امیرحسین فتحی درباره مشکلات مالی تیم فوتبال استقلال اظهار داشت: استقلال جزئی از جامعه است و مشکلات مالی استقلال هم عدیده است. متأسفانه باشگاه وضعیت مالی مناسبی ندارد. البته متأسفانه در فضای مجازی هم مواردی مطرح شده است که صحیح نیست و این موضوع که به خاطر بدهکاری برق و آب باشگاه را قطع کرده باشند، درست نیست. اسپانسر به تعهداتش عمل کرده و فقط زمان پرداختی اسپانسر با زمان پرداختی‌های ما همزمان نیست و امیدواریم با تدبیر مناسب، این مشکل برطرف شود. ما ارتباط خوبی با اسپانسر داریم و جلسات متعددی برگزار کردیم. امیدواریم به زودی مشکلات مالی استقلال هم برطرف شود. قراردادی بین حامی مالی با باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس منعقد شده و میزان پرداختی به باشگاه‌ها مشخص است و اسپانسر به همان میزان که تعهد کرده، پرداختی داشته است.

وی درباره این موضوع که سیدرضا افتخاری، مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال گفته بود تمام بدهی‌های استقلال تسویه شده است، گفت: ضمن احترام برای همه عزیزانی که قبلاً مسئولیت داشتند می‌گویم که همه آنها به اندازه بضاعت‌شان کمک کردند. بنده از روزی که مسئولیت گرفتم یک کوهی از پرونده‌های به سرانجام نرسیده جلوی روی من بوده است. ما بحث صدور مجوز حرفه‌ای را هم داشتیم و بیش از ۱۱ میلیارد تومان بدهی پرداخت کردیم که پرونده‌شان در AFC و کمیته استیناف مطرح بوده است که یکی از مشکلات اصلی ما برای صدور مجوز حرفه‌ای بود.

سرپرست باشگاه استقلال ادامه داد: از روزی که من آمدم بحث تیام، جپاروف و مجید حسینی مطرح بوده است. ده‌ها هزار دلار هزینه رفت و برگشت به ترکیه و دبی شد تا مشکلات‌مان برطرف شود. بحث مشکلات حقوقی ما با بازیکنان خارجی‌مان همچنان مطرح است. پرونده بویان یک مسئله بغرنجی است که حدود ۴۰۰ هزار دلار طلب از باشگاه استقلال دارد. ما در حال مذاکره هستیم و امیدواریم این پرونده به کمیته انضباطی فیفا نرسد و حل کنیم. آقای خطیر زحمات بسیاری در این خصوص کشیده و پرونده‌ها را تک‌تک پیگیری می‌کند. یکی دیگر از مسائل ما، پرونده گومز است که حدود ۶۷۵ هزار دلار مطالبه کرده. من هیچ علاقه‌ای ندارم نسبت به گذشته اظهارنظر کنم. عرض می‌کنم که این پرونده‌ها مفتوح است و حدوداً در تاریخ  ۱۵ نوامبر کمیته حل اختلاف فیفا رأی داده که هنوز به ما ابلاغ نشده است و امیدواریم این رأی به نفع ما صادر شده باشد. در پرونده گومز اشتباهی که صورت گرفته است این بوده که برای این بازیکن دعوت‌نامه‌ای ارسال شده بود که موازین حقوقی رعایت نشده بود و زمان قرارداد و تمام مفاد قرارداد و آپشن‌ها مطرح شده بود و فیفا این دعوت‌نامه را به عنوان قرارداد تلقی کرده است، در این ارتباط نماینده ما به سوئیس اعزام شده و نسبت به این پرونده دفاع کرده است و امیدواریم این رأی به نفع ما صادر شود و باشگاه متضرر نشود، این را هم باید بگویم که هیچ دفاعیه‌ای در این خصوص پیش از این از سوی باشگاه استقلال مطرح نشده بود.

 

فتحی که در برنامه تلویزیونی «ورزشگاه» حضور یافته بود، درباره این موضوع که با وجود این همه پرونده و مشکلات، کدام موضوع اولویت باشگاه استقلال است، عنوان کرد:  همه این موضوعات به صورت موازی پیگیری می‌شود. ما علاوه بر این مسائل، بحث پروپیچ، پادوانی، جانواریو و جپاروف را هم پیشِ رو داریم و همه را به صورت موازی پیگیری می‌کنیم و البته امیدواریم که این مسائل روی نتایج استقلال تأثیر نگذارد. ما همچنین با قاطعیت پیگیر پرونده‌مان در دادگاه CAS هستیم. ما علیه سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس طرح دعوا کردیم. سازمان لیگ درخواست سه داور برای رسیدگی کرده بود و ما با رایزنی که کردیم تقاضای یک داور کردیم. امروز آخرین فرصت سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و پرسپولیس است که دفاعیات داشته باشند و به زودی ظرف یکی دو ماه آینده رأی اعلام می‌شود. 

وی درباره این موضوع که درباره عملکرد مدیران پیشین استقلال صحبت نکرده است، گفت: من همیشه نظرم این بوده که این میز به امانت نزد من گذاشته شده است، همان‌طور که دوست ندارم نفرات بعدی در مورد من صحبت کنند خودم هم این اصل را گذاشتم که در مورد گذشتگان صحبت نکنم. امیدوارم من هم تا زمانی که مسئولیت دارم در جهت خدمت به باشگاه و هواداران باشم.

سرپرست باشگاه استقلال درباره این موضوع که چطور می‌شود دعوتنامه‌ای را با شرایطی تنظیم کنیم که یک بازیکن با استناد به آن از باشگاه شکایت کند، عنوان کرد: شاید دوستان نسبت به مقررات ناآگاه بودند. گومز تا امروز با میزان ۶۷۵ هزار دلار  طرح دعوا کرده است. این موضوع در حالی است که این بازیکن الان با مبلغ ۳۰ هزار دلار قرار داد بسته و بازی می‌کند. بویان همین شرایط را دارد و الان با ۴۰ هزار دلار قرارداد بسته است. به نظر من نسبت به مقررات آگاهی نداشتند و این اتفاق افتاده است و امیدوارم در زمان مدیریت ما این اتفاقات نیفتد. ما با تلاش شبانه‌روزی‌مان می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم. 

وی ادامه داد: من به هواداران مژده می‌دهم که خبرهای خوبی در خصوص تقویت تیم داریم و آنها شاد خواهند شد. با توجه به گروه سختی که در لیگ قهرمانان آسیا داریم کادرفنی و نقاط ضعف تیم ترمیم خواهد شد. قطعاً در نقاطی که با مشکل مواجه هستیم بازیکن خواهیم گرفت و بازیکنانی که نتوانستند نظر سرمربی و کادرفنی را تأمین کنند از تیم کنار گذاشته خواهند شد. قطعاً روزهای خوبی در انتظار استقلال است.

امیر حسین فتحی در مورد آخرین وضعیت لئوناردو پادووانی نیز تصریح کرد: او یکی از بازیکنان خوب و با اخلاق استقلال بود، اما متأسفانه دچار بدشانسی ورزشی شد. باشگاه استقلال هم تمام توانش را برای بهبودی او انجام گذاشته است و جا دارد اینجا از زحمات شبانه‌روزی دکتر نوروزی و هلال احمر نیز تشکر کنم. همان‌طور که گفتم باشگاه هر چه در توان داشته انجام داده است و هزینه درمان، اسکان و سایر موارد را پرداخت کرده است.

وی افزود: مقدمات بازگشت پادووانی به برزیل هم انجام شده است و امیدواریم هفته بعد کار انتقال او انجام شود. باشگاه مقداری به این بازیکن بدهکار بود و طبق قراردادی که ما با او منعقد کردیم فکر می‌کنم هفته آینده نیز تمام بدهی ما به او پرداخت شود. همچنین ما قراردادی با او بسته‌ایم تا پس از بهبودی کاملش دوباره به ایران بازگردد و عضوی از کادر فنی استقلال شود.

سرپرست باشگاه استقلال در واکنش به این پرسش که با پول دریافتی از انتقال مجید حسینی، امید نورافکن و مامه تیام چه کاری انجام داده است گفت: اتفاقا مشکل اصلی ما امید نورافکن است. متاسفانه نمی‌دانم در مورد انتقال او چه بگویم. نورافکن ۵ سال عضو تیم‌های پایه استقلال بوده و فقط ۳۰۰ هزار دلار حق رشد این بازیکن بوده اما فقط با ۵۰ هزار دلار به باشگاه شارلوای بلژیک منتقل شده است. ما به همین خاطر شکایتنامه‌ای تنظیم کردیم و تلاش می‌کنیم این بازیکن را با توجه به علاقه‌ای که دارد دوباره به باشگاه برگردانیم. همانطور که گفتم نورافکن با مبلغ ۵۰ هزار دلار به باشگاه بلژیکی منتقل شده و در واقع ما ۲۵۰ هزار دلار به دلایل نامعلوم تخفیف دادیم.  به هر حال ما با باشگاه شارلوا در حال مذاکره هستیم تا نورافکن را به استقلال بازگردانیم. کار سختی است مگر اینکه این باشگاه با ما همکاری کند.

 

فتحی در ادامه یادآور شد: پرونده تیام و مجید حسینی هم به طور کامل بسته شده است. ما از تیام نزدیک به ۳۵۰ هزار دلار پول گرفتیم و این مبلغ را هم هزینه بازیکنان خارجی و کادر فنی تیم کردیم. از مجید حسینی هم قرار بود ۱۰۰ هزار دلار گرفته شود اما ما این مبلغ را به ۶۰۰ هزار دلار افزایش دادیم که ۲۰۰ هزار دلار آن دریافت و مابقی نیز قرار است در آینده گرفته شود.

وی در مورد قرعه‌کشی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و همگروهی تیم استقلال با تیم‌های الهلال عربستان، العین امارات و الدحیل قطر گفت: به نظرم هر کجا استقلال باشد آن گروه سخت است. همانطور که این گروه برای ما دشوار است برای الهلال هم سخت است. ما اکنون به دنبال ترمیم نقاط ضعف تیم‌مان هستیم و در هر پستی که سرمربی اعلام کند بازیکن خواهیم گرفت. شفر مربی بادانشی است و کاملاً از او حمایت می‌کنیم. این وعده را هم به هواداران می‌دهیم که در نیم فصل کادر فنی تقویت خواهد شد و بازیکنان خوبی نیز جذب خواهیم کرد و استقلال دوباره به روزهای خوب خود بازخواهد گشت.

سرپرست باشگاه استقلال درخصوص اینکه گفت می‌شود باشگاه استقلال با مامه تیام برای بازگشت به این تیم مذاکره کرده گفت: رسما هیچ مذاکره‌ای انجام نشده است. پرونده تیام در باشگاه استقلال به طور کامل بسته شده و نه خود این بازیکن و نه باشگاه استقلال تمایلی به همکاری دوباره ندارند.

فتحی در پاسخ به این پرسش که آیا بین اعضای هیئت مدیره و کمیته فنی باشگاه استقلال اختلاف نظری مبنی بر حمایت از وینفرد شفر وجود دارد یا خیر گفت: خیر از زمانی که من به باشگاه استقلال آمده‌ام بین اعضای هیئت مدیره و کمیته فنی وفاق و همدلی وجود داشته و هیچ مشکلی نبوده است. همه اعضای هیئت مدیره و کمیته فنی موافق ادامه حضور شفر در استقلال هستند.  شفر مربی توانمندی است و قطعاً یکی از بزرگترین مربیانی است که تاکنون وارد ایران شده است.

وی در رابطه با اینکه برخی از هواداران باشگاه استقلال اعتقاد دارد وزارت ورزش به باشگاه پرسپولیس رسیدگی بیشتری می‌کند عنوان کرد: متاسفانه این صحبت‌هایی است که در فضای مجازی مطرح می‌شود. وزارت ورزش همیشه نهایت لطف را به ما داشته است و هیچ تفاوتی بین باشگاه استقلال و پرسپولیس قائل نبوده‌اند و همواره تعامل داشته‌ایم. هر زمانی هم کمکی از آنها خواسته‌ایم انجام داده‌اند.

سرپرست باشگاه استقلال در پاسخ به این پرسش که آیا این باشگاه نسبت به فدراسیون فوتبال هم همین موضع را دارد گفت: ما با فدراسیون هم هیچ مشکلی نداریم فقط در مورد سوپر جام اتفاقاتی افتاد که در آن هم ما تعمدی نمی‌بینیم. در آن موضوع فقط بی‌تدبیری سازمان لیگ باعث بوجود آمدن این اتفاقات شد ما اعلام کردیم جام را به باشگاه پرسپولیس ندهند اما این اتفاق افتاد و ان‌شاءالله هم این جام پس گرفته خواهد شد.

فتحی در پایان درباره حضور فرهاد مجیدی در باشگاه استقلال نیز خاطر نشان کرد: مجیدی سرمایه باشگاه استقلال است و شاید او اکنون آماده بازگشت به استقلال نباشد، اما در هر کجایی که لازم باشد از او استفاده خواهیم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.