چند روز گذشته پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد که مادرید به هرگونه پیش‌نویش توافقی رای مخالف خواهد داد، زیرا این توافق کنونی وضعیت اسپانیا برای مذاکره درباره آینده تنگه جبل الطارق را به خطر می‌اندازد.

 

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سانچز به می هشدار داد که مادرید به پیش‌نویس توافق در نشست ویژه اعضای اتحادیه اروپا که قرار است یکشنبه برگزار شود رای منفی خواهد داد، مگر این‌که در پیش‌نویس این توافق این تضمین داده شود که اسپانیا و انگلیس می‌توانند مذاکرات مستقیمی درباره وضعیت جبل الطارق برگزار کنند.

نخست وزیر اسپانیا در اظهاراتی گفت: اگر به جای ترزا می بودم برای برگزاری یک همه‌پرسی مجدد درباره بریگزیت تلاش می‌کردم.

همچنین دفتر نخست وزیری ترزا می اعلام کرد که در این مذاکرات تلفنی نخست وزیر انگلیس به تعهد خود برای دستیابی به توافقی که تمام حقوق سرزمینی بریتانیا از جمله جبل الطارق را مدنظر قرار دهد، پایبند است.

از سوی دیگر، به تازگی وزیر امور خارجه اسپانیا که برای شرکت در مذاکرات مربوط به بریگزیت با دیگر وزرای اتحادیه اروپا به بروکسل رفته بود، اظهار کرد، مادرید خواهان این است که در توافق مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید تصریح شود که مذاکرات در مورد آینده روابط میان لندن و اتحادیه اروپا شامل وضعیت جبل الطارق نخواهد شد.

جبل الطارق یک شبه جزیره کوچک واقع در جنوب اسپانیاست که از سال ۱۷۱۳ جزئی از خاک بریتانیا بوده و یکی از موارد اختلاف نظر در روابط میان اسپانیا و انگلستان است. مدت‌هاست که اسپانیا مدعی حاکمیت خود بر این منطقه است.

وزیر خارجه اسپانیا خاطر نشان کرد: مذاکرات میان بریتانیا و اتحادیه اروپا مربوط به حوزه منطقه‌ای است که شامل جبل الطارق نمی‌شود و مذاکرات در مورد آینده جبل الطارق یک بحث جداگانه است.

او در ادامه تاکید کرد: این چیزی است که باید صراحتا مشخص شود و تا زمانی که در توافق مربوط به خروج و در بیانیه سیاسی درباره آینده روابط در این مورد شفاف سازی نشود ما نمی‌توانیم از توافق حمایت کنیم.

منطقه جبل الطارق نیز همراه با بریتانیا در ماه مارس از اتحادیه اروپا خارج می‌شود هر چند که در رفراندوم سال ۲۰۱۶ بریگزیت ۹۶ درصد از ساکنان این منطقه به باقی ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.