این سمینار اولین نشست همکاری‌های هسته‌ای ایران واروپا بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه این کشور علیه ایران است.

صالحی روز دوشنبه سخنرانی خود را با ابراز خرسندی از حضور خود و همکارانش در سومین سمینار عالی رتبه همکاری های صلح آمیز هسته ای بین ایران و اتحادیه اروپا آغاز کردو گفت: این رویداد دو روزه باید به ما اجازه دهد تا ضمن ارزیابی تلاش های مشترک دو سال گذشته، روش ها و ابزارهای واقعی برای حرکت به جلو با دیدگاهی روشن و گام هایی محکم را بررسی کرده و درباره آنها گفت وگو کنیم.

صالحی با اشاره به دیدار با «میگل آریاس کانتیه» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در بروکسل در سال ۲۰۱۶ گفت آنچه که دراین سال مورد توافق قرار گرفت بازتاب ضرورت تحقق دستاوردهای توافق هسته ای در زمینه همکاری هسته ای بود.

صالحی گفت: ضمیمه سوم برنامه جامع اقدام مشترک نشان داد که توافق نهایی امضا کنندگان درباره رویکردها و اقدامات برای اجرای این توافق در این حوزه مهم و اساسی ضرورت دارد.

صالحی گفت:این حقیقت که کارشناسان و دانشمندان ایران و اتحادیه اروپا برای تبادل تجربیات و دانش خود در خصوص استفاده صلح امیز از انرژی هسته ای گفت و گو می کنند به خودی خود یک دستاورد بزرگ است.

صالحی بااشاره به تلاشهای دولت آمریکا برای جلوگیری از اجرای برجام از جمله از طریق فشار بر دیگران برای پیروی از سیاست های این کشور گفت: این رویکرد غیرسازنده آمریکا نشان می دهد که این کشور به عنوان عضو دائم شورای امنیت به تعهدات بین المللی خود پایبند نیست. خروج آمریکا از توافقات چند جانبه و حتی معاهدات بین المللی فهرستی طولانی دارد و شامل توافق آب و هوایی پاریس و ترانس پاسفیک و برنامه جامع اقدام مشترک می شود که در قطعنامه سال ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تاییدشده است.

صالحی، چنین توافقات و معاهداتی را نتیجه تلاش های طولانی و چند جانبه برای تبدیل کردن جهان به مکانی بهتر برای زندگی و احترام متقابل دانست.

وی گفت: منطق آمریکا برای خروج از برجام به وجود سیزده گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای در تایید تعهدات تهران به تعهداتش ازدیدگاه بسیاری از کشورهای مستقل در جهان امری عجیب به نظر می رسد. نکته طنز قضیه این است که یک عضو دائم شورای امنیت با انتقاد از نتایج توافقی که درسطح بین المللی و از طریق همان شورای امنیت به تایید رسیده است تعهدات خود را در قبال صلح و امنیت در جهان نقض می کند.

صالحی در بخشی از اظهارات خود به همکاری کنونی بین ایران و اتحادیه اروپا در زمینه تست استرس(Stress Test) نیروگاه برق هسته ای بوشهر اشاره کرد و از انجام مطالعات امکان سنجی لازم برای مرکز ایمنی هسته ای در ایران توسط کمیسیون اروپا ابراز رضایت کرد. 

وی گفت دیدارهای علمی متقابل ایران و اتحادیه اروپا بعد از دومین سمینار مقامات عالی رتبه ایران و اتحادیه اروپا در اصفهان به پیشرفت اجرای نقشه راهی برای همکاری در زمینه تحقیق و توسعه (R&D) کمک کرده است. 

وی گفت: همکاری در برگزاری کارگاه های مشترک که تاکنون برخی از آنها برگزار شده و برخی دیگر در ایران و اتحادیه اروپا برگزار خواهند شد به همکاری های گسترده امیدوارکننده ای اشاره دارد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با ابراز امیدواری نسبت به همکاری های بیشتر در آینده گفت: ایمنی هسته ای صنعت هسته ای اولویت ماست و دستاوردهای اخیر بسیار مهم هستند زیرا به توسعه بیشتر امنیت چرخه سوخت کمک می کند. 

صالحی در پایان بر تعهد ایران برای تداوم، توسعه و تعمیق تعامل سازنده با اتحادیه اروپا در زمینه «همکاری هسته ای بین المللی» تاکید کرد و پیشرفت در این زمینه را به نفع هر دو طرف و جامعه بین المللی دانست و بر ضرورت اقدام در جهت کمک به رفع نگرانی های بین المللی و منطقه ای در زمینه صلح و امنیت در جهان به ویژه در دوران نامطمئن و پرآشوب کنونی و حمله بی سابقه به اصول قوانین بین المللی و چندجانبه گرایی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، «هلگا اشمید» معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سید «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این سمینار که امروز و فردا (۵-۶ آذرماه) برگزار می شود، سخنرانی خواهند کرد.

عراقچی روز یکشنبه در حساب توئیتری خود برگزاری این سمینار را یکی از دو واقعه مهم در اوج تحریم‌ها و فشارهای آمریکا، روابط ایران و اروپا در بروکسل ارزیابی کردونوشت:در اوج تحریم‌ها و فشارهای آمریکا، فردا دو‌ واقعه مهم در روابط ایران و اروپا در بروکسل اتفاق می‌افتد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.