رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار مسکن تا آخر آبان ماه گفت: معمولا درماه های محرم و صفر میزان معاملات کاهش می یابد زیرا برخی از شهروندان در این ماه ها نسبت به خرید کردن اقدام نمی کنند بنابراین آمار معاملات تا حدودی کاهش می یابد. 

مصطفی قلی خسروی با بیان این مطلب به خبرآنلاین افزود: بررسی آمارها در بازه زمانی ۹۶.۰۱.۰۱ تا ۹۶.۰۸.۲۸ در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۹۷ نشان می دهد تعداد معاملات در کل کشور یک درصد افزایش داشته است. 

وی ادامه داد:‌ در همین مدت تعداد مبایعه نامه ها ۱۵درصد افزایش داشته و میزان اجاره ها نیز ۱۴درصد کاهش یافته است.

وی بیان کرد: تعداد کل قراردادهای کشور ۹۶.۰۱.۰۱ تا ۹۶.۰۸.۲۸ برابر با ۸۸۰هزار و ۳۲۳مورد بوده و تعداد مبایعه نامه ها نیز برابر با ۴۰۸هزار و ۱۴ مورد بوده و ۴۶۲هزار و ۳۴۲ مورد اجاره نامه بوده است. 

خسروی گفت:‌ همچنین بر اساس آمار بدست آمده از بازه زمانی ۹۷.۰۱.۰۱ تا ۹۷.۰۸.۲۸ تعداد کل معاملات و قراردادهای کشور ۸۹۲هزار و ۶۰۸  مورد بود.از این تعداد ، مبایعه نامه های خرید  برابر با ۴۸۴هزار و ۲۵۹ مورد و مبایعه نامه اجاره  ۳۹۸هزار و ۴۳۲ مورد  بوده است. 

وی توضیح داد: این آمار متعلق به کشور است در آمار مربوط به تهران به اعداد دیگری می رسیم. 

وی گفت: در این بازه زمانی در تهران شاهد کاهش ۱۷درصدی تعداد کل معاملات هستیم و تعداد مبایعه نامه ها نیز ۱۹درصد و تعداد قراردادهای اجاره نامه نیز ۱۶درصد کاهش داشته است. 

وی بیان کرد: در مدت زمان ۹۶.۰۱.۰۱ تا ۹۶.۰۸.۲۸ تعداد کل قراردادهای شهر تهران برابر با ۲۸۱ هزار و ۵۳۳ مورد بوده و تعداد مبایعه نامه نیز برابر با ۱۳۹هزار و ۵۵۶ مورد و تعداد اجاره نامه نیز ۱۳۹هزار و ۶۳۵ مورد بوده است. 

همچنین در بازه زمانی ۹۷.۰۱.۰۱ تا ۹۷.۰۸.۲۸ تعداد کل قراردادها تهران برابر با ۲۳۳هزار و ۱۹۹مورد و تعداد مبایعه نامه ۱۱۳هزار و ۶۳۰ مورد و تعداد اجاره نامه ها نیز ۱۱۷هزار و ۷۶۰ مورد بوده است. 

وی درباره کاهش چشمگیر میزان معاملات مسکن در تهران گفت: تهران همیشه ویترین کل کشور است و سیاست ها زودتر لمس می کند و علاوه بر آن ماه های محرم و صفر میزان معاملات از سوی مردم کاهش می یابد. 

وی ادامه داد: همچنین تحولات تغییر وزاری جدید، سیاست‌های کاهش قیمت نرخ ارز، اقدامات قوه قضاییه سبب شده تا تهران زودتر از سایر شهرها این موارد را لمس کند. 

رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: در نتیجه شاهد کاهش میزان معاملات در بازار مسکن تهران هستیم. 

وی افزود: در بحث اجاره نامه ها باید گفت تعدادی از قراردادها دوباره تمدید شده و امیدواریم تعدادی نیز توانسته باشند خانه خریداری کنند. 

وی بیان کرد:‌ با توجه به اظهارات و برنامه های وزیر راه و شهرسازی احتمال دارد تا میزان ساخت و سازها در کشور افزایش یابد در نتیجه شاهد تاثیر این موضوع در بازار مسکن خواهیم بود. 

خسروی تاکید کرد:‌اکنون فروشنده ها نسبت به فروش املاک عقب نشینی کرده اند و خریداران وجود دارند که به اعتقاد بنده این اقدام فروشندگان اشتباه است زیرا بر این باورم که اگر پول در گردش باشد موجب افزایش برکت می شود و این ایده که ملک خود را نگه دارند تا افزایش قیمت یابد در واقعیت این چنین نیست. 

وی گفت: بعضی از فروشندگان اعتقاد دارند که ممکن است مسکن گران تر شود بنابراین نسبت به فروش املاک اقدام نمی کنند. 

این فعال بازار مسکن درباره میزان افزایش قیمت مسکن در ماه های گذشته نسبت به سال گذشته بیان کرد: در جاها و شهرهای مختاف میزان افزایش قیمت مسکن متفاوت بوده به طوری که در برخی مناطق و شهرها شاهد افزایش ۳۰، ۵۰ یا حتی ۱۰۰درصدی هستیم. 

وی تاکید کرد:‌ میانگین افزایش قیمت مسکن در کل کشور نسبت به سال گذشته ۴۰درصد بوده است. 

خسروی خاطر نشان کرد:‌با توجه کاهش شدید توان اقتصادی مردم،‌افزایش قیمت مسکن در ماه های پایانی سال امکان ندارد و بعید است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.