خیلی از اقدامات غیرقانونی اقتصادی مخالف هستیم؟ به خاطر پولش است. وقتی همه اینها را کنار هم قرار می‌دهید یک ترمی به نام پولشویی است که معنای آن قاچاق، ورود مشروبات الکلی، ورود مواد مخدر و هر کار دیگر.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه دولت با این مسائل مخالف است و وزیر امور خارجه لزوم مخالفت با این کار را اعلام کرده است تصریح کرد: ایشان هیچ نهاد و ارگانی و بخشی را متهم نکرده است بلکه با کار پولشویی در ایران مخالفت کرده است. ایشان می‌گویند که اجازه دهید بحث قانون پولشویی جای خود را باز کند و من متأسفم که با موضع درستی که آقای ظریف گرفت به دلیل خصومتی که عده‌ای به خاطر برخی اقدامات ایشان دارند آقای ظریف را به این شکل مورد هجمه قرار دادند. در کشور نباید با خدمتگزاران برخوردهای این گونه انجام دهیم و اجازه دهیم که خدمت کنند.

واعظی افزود: نقد جای خود را دارد و اینکه هر چیزی را به هر مسئولی بگویند کار درستی نیست. 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تا ساعت ۲۴ امشب همه بازنشستگان ریاست‌جمهوری کنار می‌روند: گفت: ما برای هیچ بازنشسته‌ای در ریاست‌جمهوری اجازه فعالیت نگرفته‌ایم.

وی درمورد وضعیت بازنشستگی خود نیز گفت: من نه اعاده خدمت شده‌ام و نه بازنشسته هستم.

واعظی درمورد وضعیت حاجی میرزایی دبیر هیات دولت و تخت روانچی نیز گفت: حاجی میرزایی بازنشسته نیست، اما تخت روانچی در اوایل دوران احمدی نژاد چون نمی‌خواست با آن دولت کار کند خیلی زود بازنشسته شد اما آقای ظریف وی را دوباره به کار گرفت و وی اعاده به کار شد. قانون در ارتباط با تخت روانچی مشکلی ندارد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین درباره انتصاب کرباسیان در شرکت ملی توسط وزیر نفت بیان کرد: شرکت نفت جای بسیار مهمی است و همواره نظر نظام این بوده است که فرد توانمند در این شرکت کار کند، زیرا در حال حاضر شرایط بسیار سخت و پیچیده بوده و باید نفت را صادر کنیم.  وزیر نفت برای استفاده از کرباسیان اذن گرفته است. کرباسیان در دوره وزارت اقتصاد و گمرک عملکرد بسیار خوبی داشته است و نظر رئیس‌جمهور و دولت و حتی من شنیده‌ام نظر دفتر رهبری این است که اگر کسی برای کشور زحمت بکشد و صادقانه کار کند باید حکومت و دولت قدردان وی باشد.

واعظی در پاسخ به این پرسش که زنگنه از چه کسی برای استفاده از کرباسیان اذن گرفته است گفت: از رهبری اذن گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.