پایگاه آکسیوس در گزارشی نوشته است: دونالد ترامپ ظاهرا از این  ایده دست برداشته است. با این حال تاکنون فاش نشده بود که ترامپ دو بار نزد نخست وزیر عراق این ایده را مطرح کرده و  در ‌عین ‌حال فاش شده که در فرصت جداگانه در اتاق وضعیت کاخ سفید با تیم امنیت ملی خود این ایده را مطرح کرده است.

 آن طور که این پایگاه اینترنتی نوشته ماه مارس سال گذشته دونالد ترامپ در پایان نشستش با حیدر العبادی ، نخست وزیر عراق در کاخ سفید به این موضوع اشاره کرده است که آمریکا باید نفت عراق را به منظور باز پرداخت هزینه‌های جنگ در این کشور دریافت کند.

یک منبع حاضر در اتاق نشست به آکسیوس، گفت‌: این یک نشست کم سر و صدا بود و در پایان آن ترامپ لبخندی مغرورانه بر لب زده و خطاب به نخست وزیر عراق، گفت‌: ما

ترامپ در زمان کمپین انتخاباتی از این موضوع شکایت داشت که آمریکا تریلیون‌ها دلار در عراق خرج کرده و هزاران سرباز قربانی کرده ، اما در ازای آن چیزی دریافت نکرده است.

او اظهار تاسف کرد این‌ در حالی است که معمولا در هر جنگ غنایم به برنده تعلق دارد و بارها گفت‌ که آمریکا باید به ازای جبران هزینه‌های شدید جنگ در عراق  چاه‌های نفت این کشور را تصاحب می‌کرد.

 این‌ در حالی است که  چهره‌های امنیت ملی ارشد آمریکا نزد هر دو حزب این ایده ترامپ را محکوم کردند و آن را غیر عملی و خشم آور خواندند که در ‌عین ‌حال نقض قوانین بین‌الملل محسوب شده و به تبلیغات ضد آمریکایی دشمنان آمریکا کمک می‌کند.

در ادامه‌ نشست ماه مارس نخست وزیر عراق در پاسخ به صحبت ترامپ، گفت‌: منظور شما چیست؟ به گفته منبع حاضر در اتاق ترامپ گفت‌ خب ما خیلی کارها در عراق کرده‌ایم و تریلیون‌ها در آن جا خرج کردیم و افراد زیادی درباره نفت صحبت کردند.

این منبع خاطر نشان کرد: ظاهرا العبادی کاملا برای چنین موقعیتی آماده بوده وی در پاسخ گفت: جناب رییس جمهور شما می دانید که ما همکاری خیلی نزدیکی با بسیاری از شرکت‌های آمریکایی داریم و  شرکت‌های انرژی آمریکا دارای منافع در کشور ما هستند. 

این منبع اضافه کرد: او هم چنان لبخند مغرورانه داشت؛ رییس جمهور آمریکا به نوعی دستش را روی میز می‌زد انگار می‌خواست بگوید: من باید بپرسم. انگار نمی‌توانست به خودش کمک کند.

این میل ترامپ به نفت عراق غیر قانونی و نشدنی بوده و مغایر با هنجارهای بین‌المللی محسوب می‌شود، اما یادآور رویکرد او به خاورمیانه است. چرا که ترامپ همچنان چشم به  منابع طبیعی کشورهای خاورمیانه برای منفعت آمریکا دارد.

در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ در تابستان ۲۰۱۷ مجددا مساله نفت عراق را با حیدر العبادی در یک تماس تلفنی مطرح کرد. این مکالمه مبهم بوده و به هیچ جایی نینجامید، اما به گفته یک منبع آگاه هربرت مک مستر ، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ بعدا این موضوع را نکوهش کرده است.  

این منبع ذکر کرده است که این مشاور سابق امنیت ملی به ترامپ، گفت‌: ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم  و شما نباید درباره این موضوع حرف بزنید چون حتی صحبت کردن درباره آن بد است و این برای وجهه آمریکا بد بوده و باعث انزجار هم‌پیمانان ما و ترس و وحشت همه می‌شود. به هر ترتیب شما نمی‌توانید این کار را  انجام دهید و تنها به وجهه خود آسیب وارد خواهید کرد.

این منبع اضافه کرد: ترامپ واکنش چندان خوبی نداشت و ناراحت شد از این که تلاش داشت مشاورانش را مجبور به کارهایی که می خواست کند و آنها به جایش پس می زدند. در ‌عین ‌حال دو منبع حاضر در اتاق وضعیت کاخ سفید در یک مقطع در سال ۲۰۱۷ نیز گفتند  که زمانی که جیم ماتیس، وزیر دفاع آمریکا و مقامات‌  امنیت ملی ترامپ در این جلسه درباره عراق حرف می‌زدند ، ترامپ دوباره به موضوع تصاحب نفت عراق اشاره کرده و ماتیس با او مخالفت کرده است.

ظاهرا ترامپ در این نشست گفته است: ما در عراق چه کار می‌کنیم و از وضعیت عراق چه نصیبمان می‌شود و چرا نفت عراق را نمی‌گیریم؛ ظاهرا ماتیس صحبت‌های مشابه صحبت‌های قبلی مک مستر داشته و به ترامپ گفته است که هیچ روش فیزیکی برای این کار وجود ندارد و مغایر با قوانین بین‌المللی بوده و موجب ضعف روحیه هم پیمانان ما در منطقه و دادن بهانه به تبلیغات دشمنان ما شده  و آنها می‌توانند ما را متهم به دزدی کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.