به گزارش بهروز کمالوندی سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی امروز (دوشنبه) در سومین سمینار همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بین ایران و اروپا در بروکسل طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این سمینار آن هم برای دومین بار در بروکسل، عنوان کرد: برگزاری چنین سمینارهایی اهمیت اجرای ضمیمه سوم برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را که یکی از ستون‌های اصلی توافق هسته‌ای است، نشان می‌دهد.

وی نتایج چنین نشست‌هایی را منجر به تقویت همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و شفافیت بیشتر و تبادل تجربه و دانش خواند.

کمالوندی درباره نگرانی‌های موجود در خصوص سرنوشت برجام نیز بیان کرد: برجام توافقی چند جانبه‌ است که آسان به دست نیامد و حاصل یک پروسه طولانی مذاکراتی بود. بعد از اجرایی شدن آن در ژانویه 2016 و براساس 13 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به تمام تعهدات برجامی خود پایبند بوده و آنها را اجرا کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام، دولت فعلی آمریکا تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی خود را علیه ایران مجددا تحمیل کرد. بخش‌های بانکی و انرژی ایران نیز از سوی آمریکا و با هدف متوقف کردن فروش و صادرات نفت تحت تحریم قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه جامعه بین‌المللی به صورت گسترده این حرکت آمریکا را در اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که برجام را تأیید کرده بود، محکوم کرد، اظهار داشت: این اقدام دولت ترامپ نه فقط ملت ایران، بلکه جامعه بین‌المللی را با اتخاذ آشکار سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه بدون توجه به تعهداتش به عنوان یک دولت مسئول، به چالش کشانده است.

معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: خروج آمریکا از برجام، توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس، شورای حقوق بشر سازمان ملل و ... فقط چند نمونه از عدم مسئولیت آمریکا در قبال مقررات و معاهدات بین‌المللی است. این نگرش غیرمسئولانه می‌تواند به هرج و مرج بینجامد که در نهایت باعث تشدید بحران‌های امنیتی بین‌المللی فعلی می‌شود که نیازمند رسیدگی سریع و توقف فوری است.

  وی گفت: به این دلیل است که نقش طرف‌های باقیمانده در برجام به ویژه اتحادیه اروپا در برداشتن گام‌های عملی برای حفظ توافق و حفاظت جهان از بی قانونی، بیشتر تعیین کننده است.

کمالوندی ادامه داد: بنابراین با توجه به این شرایط، مسئولیت طرف‌های باقیمانده محدود به اجرای تعهدات حداقلی آنها نمی‌شود، بلکه ما باید به تداوم همکاری چندجانبه ذیل این توافق، از طریق تعمیق همکاری از وضعیت کنونی به بیشترین سطح ممکن، بیندیشیم. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه خوشبختانه ضمیمه سوم برجام به طور واضح سطح همکاری هسته‌ای و دورنمای آن را با نگاه به وضعیت فعلی پروژه‌های در جریان بین دو طرف مشخص کرده، گفت: فرآیند در مسیر خود در حال حرکت است و تاکنون پیشرفتی معنادار به دست آمده است.

به گزارش فارس، وی در ادامه به پیشرفت‌های حاصله در زمینه همکاری‌ صلح‌آمیز هسته‌ای بین ایران و اتحادیه اروپا از جمله در زمینه ایمنی هسته‌ای پرداخت.

کمالوندی بر ضرورت تعمیق همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بین ایران و اتحادیه اروپا در راستای حفظ برجام و اجرای ضمیمه سوم این توافق تأکید کرد.

وی گفت: زمان آن فرارسیده که به جهان نشان دهیم فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز بر خلاف ماهیت چالش برانگیز آن، می‌تواند به عنوان مبنای همکاری به نفع مردم در نظر گرفته شود و مهمتر از آن، همواره فرصتی برای تحقق صلح و رفاه حتی در شرایط حساس فعلی است که جهان بیش از هر زمان دیگر نیازمند تلاش‌های مشترک و چندجانبه‌ در مقابله با یکجانبه‌گرایی است.

به گزارش فارس، سومین سمینار سطح بالای همکاری‌های هسته‌ای بین‌المللی ایران و اتحادیه اروپا: دستاوردها و انتظارات از امروز پنجم آذر به مدت دو روز در بروکسل در حال برگزاری است. علاوه بر بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و نیز میگل آریاس کانیته کمیسیونر تغییرات اقلیمی و انرژی اتحادیه اروپا و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمله سخنرانان این نشست بودند.

سه تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مصری، سلحشوری و صفاری، نمایندگان مردم کرمانشاه، تهران و نطنز به همراه تعدادی از مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی، صالحی را در این سفر همراهی می‌کنند.

در این سمینار دو روزه نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در خصوص توسعه همکاری‌های هسته‌ای و پیگیری تصمیمات اتخاذ شده در سمینارهای قبلی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. 

بر اساس ضمیمه 3 برجام، پروژه‌های متعددی مورد توافق همکاری‌های دو طرف بوده که از جمله آنها می‌توان به پروژه استرس تست نیروگاه بوشهر و همچنین همکاری در ایجاد مرکز عالی ایمنی هسته‌ای با سرمایه گذاری 25 میلیون یورویی اتحادیه اروپا، اشاره کرد که در این نشست دو روزه پیگیری می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.