رای الیوم گزارش داد، ادریس دبی، رییس جمهور چاد روز یکشنبه برای اولین بار بعد از چهار دهه قطعی روابط دیپلمات وارد اراضی اشغالی شد و با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد.

نتانیاهو در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با دبی گفت: ما همکاری را که تعلیق شده بود از سر می‌گیریم همکاری میان چاد و اسرائیل بر مبارزه با تروریسم که هدف مشترک ماست متمرکز خواهد بود. اسرائیل به سوی آفریقا بر می‌گردد و آفریقا نیز مجددا به اسرائیل روی می‌آورد.

بنیامین نتانیاهو سفر رییس جمهور چاد به اراضی اشغالی را سفری تاریخی خواند. روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و چاد از سال ۱۹۷۲ قطع شده بود.

دبی در کنفرانس مطبوعاتی خود با نتانیاهو گفت: ما دوره جدیدی از همکاری را شروع خواهیم کرد و چاد به تحقق روند صلح میان اسرائیل و فلسطین پایبند است.

نتانیاهو نیز به تغییرات در جهان عرب اشاره و سفر اخیر خود به عمان را یادآور شد. وی گفت که به زودی سفرهای به کشورهای عربی دیگری خواهد داشت.

رییس جمهور چاد با روون ریولین، رییس رژیم صهیونیستی نیز دیدار کرد و طی این دیدار ضمن این‌که اسرائیل را شریک مهمی برای کشورش خواند، گفت که خواهان از سرگیری روابط دیپلماتیک با اسرائیل است.

چاد یکی از کشورهای غرب آفریقا است که با حمایت غرب در عملیات نظامی علیه گروه بوکوحرام و داعش شرکت می‌کند. ماه میلادی کنونی، آمریکا کمک‌های نظامی شامل چند خودرو و قایق به ارزش ۱.۳ میلیون دلار به این کشور ارائه کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.