آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به حکمت ۱۵۷ نهج البلاغه گفت: امیرمومنان علی(ع) فرمودند: از زمره کسانی مباش که دیگران را ارشاد می‌کند و خود را اغوا، دیگران را به راه درست و صحیح راهنمایی می‌کند اما خود دچار غفلت است.

وی افزود: همچنین حضرت فرمودند: بعضی افراد به آگاهی بخشیدن به دیگران اهتمام جدی می‌ورزند اما در پی کسب آگاهی برای خود نیستند؛ سبب شگفتی است که انسان همان عملی را مرتکب می‌شود که دیگران را از آن نهی می‌کند و از آن راهنمایی‌هایی که به دیگران عرضه می‌دارد، غفلت می‌ورزد. حضرت علی(ع) از چنین رفتاری پرهیز دادند و فرمودند به مانند چنین افرادی نباشید.

آیت‌الله رشاد در ادامه بیان داشت: گاهی فردی آنقدر به دیگران می‌پردازد که به کلی خود را فراموش می‌کند و گاهی انسان افرادی را مشاهده می‌کند که روزگاری جمع کثیری را هدایت و راهبری می‌کردند اما امروز خود مرتکب همه آن چیزهایی می‌شوند که دیگران را از آن بازمی‌داشتند، این تحول و دگرگونی شدید به این سبب است که انسان از خود غافل می‌شود، خود را رها کرده و به مراقبت از دیگران می‌پردازد.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران در ادامه درباره پدیده آقازادگی، اظهار داشت: امروز پدیده‌ای به نام پدیده آقازادگی بر سر زبانها افتاده است. نباید تصور شود هر آنکه مشهور است لزوما بزرگ هم هست یا هر آنکه بزرگ است حتما بزرگوار نیز هست و یا هر آن که در بین مردم چهره است لزوما نخبه هم هست، این تصور نادرستی است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: بعضی افراد شناخته شده بیشتر شهره و چهره‌اند نه ثبوتا بزرگ هستند و نه اثباتا بزرگوار و نه واقعا نخبه هستند، بلکه به دلایل مختلفی از جمله شرایط اجتماعی، موقعیتی و مسؤولیتی چهره و شهره شدند.

وی در ادامه اظهار داشت: گاهی فرزندان افراد شناخته شده در جامعه، چهره‌ها و شهره‌ها دچار مشکل می‌شوند و گاهی نیز فرزندان نخبگان و افرادی که حقیقتا از جهاتی برتر هستند دچار مشکل و آسیب می‌شوند، این پدیده همان پدیده‌ آقازادگی است.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه مشکلات و آسیب‌های آقازادگان علل و عوامل مختلفی دارد، گفت: یکی از این دلایل غفلت از خویش و هر آنچه که به خویش منصوب می‌شود، است. برخی از بزرگان و یا افراد شهره جامعه به جوانان و فرزندان دیگران می‌پردازند و خود سبب تربیت جامعه و جوانان می‌شوند اما از فرزندان خود غافل هستند.

وی افزود: چنین فرزندانی رفته رفته دچار مشکل و انحراف شده و به اصطلاح امروز مسأله‌دار می‌شوند و درست در مقابل والد خود می‌ایستند و به جبهه مقابل پدری می‌پیوندند و گاه آنقدر پیش می‌روند که پدر را نیز به دنبال خود به انحراف می‌کشانند.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران در ادامه بیان داشت: در طول تاریخ به ویژه در 150 سال اخیر موارد متعددی از پدیده آقازادگی اتفاق افتاده است، زمانی که بعضی از سازمان‌ها و سرویس‌های جاسوسی متوجه شدند رجال، علما، مراجع تقلید و فقها چه نقش موثری در تحولات اجتماعی ایران دارند بر آن شدند که نقش علما را کمرنگ کرده و خنثی کنند و از هر راهی که شده بر علما و بزرگان اثر گذاشته، رفتار آنها را مهار و یا عملکرد آنها را خنثی کنند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) بیان داشت: یکی از راه‌هایی که سرویس‌های جاسوسی در جهت خنثی کردن نقش علما در پیش گرفتند نفوذ در اطرافیان آنها از جمله عوامل، شاگردان، همکاران، فرزندان و خانواده بود، سرویس‌های جاسوسی پروژه نفوذ را با جدیت دنبال می‌کردند و اتفاقات عجیبی را رقم زدند.

وی افزود: یکی از این اتفاقات عجیب این است که مرد بزرگ، فقیه عظیم الشانی و مجاهد شجاعی چون شیخ فضل الله نوری پای دار می‌رود و فرزندش پای دار کف می‌زند، آنقدر روی فرزند کار می‌کنند که درست در مقابل پدر قرار می‌گیرد تا جایی که فرزند با دیدن صحنه دار زدن پدر نیز از حالت غفلت خارج نشده و متنبه نمی‌شود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) در ادامه عنوان کرد: بعد از این که فتوای معروف تحریم تنباکو صادر شد، دشمنان فهمیدند که فقها و مراجع تقلید چه نفوذ کلامی در بین شیعیان دارند، به چشم خود دیدند که ارتش، سلطنت، نیروی نظامی، نیروی سیاسی و قدرت اقتصادی ایران نتوانست در برابر سلطه اقتصادی انگلیس کاری از پیش ببرد اما یک مرتبه یک فقیه در گوشه‌ای از عالم اسلام یک فتوای یک سطری می‌دهد و تمام دسیسه‌های انگلستان را خنثی می‌کند، دشمن متوجه قدرت علمای اسلام شد و درصدد مهار این قدرت آن هم با ابزار نفوذ برآمد.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: بنابراین بزرگان جامعه به ویژه علما باید بسیار مراقب خود، اطرافیان و به خصوص فرزندان خود باشند، گاهی فرزندان هستند که پدران را اداره می‌کنند و به آنها جهت می‌دهند و بر رفتار، گفتار و مواضع آنها تاثیر می‌گذارند، غفلت از نزدیکان غفلت بزرگی است، هر چند اکثریت آقازادگان سالم و صالح هستند و آقازادگان منحرف شده در اقلیت قرار دارند.

این استاد اخلاق با بیان اینکه هدایت به نسبت نیست، خاطرنشان کرد: اگر فرزندی بتواند مواضع پدر فوق العاده نافذ خود را تغییر دهد این عمل او سبب می‌شود طیف عظیمی از مردم را منحرف کند و این امر بسیار خسارت‌بار است.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.