وزیر امور خارجه قطر که در چهارمین نشست &#۳۹;گفت وگوهای مدیترانه&#۳۹; در رم سخن می گفت ، افزود : باید راهی برای حل اختلافات میان ایران و آمریکا وجود داشته باشد اگر قطر بتواند میان ایران و امریکا پلی ایجاد کند، از این امر خودداری نخواهد کرد.

محمد بن عبدالرحمن اظهار داشت : تنش بین ایران و آمریکا ، دوحه را در موقعیت سختی قرار داده است زیرا در یک سو قوی ترین متحد ما یعنی آمریکا و در سوی دیگر همسایه مان یعنی ایران در مقابل هم قرار گرفته اند.

وی گفت : ما به همزیستی در کنار یکدیگر نیاز داریم . تلاش قطر برای میانجیگری بین طرف های درگیر ناشی از توجه این کشور به ثبات و خالی شدن منطقه از سلاح هسته ای است .

وزیر خارجه قطر با بیان اینکه کشورش نمی تواند جغرافیایی که در آن ایران به عنوان همسایه قرار گرفته است را تغییر دهد ، افزود : ایران شریک ما در بزرگ ترین میدان گازی و تنها کشوری است که بعد از تحریم با باز کردن آسمان خود به ما کمک کرد ضمن اینکه همچنان بسیاری از نیازهای روزانه خود را از طریق بنادر این کشور تامین می کنیم .

عربستان ، بحرین ، امارات و مصر از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم کلیه روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی را هم به روی آن بستند.

این کشورها ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند که یکی از این شروط قطع روابط خود با جمهوری اسلامی ایران بود اما قطر این شروط را نقض حاکمیت ملی خود می داند و تاکنون به آن تن نداده است

برخی کشورهای منطقه درحالی با دمیدن در آتش اختلافات و مداخله در امور داخلی همسایگان، غرب آسیا را با چالش های متعدد روبرو کرده اند که برخی دیگر مانند ایران و قطر با گسترش مناسبات خود تلاش می کنند تا ضمن آرام کردن منطقه، همکاری های منطقی میان همسایگان را نیز به نمایش بگذارند.

ایران و قطر که اکنون هر کدام به نوعی هدف حملات و کینه ورزی های معدود کشورهای منطقه قرار گرفته اند با در پیش گرفتن روابط منطقی ، اصولی و مبتنی بر قواعد بین المللی ، ضمن توسعه روابط دو جانبه ، سیاست های خود در برخی امور منطقه ای را هماهنگ تر از گذشته کرده و در برابر زیاده خواهی برخی کشورها ایستاده اند.

گفت وگوهای ماههای اخیر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و &#۳۹;شیخ تمیم بن حمد آل ثانی&#۳۹; امیر قطر تاکیدی بر این روابط بود.

رییس جمهوری ایران در گفت وگوی تلفنی با امیر قطر بر تداوم حمایت ایران از دوحه در برابر تحریم های غیرقانونی تاکید کرد و گفت: ایران همواره خواهان گسترش و تعمیق روابط با قطر به عنوان یک کشور دوست در این منطقه حساس است.

امیر قطر هم در این گفت وگو ها ضمن تاکید بر اینکه کشورش مخالف نقض برجام و هرگونه تشدید تنش در روابط ایران و آمریکا است، افزود: دولت قطر همواره به دنبال تحکیم هر چه بیشتر روابطش با تهران بوده و از راه حل‌های مسالمت‌آمیز برای حل و فصل مشکلات سیاسی حمایت می‌کند. 

اکنون به نظر می رسد زمینه ها و ظرفیت های بسیار فراوانی برای توسعه همکاری ها در عرصه سیاسی و اقتصادی میان ایران و قطر وجود دارد و هیچ مانعی در مسیر تقویت این همکاری های مشترک نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.