مصطفی حسینی، کارشناس مدیریت بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه سیر تغییر و تحولات در عصر ارتباطات بالا بوده و همه افراد با این سرعت اطلاعات به صورت مثبت و منفی در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: امروزه کسب و کارها از قالب فناوری اطلاعات شکل گرفته یا از آن استفاده می‌کنند، این فناوری‌ها زمینه‌ای برای رشد بوده و منجر به انجام سریع فعالیت‌ها می‌شود. به طور مثال در انقلاب دیجیتال ما از وسایلی همچون کامپیوتر استفاده می‌کنیم و این تکنولوژی می‌تواند باعث افزایش سرعت در فرایند کار سازمان‌ها و راه اندازی کسب و کارهای مختلف شده تا اقتصاد دیجیتال شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در اقتصاد دیجیتال امکانات لازم روش جدیدی را برای ارائه خدمات و دستاوردها به دیگران ارائه داده و طی ۱۰ سال اخیر برندهای حوزه فناوری اطلاعات ۱۷۵ درصد افزایش ارزش داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: سال‌ها قبل شرکت‌هایی مانند کوکاکولا که در زمینه تولید کار می‌کردند، بیشتر به چشم می‌آمدند اما در عصر حاضر شرکت هایی مانند اپل که در زمینه فناوری در حال فعالیت هستند گوی سبقت را در دست داشته و به شدت بر برندهای خود افزوده‌اند.

حسینی با اشاره به اینکه در عصر جدید بسیاری از مشاغل از بین رفته و باید امیدوار باشیم که مشاغل جدید فرصت‌های تازه‌ای برای کسب و کار ایجاد کند، ادامه داد: عدم نیاز به سرمایه هنگفت و درآمد بالا از مهم ترین ویژگی مشاغل جدید است. به طور مثال در یک بررسی انجام شده شرکت هواپیمایی ترکیه با ۱۰۰ سال قدمت دارای ارزش ۸ میلیارد دلاری بوده اما شرکتی مانند واتس آپ که یک پیام رسان اجتماعی با سابقه‌ای کمتر از ۱۰ سال بوده ارزش ۱۹ میلیارد دلاری دارد.

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۰ تاکنون ما شاهد افزایش اینترنت و استفاده کنندگان از آن بودیم، یادآور شد: حرکت و تولید اطلاعات در شرکت‌هایی که کسب و کارهای نوین داشته‌اند افزایش چشمگیری دارد و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۵ درصد رشد اطلاعات و ارتباطات مانند استفاده از موبایل فراگیر شود.

حسینی با اشاره به اینکه سهم بخش اقتصاد دیجیتال از اقتصاد جهانی براساس آمارهای موجود در سال ، ۲۰۱۲ دو هزار و ۶۵۰ هزار میلیارد یورو بوده است، افزود: این آمار در سال ۲۰۱۵  به ۳۵۰۰ میلیارد یورو رسیده و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ به ۵۰۰۰ میلیارد یورو برسد و به طور متوسط سهم بخش ارتباطات ۶۰ درصد و سهم فناوری ها ۴۰ درصد از این بازار بزرگ است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه سهم ایران از این بازار حداقل باید ۳۵ میلیارد یورو باشد، بیان کرد: عمده فعالیت ما از طریق اپراتورهای ارتباطی صورت می‌گیرد و در بخش اطلاعات و ارتباطات عملا کاری انجام نشده است.

وی افزود: در اقتصاد ایران بخش خدمات نسبت به بخش صنعت و کشاورزی نقش جدی‌تری را دنبال می‌کند و ارزش افزوده بیش از ۵۰ درصد را نسبت به دو قطب دیگر اقتصاد دارا بوده که اشتغال ۴۸ درصدی را به خود اختصاص داده است.

کارشناس مدیریت بازرگانی ادامه داد: اگر بتوانیم با هدف توسعه کسب و کارهای جدید فضای مناسب را در حوزه فناوری‌ها ایجاد کنیم و دولت اقدامات لازم را انجام دهد، می توان امیدوار بود با توجه به نیروی انسانی متخصص و زیر ساخت‌های ارتباطی خوبی که در خاورمیانه و دنیا داریم، اقتصاد پیشگامی را در این زمینه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: فرصت‌ها در کسب و کارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال مانند تبلیغات اینترنتی، ایجاد سایت های آموزشی از راه دور و چند رسانه‌ای، کسب و کارهای خانگی از طریق اینترنت و غیره به شدت متنوع است. جمع آوری اطلاعات در فضاهای اینترنتی امروزه می‌تواند به عنوان یک کسب و کار عمل کند؛ همکاری دولت و بخش خصوصی در این زمینه می‌تواند فرصت های جدید شغلی بیشماری را فراهم کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران تاکید کرد: با توجه به ظهور و بروز شغل های جدید که به فضاهای اینترنتی مربوط می‌شود باید یک بازنگری در قانون تجارت کشور صورت گیرد تا امنیت لازم در این حوزه ایجاد شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.