روز چهارشنبه ۳۰ آبان، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در کنفرانس سالانه گفتگوهای میدترانه ای عازم ایتالیا شد.(اینجا)

و  پس از گذران دو روز کاری بسیار فشرده و پر کار، شامگاه جمعه ایتالیا را به مقصد تهران ترک کرد.

وی که برای شرکت در اجلاس بین المللی گفت و گوهای مدیترانه با حضور نمایندگانی از 56 کشور جهان، به رم سفر کرده بود، صبح پنجشنبه در نخستین روز از سفر خود با 'انتزو موئاورو میلانزی' همتای ایتالیایی خود در وزارت خارجه این کشور دیدار کرد.

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در این دیدار برجام را باعث تقویت صلح و امنیت بین المللی خواند و بر تلاش همه جانبه کشورش برای کمک به حفظ آن در کنار سایر کشورهای اتحادیه اروپا تاکید کرد.(اینجا)

وزیر امور خارجه کشورمان درباره دیدار با همتای ایتالیایی خود در صفحه کاربری توئیتر خود نوشت:  در حاشیه کنفرانس "گفتگوهای مدیترانه ای" با وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار و روابط دوجانبه و تلاش ها برای صلح در یمن، سوریه و لیبی را مرور کردیم. همچنین با گروه بزرگی از فعالان اقتصادی ایتالیا که علاقمند به کار با ایران هستند، دیدار کردم. همه آنها از مزاحمت های آمریکا عصبانی اند ولی مصمم به حمایت از برجام و منافع اقتصادی ایران هستند.(اینجا)

 

ظریف در این سفر همچنین با شماری از ایرانیان مقیم ایتالیا دیدار کرد (اینجا) و سپس با شرکت در نشست تجاری اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا و کنفدراسیون صنایع با کارآفرینان ایتالیایی دیدار و سخنرانی کرد.(اینجا)

 

شرکت در اجلاس بین المللی گفت وگوهای مدیترانه و پاسخ به پرسش ها و ابهام زدایی در رابطه با برجام و سیاست های قلدرمنشانه دولت آمریکا مهم ترین بخش سفر ظریف به رم محسوب می شود. (اینجا)

وی همچنین با یک روزنامه و یک شبکه تلویزیونی ایتالیایی مصاحبه کرد و به پرسش های آنها پاسخ گفت.

ظریف روز دوم از سفر خود با قائم مقام وزیر خارجه عمان و سپس با وزیر خارجه مالت دیدار کرد.(اینجا)

وزیر خارجه کشورمان همچنین با 'روبرتو فیکو ' رئیس مجلس ایتالیا ملاقات (اینجا)  کرد. وی سپس در یک جلسه نهار کاری با وزیر خارجه ژاپن شرکت (اینجا) و بعد از ظهر جمعه نیز با &#۳۹;استفان دیمیستورا&#۳۹; ملاقات کرد. (اینجا) وی در پایان نیز با &#۳۹;سرگئی لاوروف&#۳۹; همتای روسی خود دیدار و گفت و گو کرد.(اینجا)

ظریف پس از این دیدارها و سخنرانی در کنفرانس بین المللی مدیترانه ای در توئیت هایی نوشت: «اتحادیه اروپایی باید تصمیم بگیرد: آیا واقعا می خواهد به آمریکا اجازه دهد که روابطش با دیگران را به آنها تحمیل کند، در حالیکه از آن ناراضی اند. برجام در راستای منافع اروپا بود ـ حالا وقت آن است که برای این امنیت هزینه (سرمایه گذاری) کند.

(شما نمی توانید بدون اینکه خیس شوید، شنا کنید!)»

وی همچنین در توئیتی دیگر یادآور شد: «ایالات متحده می خواهد با توسل به کنوانسیون های بین المللی اتهاماتی را علیه ایران مطرح کند در زمانی که خودش سیاست نقض آنها را در پیش گرفته است. اتهامات مربوط به تسلیحات کشتارجمعی ـ توسط کشوری که از عراق در استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران حمایت کرد و بعد این کشور را به بهانه نابودی آنها اشغال کرد ـ تنها ناخوشایند نیست، بلکه خطرناک است.»(اینجا)

وزیر خارجه کشورمان همچنین قبل از عزیمت به تهران در میان خبرنگاران اهداف و دستاوردهای سفر را تشریح کرد که می توانید اینجا مشاهده کنید.

ظریف بامداد امروز به تهران بازگشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.